دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
شاعران متاخر بیش از متقدمان از نهج‌البلاغه بهره برده‌اند

امیر اسماعیل‌آذر، شاعر، پژوهشگر و نویسنده «قرآن در شعر پارسی» گفت: به دلیل در دسترس بودن نهج‌البلاغه و اطمینان از مستندبودن آن، شاعران متاخر استفاده از نهج‌البلاغه را بر سایر کتاب‌های حدیث ترجیح می‌دهند.

امیر اسماعیل‌آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه شاعران کهن فارسی استفاده زیادی داشته‌اند، عنوان کرد: به عنوان نمونه منوچهری دامغانی ۸۳ مرتبه و فردوسی حدود ۱۳۰۰ بار از آیات قرآن بهره برده‌اند. پس از قرآن نهج‌البلاغه و احادیث مورد استفاده قرارگرفته‌اند، به‌ویژه در قرن‌های ششم و هفتتم شاهد بیشترین بهره‌گیری شاعران به‌ویژه مولانا از احادیث هستیم.

این شاعر و پژوهشگر ادبی با تاکید بر اینکه شاعران متاخر ترجیح می‌دهند بیش از کتاب‌های حدیث از نهج‌البلاغه بهره ببرند، افزود: در حالیکه گاه به ساختار برخی از احادیث شک وارد می‌شود و درباره درستی و صدق آنها دچار تردید می‌شویم نهج‌البلاغه ماخذی مشهود دارد و شاعران با طیب خاطر بیشتری از این منبع دردسترس استفاده می‌کنند.

وی گفت: به عنوان نمونه اشاره حضرت علی در نهج‌البلاغه به «نَفَسُ المَرْءِ خُطَاهُ إلی أجَلِه، هر نفس انسان، گامی به سوی مرگ است» مورد استفاده شاعران بسیاری قرارگرفته است.

اسماعیل آذر افزود: بسیاری از دعاهای نهج‌البلاغه نیز در شعر شاعران به کار رفته است از جمله این دعا که «پروردگارا ما را به خاطر زخم زبان‌ها و حرف‌های ناصواب ببخش» در مثنوی به کار رفته است «این سخن‌های چو مار و کژدمت / مار و کژدم گردد و گیرد دمت»

وی تاکید کرد: در مجموع می‌توان گفت شاعران متاخر بیشتر از متقدمان از مفاهیم نهج‌البلاغه بهره برده‌اند چراکه به تحقیق نزدیک‌تر است و به سهولت قابلیت دسترسی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها