شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
مرتضی امینی‌تبار و تمجید از آثار نیکوس کانتزاکیس یونانی

بازیگر سریال «زخم کاری» گفت: «مسیح باز مصلوب» نیکوس کازانتزاکیس یونانی اثر جذابی است، این کتاب مربوط به تلاش‌های یک جامعه روستایی تخیلی در آناتولی در سال ۱۹۲۱ برای اجرای یک نمایش یا بهتر بگوییم تعزیه است. نمایشی که همانطور که از عنوان کتاب پیداست، با اجرای مجدد محاکمه، رنج و مرگ عیسی مسیح به پایان می‌رسد.

مرتضی امینی‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب‌هایی را برای مطالعه در نوروز به مخاطبین و اهل هنر پیشنهاد داد، گفت‌وگوی کامل به شرح زیر است:

وی گفت: «مسیح باز مصلوب» نیکوس کازانتزاکیس یونانی اثر بشدت جذابی است، این کتاب مربوط به تلاش های یک جامعه روستایی تخیلی در آناتولی در سال ۱۹۲۱ برای اجرای یک نمایش یا بهتر بگوییم تعزیه است- نمایشی که همانطور که از عنوان کتاب پیداست، با اجرای مجدد محاکمه، رنج و مرگ عیسی مسیح به پایان می رسد.

او در ادامه عنوان کرد: این نویسنده یونانی فوق‌العاده است و «زوربای یونانی» که دیگر اثر این فرد است یک شاهکار هنری است.

گفتنی است این رمان ارزشمند به داستان دو مرد، دوستیِ باورنکردنی آنها و اهمیت بهره جویی کامل از زندگی می پردازد. زوربا، مردی یونانی، بسیار پرانرژی و غیرقابل پیش بینی است. او به همراه راوی بی نام و نشان داستان به جزیره ی کرِت می رود تا در معدن ذغال سنگِ راوی کار کند؛ پس از این اتفاق، رابطه ی منحصر به فردی میان این دو شخصیت شکل می گیرد.

بازیگر سینما عنوان کرد: در ادبیات ایتالیا، «بارون درخت‌نشین» از ایتالو کالوینو بسیار اثر خوب و شاخصی است. این کتاب به داستان پسری ایتالیایی به نام کوزیمو می پردازد که خانه ی اشرافی خانواده اش را به منظور زندگی در درختان انبوه احاطه کننده ی شهر ترک گفته و باقی عمرش را در دنیای درختان سپری می کند. کوزیمو، نبوغ و فکر باز و درخشانش را به کار می گیرد تا آموختن را ادامه دهد، زندگی خودش و مردم پایین درخت ها را با راه های خلاقانه بهبود بخشد و زندگی عاشقانه ی پرشور و منحصربه فردی داشته باشد.

امینی‌تبار افزود: در بین ادبیات ایرانی، «تهران در بعد از ظهر» مصطفی مستور کتاب موردعلاقه من است. مجموعه داستان «تهران در بعدازظهر» با ۶ داستان کوتاه نشان دهنده ی تغییر نگرش مصطفی مستور درباره ی زن است. محوریت موضوعی همه ی داستان های این مجموعه زنان و نقش آنها در زندگی مردان است. این نگرش در داستان تهران در بعدازظهر به اوج خود می رسد.

همچنین وی ادامه داد: کتاب شعر «سه گانه خاورمیانه» از گروس عبدالملکیان مجموعه‌ای است با ساختمان و فضایی متفاوت، که مطالعه آن را به همه پیشنهاد می‌کنم.

بازیگر افغانستانی سینمای ایران عنوان کرد: نمایشنامه ی «آتش سوزی ها» اثر وجدی معود، مشهورترین و بحث برانگیزترین نمایشنامه ی این نویسنده ی لبنانی – کانادایی است. «آتش سوزی ها» روایت زندگی پرفرازونشیب و عجیب زنی به نام نوال است. نوال به فرزندانش وصیت می کند که به لبنان بروند و پدر و برادرشان را پیدا کنند.

همچنین او در پایان گفت: رمان «نام من سرخ»، معمایی شرورانه، عاشقانه ای جذاب و جلوه ای درخشان از قدرت هنر است که داستان آن در دوران جلال و جبروت و سرشار از دسیسه های مذهبی استانبول قرن شانزدهم می گذرد. این کتاب، نوشته اورهان پاموک ترک است که اثری منحصربه‌فرد در ادبیات ترک است.

مرتضی امینی‌تبار، بازیگر افغانستانی_ایرانی سینما است، مخاطبان بیشتر او را با نقش‌آفرینی خاص خود در سریال اقتباسی «زخم کاری» و کاراکتر میثم مالکی می‌شناسند. وی در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲، با فیلم «آبی روشن» از بابک خواجه‌پاشا بر روی فرش قرمز حضور پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها