شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
شماره جدید فصلنامه میرداماد منتشر شد

گلستان- شماره ۳۲ و ۳۳ فصلنامه مطالعات فرهنگی میرداماد با مطلبی خواندنی ازجمله «گرگان، شهر گردن‌کلفت‌ها» با محوریت خاطره‌ای از کارمند ساواک گرگان در آخرین سال حکومت پهلوی روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، شماره ۳۲ و ۳۳ فصلنامه اختصاصی مطالعات فرهنگی میرداماد گرگان در نهمین سال فعالیتش ویژه فصل زمستان سال جاری در ۱۵۲ صفحه منتشر شد.

در این شماره مطلبی با عنوان «گرگان، شهر گردن‌کلفت‌ها» توسط محمود اخوان مهدوی، نویسنده و پژوهشگر گرگانی با محوریت خاطره‌ای از کارمند ساواک گرگان در آخرین سال حکومت پهلوی قلمی شده است که در صدر خواندنی‌های این شماره فصلنامه به چشم می‌خورد.

محور مطلب ذکر خاطراتی شفاهی از مشکانی رئیس امنیت داخلی ساواک گرگان و از اهالی کاشان در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ و در دیداری حضوری با نویسنده مطلب است. مشکانی در این مطلب به یکی از مأموریت‌هایش در محله سرپیر گرگان و مواجه و درگیری با یکی از گردن‌کلفت‌های شهر (مهدی عربعلی معروف به عامو عرب که طبق روایات شفاهی آماری مردمی جزو چهره‌های مثبت تاریخ پهلوانی گرگان بود) و سیلی که به صورتش زده بود اشاره‌کرده است.

در ادامه این مطلب خواندنی نیز ضمن ارجاع به اسناد مکتوب همراه با عکس، در مورد ساواک گرگان و فعالیت‌های انقلابی مردم گرگان و نیز برخی از جاهل مآب‌ها و بزن‌بهادرهای گرگان مطالبی به چشم می‌خورد.

همچنین در این شماره نگاهی به صدسال فعالیت کارگاه هنری استرآباد در عصر صفوی، شرح‌حال بیانی استرآبادی شاعر کمتر شناخته‌شده استرآباد، آیت‌الله سیدهاشم میردامادی از نوادگان میرداماد استرآبادی، ناصر حاجی احمدی از پیشکسوتان هنر نمایش سرزمین گرگان و دشت و حاج حسین حسینی متخلص به «حق جو» شاعر علی‌آبادی منتشرشده است.

مکافات مرندی در استرآباد، خنیاگران موسیقی کتول، بهسازی بنای فرهنگی ورزشی دلیران کهن، باورهای مرتبط با جانوران، تاریخ شفاهی استرآباد، اسنادی از اتاق تجارت استرآباد و تشکیل کمیسیون قالی‌بافی و گزارش‌هایی از برنامه عصری با روستای کهن و تاریخی شاهکوه سفلی، مقدمات تأسیس گنجینه مفاخر استان و نخستین نمایش سه‌ساعته گرگان در کنار اخباری از رویدادها و یادنامه درگذشتگان در این شماره نیز به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها