چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
بی‌بی‌فطوم بلادی شاعری زبردست بود/ شعر و ادبیات در خانواده آیت‌الله بلادی جایگاه وراثتی دارد

بوشهر - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه شعر و ادبیات در خانواده آیت‌الله بلادی جایگاه وراثتی دارد، به نقش بی‌بی‌فطوم بلادی در شعر زنان بوشهر اشاره و تأکید کرد: شاعر بی‌بی‌فطوم بلادی از یک خانواده فوق‌العاده ادیب برخاسته و پدر وی یعنی مرحوم علامه بلادی نیز خود یک شاعر ادیب و شاعری زبردست بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در آیین بزرگداشت بی‌بی فطوم بلادی، نخستین زن صاحب دیوان در بوشهر با پاسداشت یاد و خاطره حضرت آیت‌الله سید عبدالله مجتهد بلادی پدر این بانوی شاعر گفت: در ساختار آفرینش مفهوم در قالب بیان، زیباترین، موثرترین و ماناترین آفرینش برای ارائه مفهوم شعر است و به همین سبب است که از دوران کودکی انسان شعر را در حافظه نگه می‌دارد اما نثر اینگونه نیست.

وی ادامه داد: شعر دارای یک متن کلامی و دارای یک آهنگ و موسیقی بیانی است که امتزاج متن با موسیقی و آهنگ بیانی یک مدل ارائه مفهوم را ارائه می‎کند که در ذهن جامعه هدف مخاطب مستقر می‎شود و می‌ماند و تاثیر می‌گذارد.

امام جمعه بوشهر افزود: جنگ‌های بسیاری با شعر آغاز شده و بی‌شمار صلح‎ هم با شعر محقق شده است. تاریخ نشان داده گاه با یک کلام سحرانگیز شعر، یک جنگ طولانی تبدیل به صلح شده و به همین دلیل گفته می‌شود که در شعر حکمت و سحر است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: شعر دارای یک مهندسی فوق‎العاده پیچیده هم در محتوا، هم در قالب بیان، چینش کلمات، مهندسی ذات کلمه، مراعات مقتضای حال و همنطبق با زیست بوم حیات انسانی است.

صفایی بوشهری با اشاره به نقش زیست‎بوم در مدل شعر شاعران و تقسیم‎بندی این مقوله به چهار زیست بوم در سطح کشور ادامه داد: این زیست بوم‎ها شامل زیست‎بوم کویر، زیست‌بوم سردسیر، زیست‎بوم سبزپایه و زیست‌بوم جنوب یا کرانه می‌شود که زیست بوم کرانه تقریباً با مرکزیت بوشهر است؛ چون تاریخ شعر بوشهر با زبان عربی به قرن تقریباً سوم یا چهارم هجری و فارسی هم متاخر از آن برمی‎گردد.

وی با بیان اینکه هر زیست‎بوم اقتضای ارائه مدل شعر خود را دارد، تصریح کرد: در زیست‌بوم کرانه با پدیده‌های گرما، دریا، آفتاب و … رو به‌رو می‌شویم، از این شعر در استان بوشهر در قالب دوبیتی متجلی می‌شود که کوتاه، گویا، شیوا، رسا، زیبا است و به همین دلیل در اینجا رباعی با همین ویژگی‌ها به دل می‌نشیند.

صفایی‌بوشهری تصریح کرد: شاعر بی‌بی‌فطوم بلادی از یک خانواده فوق‌العاده ادیب برخاسته و پدر وی یعنی مرحوم علامه بلادی نیز خود یک شاعر ادیب و شاعری زبردست بودند.

امام جمعه بوشهر گفت: شعر در خانواده بلادی و ادبیات در خانواده مرحوم بلادی یک جایگاه وراثتی دارد؛ اما شاعر بلادی تنها در پی یک حادثه شاعر نشده و شعر در نهاد وی بود و حادثه مرگ دختر وی از این استعداد وی پرده‌برداری کرد و موجب طلوع فعلیت قوه شعر این شاعر شد.

وی با اشاره به اینکه اشعار این شاعر نیز بر همان مدار اشعار زیست‎بوم کرانه با همان ویژگی‎‏ها و بر مدار یک محور فراق است، متذکر شد: یک از ویژگی‌‎های این شاعر آشنایی او با نظامنامه شعر بود و با اشعار سعدی و حافظ و … انس داشته، از این‌رو، تضمین غزل در شعر خود داشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه شعر فراتر از بیان عموم انسانی است، گفت: از دیگر ویژگی‌‎های شعری بی‌بی‎فطوم بلادی می‎توان به توجه به وضعیت اجتماعی زمان خود و مسا ئل اجتماعی آن اشاره کرد. از این رو، برای انقلاب، شهدا و در رثای اهل بیت (ع) و حضرت زینب (س) اشعاری سروده است.

بی‌بی‌فطوم بلادی شاعری زبردست بود/ شعر و ادبیات در خانواده آیت‌الله بلادی جایگاه وراثتی دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در این آیین گفت: قطعاً دانشگاه فرهنگیان می‎‏تواند نقش موثر و تاثیرگذاری در ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی به استان داشته باشد.

رضا درویشی با تقدیر از همکاری و همیاری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در برگزاری این آیین بزرگداشت گفت: مایه افتخار ماست که دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در سالیان اخیر در حوزه بزرگداشت و تکریم مفاخر استان و معرفی این مفاخر به مردم استان به سهم خود گام‎های اساسی برداشته است و این مهم در حوزه پژوهشی دانشگاه انجام می‎‏شود.

وی همچنین با تقدیر از همکاران دانشگاه و تلاش‎‏های بشیر علوی، سیدقاسم یاحسینی، علی هوشمند، عباس عاشوری‌نژاد و عبدالکریم مشایخی در ستاد برگزاری این آیین گفت: امیدوارم با برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی، ادبی و پژوهشی بتوانیم در توسعه علمی استان با روندی مطلوب به جلو حرکت کنیم.

درویشی با بیان اینکه رسالت مهم دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، یادآور شد: با توجه به اینکه نیمی از دانشجومعلمان این دانشگاه دختران هستند، به دنبال آن هستیم که از مفاخر علمی، فرهنگی، ادبی استان نیز تجلیل کنیم و شناساندن این مفاخر به دانشجومعلمان بسیار ارزشمنداست؛ چراکه آنها معلمان فردای جامعه ما هستند.

بی‌بی‌فطوم بلادی شاعری زبردست بود/ شعر و ادبیات در خانواده آیت‌الله بلادی جایگاه وراثتی دارد

در بخش بعدی آیین بزرگداشت بی‌بی‌فطوم بلادی، بشیر علوی، مولف کتاب «زندگی و شعر بی‌بی فطوم بلادی گفت: به سفارش سید قاسم یاحسینی در سال ۱۳۹۹ مشغول شناختنامه شعر زنان استان بوشهر شدم و در اینجا باید از نخستین زنان شاعر استان بوشهر که شعر گفته‎‏اند، رد پایی پیدا می‏‌کردم.

وی ادامه داد: در این راستا در کتاب الزریه به شاعری به نام امیره آل‎‏عصفور رسیدم که در آن کتاب زمانی که ابواسحاق آل‏عصفور را معرفی کرده، آمده بود که وی خواهری به نام امیره داشته که مراثی می‎‏گفته است ولی هیچ وقت این مراثی ثبت و ضبط و کتابت نشده یا اگر هم شده امروز در دسترس ما نیست؛ امیره شاعر دوره ناصری است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر تاکید کرد: در ادامه جریان نگارش کتاب شناخت‎نامه شعر زنان استان بوشهر، سپس شاعر زنی را که پیدا کردم که نخستین زن صاحب اثر استان بود و آثارش موجود است. او بی‌بی فطوم بلادی دختر آیت‎‏الله سید عبدالله مجتهد بلادی بزرگ است.

وی گفت: این شاعر استان بوشهر دارای دو مجموعه شعر است که یکی از اینها در شهریورماه سال ۵۶ در مشهد یعنی قبل از انقلاب که صرفاً دارای اشعاری در قالب غزل است و در مراثی فائزه دختر هفت ساله وی که در اثر بیماری کم خونی وفات یافته، چاپ شده. او پس از وفات دختر خود شاعر می‌‎شود و اگر قبل از این زمان شعری گفته آن را چاپ نکرده است و تقریباً تمام اشعار این مجموعه در مرثیه فائزه است.

علوی ادامه داد: در هنگام خوانش اشعار این کتاب اصلاً خستگی بر خواننده حادث نمی‎‏‌شود و این به دلایل مختلف فنی و ادبی است که در این کتاب آمده است و یک دلایل زبان‎شناسی دارد که آیا بی‌‎بی فطوم از آنها آگاه بوده یا خیر؟ ولی آن مولف‏ ها و دلایل در آن کتاب جاری و ساری شده است.

وی بیان کرد: از این روست که خواننده در این کتاب غزل به غزل و بیت به بیت از خوانش اشعار آن لذت برده و تامل کرده و گاهی همراه با شاعر اثر دچار حزن و اندوه می‎‏شود و خواننده احساس یکنواختی و دلزدگی از شعر نمی‌کند.

استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: مجموعه دوم بی‎‏بی فطوم بلادی در سال ۱۳۷۰ چاپ شده و احساس می‏شود که در این کتاب با آرامش بیشتری به سرایش شعر می‏پردازد و اگرچه مرثیه برای فائزه دارد اما مانند مراثی مجموعه اول نیست.

علوی متذکر شد: این بانوی شاعر در مجموعه دوم خود اشعاری در قالب دوبیتی، رباعی، قطعه، مثنوی و … برای اهل بیت (ع)، شهدا، وطن و… سروده است.

وی با تاکید بر اینکه زبان مجموعه دوم ا بی‌‎بی فطوم بلادی بسیار روان، سلیس و پر از الهامات و تلمیحات قرآنی مذهبی است، تصریح کرد: بیشترین صنعت ادبی به کار رفته در این اثر ادبی تشبیه است و از دیگر صنایع ادبی مثل استعاره، مجاز و … کمتر استفاده کرده است؛ اشعار بی‏بی فطوم بلادی یکی از بهترین شعرها و یکی از رساترین و زیباترین شعرهایی است که من در استان بوشهر دیدم.

مولف کتاب «زندگی و شعر بی‌‎بی فطوم بلادی» با اشاره به نقش بی‌بی‌فطوم بلادی در حوزه شعر بوشهر و ناشناخته ماندن وی تاکید کرد: با تدوین زندگی و پردازش سروده‌های وی، کتاب «زندگی و شعر بی‌بی‌فطوم بلادی» را بعد از سه سال پژوهش تنظیم و به همت انتشارات شروع منتشر کردم تا بتوانم سهمی هر چند کوچک در معرفی مفاخر استان بوشهر داشته باشم.

استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: در جریان نگارش کتاب شناختنامه شعر زنان استان بوشهر به این شاعر رسیدم و تصمیم گرفتم که با کمک دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و با همفکری عباس عاشوری‎‏نژاد، علی هوشمند، سیدقاسم یاحسینی و عبدالکریم مشایخی بزرگداشتی برای این بانوی شاعر داشته باشیم و اثری از وی چاپ شود که امروز این اتفاق افتاد و رونمایی از آن انجام شد.

بی‌بی‌فطوم بلادی شاعری زبردست بود/ شعر و ادبیات در خانواده آیت‌الله بلادی جایگاه وراثتی دارد

در بخش دیگری از این آیین، سید علاء الدین بلادی نوه آیت‌‏الله سید عبدالله بلادی به تشریح زندگینامه و ابعاد شخصیتی این بانوی شاعر بوشهری پرداخت.

به گزارش ایبنا؛ در آیین بزرگداشت بی‌بی‌فطوم بلادی؛ نخستین شاعر زن صاحب اثر استان بوشهر از کتاب زندگینامه وی با عنوان «زندگی و شعر بی‌بی فطوم بلادی» تالیف بشیر علوی نویسنده و پژوهشگر جنوبی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و جمعی از مسئولان استانی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها