یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
راهنمای سفر یک‌روزه به مشهد؛ چطور ۲۴ ساعته شهر را بگردیم؟

در ادامه می‌خواهیم درباره یک برنامه پیشنهادی ۲۴ ساعته برای گردش در مشهد برایتان بگوییم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اگر به‌دنبال سفر به شهری با جاذبه‌های متنوع تاریخی، زیارتی و طبیعی هستید، مشهد را فراموش نکنید. یکی از جذاب‌ترین نکات سفر به این شهر در تنوع برنامه‌هایی است که می‌توانید برای خود تدارک ببینید. فرقی نمی‌کند که یک روز در مشهد می‌مانید یا یک هفته یا حتی یک ماه؛ در هر حال، امکان گشت‌وگذار و بازدید از نقاطی دیدنی و دل‌پذیر برایتان وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم درباره یک برنامه پیشنهادی ۲۴ ساعته برای گردش در مشهد برایتان بگوییم.

۱. زیارت مرقد امام رضا

راهنمای سفر یک‌روزه به مشهد؛ چطور ۲۴ ساعته شهر را بگردیم؟

فرض می‌کنیم که بلیت مشهد در ساعت‌های اولیه صبح را خریداری کرده‌اید و در حوالی ساعت ۶ تا ۷ صبح به این شهر رسیده‌اید. بهتر است که سفرتان را با بازدید از مرقد امام رضا شروع کنید. زیارت کنید، در حرم گشتی بزنید و موزه آستان قدس را هم ببینید.

بنا به اینکه در چه تاریخی یا روزی به حرم رفته‌اید، امکان دارد که با ازدحام یا فضایی خلوت روبه‌رو شوید. یادتان باشد که حرم امام رضا دیدنی‌های بسیاری دارد. زمانی که به آنجا می‌روید از مقبره شیخ بهایی، مهمانسرای حضرت، مدرسه پریزاد و مسجد گوهرشاد هم دیدن کنید.

شروع زیارت و بازدید: حوالی ساعت ۷ تا ۸ صبح

زمان بازدید: حدود ۴ ساعت که تا حوالی ساعت ۱۱ و ۱۲ طول می‌کشد.

۲. صرف غذا در رستوران

بعد از اینکه از مجموعه حرم امام رضا دیدن کردید، ظهر فرامی‌رسد. حالا خوب است که خودتان را به یک ناهار خوشمزه مهمان کنید. رستوران‌های محبوب و باکیفیتی در نزدیکی حرم وجود دارد. در سفر یک‌روزه به این شهر، باید حواستان به زمان‌بندی و مسافت‌ها باشد. پس توصیه‌مان این است که برای صرف ناهار بعد از زیارت و دیدن حرم به رستوران پسران کریم در شعبه فرهاد بروید.

فاصله این شعبه از رستوران تا حرم حدود ۲۰ دقیقه است. با رسیدن به آنجا، با منوی پروپیمانی روبه‌رو می‌شوید که غذاهای سنتی خوشمزه‌ای در آن وجود دارد. غذای محبوب منوی رستوران هم چلوگوشت است.

نشانی: چهارراه خیام، بلوار دستغیب، خیابان فرهاد

۳. خانه تاریخی توکلی

در مشهد، خانه‌های تاریخی زیادی از زمان‌های دور به‌جا مانده‌اند. این خانه‌ها هم زیبا و دیدنی هستند و هم ارزش تاریخی زیادی دارند. در سفر یک‌روزه‌تان به مشهد می‌توانید، سری به خانه تاریخی توکلی بزنید. امکان بازدید از این مکان از ۸ صبح تا حوالی ۹ شب وجود دارد.

این خانه متعلق به فردی به‌نام کشمشیان بوده است و قدمتش به دوران قاجار می‌رسد. خانه تاریخی توکلی زیبا است و در شمار آثار ملی ثبت‌شده ایران قرار دارد. نِمای بیرونی و درونی این بنا و کاشی‌کاری‌هایش بسیار زیبا و دیدنی‌اند.

نشانی: خیابان نواب صفوی، نواب ۷

۴. باغ نادری مشهد

باغ نادری مشهد هم از دیدنی‌های جذاب این شهر است که در نزدیکی حرم و حوالی‌اش قرار دارد. بعد از خانه تاریخی می‌توانید سری هم به باغ نادری بزنید. با ورود به باغ می‌توانید مجسمه نادرشاه را ببینید، از آرامگاهش دیدن کنید و به بازدید از تالارهای موزه زیبای موجود در مجموعه بروید.

نشانی: خیابان شیرازی، ضلع شمال‌غربی چهارراه شهدا

۵. آرامگاه فردوسی (برنامه جایگزین)

راهنمای سفر یک‌روزه به مشهد؛ چطور ۲۴ ساعته شهر را بگردیم؟

بازدید از آرامگاه فردوسی تا ساعت ۴ بعدازظهر ممکن است. شما می‌توانید به‌جای دیدار از باغ نادری مشهد، رفتن به آن مکان را در برنامه‌تان قرار بدهید. حالا که به مشهد آمده‌اید، حیف است که به مقبره فردوسی بزرگ سری نزنید. در این مجموعه می‌تونید بر سر مزار شاعر معروف ایران یعنی مهدی اخوان ثالث و استاد فقید آواز یعنی محمدرضا شجریان هم بروید.

نشانی: شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

۶. شاندیز

بعد از دیدن آرامگاه فردوسی یا آرامگاه نادرشاه، بهتر است که برنامه سفر را کمی تفریحی‌تر کنید. برای این کار، می‌توانید راهی شاندیز زیبا شوید که فقط ۳۰ دقیقه با توس فاصله دارد. اگر برنامه قبلی‌تان باغ نادری مشهد بوده هم ایرادی ندارد. باز هم با راهی‌شدن به‌سمت شاندیز می‌توانید اوقات خوبی در بخش‌های پایانی سفرتان برای خود فراهم کنید.

سفرکردن به مشهد کار ساده‌ای است. امکان تهیه بلیط قطار از شهرهای مختلف به‌سوی این مقصد پرطرفدار وجود دارد. سفر به مشهد با رزرو بلیط قطار و در هر زمانی از طول سال مقدور است. پس اگر این شهر را ندیده‌اید، حتماً برنامه‌ای هرچند کوتاه برای بازدید از آن تدارک ببینید و جذابیت‌های دیدنی‌اش مانند شاندیز را از دست ندهید.

نشانی: خیابان امام رضا، میدان ملک‌آباد، پل آزادی، ۱۸ کیلومتری بلوار وکیل‌آباد

۷. بازار رضا

بعد از صرف شام به داخل شهر مشهد برگردید و سری به بازار رضا بزنید. برای خرید سوغاتی و آماده‌شدن برای برگشت، این بازار قدیمی را انتخاب کنید. بازار تا ساعت ۱۰ شب فعالیت می‌کند و بعد از بازگشت از شاندیز، مدتی زمان دارید که در میان فروشگاه‌هایش گشت‌وگذار کنید و سوغاتی بخرید.

۸. پایان سفر

بعد از خرید سوغاتی، باید کم‌کم آماده بازگشت به شهرتان باشید. پرواز مشهد به سایر شهرها مقدور است. بلیط را که در دست دارید، بار و چمدانی هم که برای سفری یک‌روزه به همراه نداشته‌اید. خودتان را برای رسیدن به فرودگاه آماده کنید. از آنجا که آخرین مقصد گشت‌وگذارتان بازار رضا بوده، امکان سرزدن دوباره به حرم امام رضا هم وجود دارد.

برچسب‌ها

برگزیده

تازه‌ها