جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
از گپی درباره «قهوه تلخ مرصاد» در بیمارستان تا چاپ چهلم یک کتاب

رویدادهای فرهنگی در هفته‌ای که گذشت بخش پررنگی را از اخبار را به خود اختصاص دادند که فرهنگ مقاومت بخش عمده این اخبار را در بر داشت که از تمدید جایزه، انتشار ماهنامه فرهنگی، تجدید چاپ چندین کتاب، رونمایی یک کتاب در بیمارستان، بررسی و نقد کتاب‌های متعدد را شامل می‌شود.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در هفته‌ای که گذشت رویدادهای فرهنگی اخبار متنوعی را در پی داشت که بخشی از این رویدادها در زمینه فرهنگ مقاومت بود؛ از تمدید جایزه شهید حدادیان، تغییر مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، چاپ کتاب‌های متعدد، نسشت‌های بررسی و نقد کتاب و… را در فهرست بلند بالای خود داشت. در گزارش زیر به گزیده‌ای از اخبار متنوع فرهنگ مقاومت پرداختیم.

گرفتن برخی ایده‌های فرهنگنامه از موزه مسکو

مسعود ده‌نمکی پس از انتشار ۷۷ جلد از مجموعه «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» گفت: بله خودم شنیدم که گفتند این کار اصلاً به چه دردی می‌خورد. به هر حال دو جلد بعدی فرهنگ‌نامه به روایت تصویری از اسارت اختصاص پیدا کرد. ایده این چند جلد را از موزه جنگ مسکو گرفتم که در آنجا پلاک‌هایی از سقف موزه آویزان بود که نام شهدا را روی آن نوشته بود. همچنین دفترهایی که نام شهدا را با نام استانش ثبت کرده بودند که من هم با این ایده در دو جلد به تصاویری از لحظه اسارت در روزنامه‌های داخلی و خارجی رسیدم و باید بگویم فقیرترین بخش جنگ تصویر درباره اسراست. چون دوربین اجازه نداشت به داخل اردوگاه‌ها برود، لذا عکس چندانی در دسترس نیست. ما از عکس‌های موجود استفاده کردیم و از روی برخی فیلم‌ها هم عکس تهیه کردیم و بعضی از تصاویر متعلق به صلیب سرخ بود، هم گرفتیم. نماینده صلیب سرخ به صورت گردشی به اردوگاه‌ها می‌رفت و از اسرا تصویر می‌گرفت که برخی تصاویر در زمان تبادل اسرا بود و عکس‌هایی هم از استقبال خانواده‌ها از اسرا که همه را در مخزن قرار دادیم و بعضی عکس‌های شاخص را در سه جلد منتشر کردیم که بر اساس این تصاویر تیپ‌لوژی اسرا را از لحظه اسارت تا آزادی دنبال کنیم. همچنین در زمان ورود اسرا به کشور برای آنها کارت شناسایی صادر کردند و برای همین از همه آنها یک عکس سه در چهار گرفتند که بعد آنها را اسکن کردند. آن موقع به مسئولان وقت گفتم عکس‌ها را دور نریزید به من بدهید لازم دارم و عکس همه آن ۴۲ هزار اسیر را در این چند جلد قرار دادم که با جزئیاتی مثل نام و نام خانوادگی و زمان اسارت و مدت آن همراه شد.

ارتباط «قهوه تلخ در مرصاد» با سونامی کرونا

مهدی عجم، نویسنده کتاب «قهوه تلخ در مرصاد» پس از معرفی کتاب گفت: در این یک ماهی که کتاب منتشر شده است، مدام از من می‌پرسند چرا این اسم را انتخاب کردی و ارتباطش با کرونا چیست؟ کلید اول کرونا، تشخیص درست بود. در عملیات مرصاد هم تشخیص نقش کلیدی داشت. منافقان لباس های رزمندگان را پوشیده بودند. عملیات مرصاد زمانی اتفاق افتاد که همه برای قطعنامه آماده بودند و منافقین می‌پنداشتند که می‌توانند تهران را ۴۸ ساعته فتح کنند. تشخیص در مرصاد بسیار سخت و مهم بود همانطور که در کرونا این تشخیص سخت بود.

ارتباط جنگ با هواپیماربایی مشخص نیست!

امیرسرتیپ دوم خلبان علیرضا رودباری، منتقد در بررسی و نقد کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» گفت: در مقدمه کتاب بیشتر جنگ را مطرح کرده است و مخاطب را دچار این برداشت می‌کند که هواپیماربایی بر اثر جنگ است، اما وقتی متن کتاب را می‌خوانید متوجه می‌شوید که ارتباطی با جنگ ندارد. ضمن اینکه یکسری اتفاقات از کشورهای دیگر مثل فرانسه و کویت در کتاب مطرح شده است که این اتفاقات و ارتباط ما با آنها با جنگ ربط دارد. در اینجا باز هم نیاز به تحلیل موضوع است که مولف فقط به روایت یکسری اتفاقات بسنده کرده است.

چاپ چهلم کتاب «عارف ۱۲ ساله»

کتاب «عارف ۱۲ ساله» اثر سید حسین موسوی شامل خاطرات شهید رضا پناهی، کم‌سن‌وسال‌ترین شهید دوران دفاع مقدس، همزمان با سالروز شهادتش توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ چهلم رسید. رضا پناهی، عارف ۱۲ ساله‌ای است که شگرف‌ترین و عظیم‌ترین صحنه‌های از خودگذشتگی را در عمر کوتاه خود به نمایش گذاشت. ستاره درخشان کلاس اول راهنمایی که عظمت روحی او به تنهایی می تواند عالمی را روشن کند. او سال ۱۳۴۸ در شهرستان کرج متولد شد. در سن ۱۲ سالگی خانواده را راضی کرد تا به جبهه برود. پس از جلب رضایت پدر و مادرش فرم تقاضای اعزام به جبهه را پر کرد ولی به خاطر سن کم از رفتن او ممانعت شد، شناسنامه‌اش را دستکاری کرد تا توانست وارد جبهه شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی در موزه ملی انقلاب اسلامی

دوازدهمین جلسه هیات امنای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز (یکشنبه) با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد. در این مراسم، با معرفی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تصویب هیأت امنای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی به مدت سه سال به‌عنوان مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انتخاب شد و از خدمات ارزنده سردار سرتیپ محمدقاسم ناظر تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

گفتمان انقلاب اسلامی در چارچوب قانون اساسی

پنجاه و نهمین شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با عنوان «زمانی میانِ زمان‌ها» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد. نشریه سرو از بخش‌های مختلفی تحت عنوان گفتمان، پرسمان، راویان، دیده‌بان و راهیان تشکیل شده که هر بخش شامل موضوعات متنوعی است. در این شماره از ماهنامه «سرو» سرمقاله‌ای به قلم داوود عامری با تیتر «انقلاب و حکمرانی مردمی» منتشر شده است. در بخش گفتمان سرو؛ در مقاله ای با عنوان «زمانی میانِ زمان‌ها» به قلم مصطفی عمانیان؛ خوانشی موجز از کتاب زمانی میان زمان‌ها؛ امام، شیعه و ایران، نوشتۀ لیلی عشقی، که شامل تحلیلی متافیزیکی از انقلاب ایران در سال ۵۷ است را می خوانیم و در ادامه در گفت‌وگویی با دکتر علی داستانی، شعارهای بنیادین و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی را مورد واکاوای قرار داده است. نگاهی به گفتمان انقلاب اسلامی در چارچوب قانون اساسی در مقاله‌ای به قلم حجت‌الاسلام احمد شفیعی نیا از دیگر مطالب خواندنی گفتمان سرو است.

تمدید جایزه خصوصی ادبی شهید حدادیان

با توجه به استقبال و درخواست نویسندگان، دومین جایزه ادبی دوسالانه شهید محمدحسین حدادیان تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ارتباط با دبیرخانه با شماره ۰۹۱۹۲۷۰۰۴۸۰ تماس حاصل نمایند و یا در پیام‌رسان‌های تلگرام و ایتا پیام ارسال کنند. گفتنی است جایزه ادبی شهید محمد حسین حدادیان جایزه‌ای خصوصی و نذر فرهنگی است که توسط خانواده شهید برگزار می‌گردد.

عمومی‌سازی آثار ادبی ارتش تسریع شود

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: اگر بخواهیم دریابیم در کشور ما چه تعداد آثار ادبی و داستانی از ارتش جمهوری اسلامی چه در رابطه با سلحشوری‌ها در دفاع مقدس و چه سایر عرصه‌هایی که ارتش در آن به ایفای نقش پرداخته است عمومی شده؟ اقلاً می‌توانیم ادعا کنیم در آن شرایطی که باید باشد، نیست. آن نحوه پرداخت و تولید آثار موارد مختلفی دارد که لازم است با دقت بیشتری به آن توجه شود و ارتش نیز در دسترس قرار دادن اسناد و روایت‌ها تسریع بیشتری انجام دهد، البته با رعایت طبقه‌بندی که ارتش در نشر اطلاعات و اسناد خودش دارد تا روایت‌ها در دسترس عموم قرار گیرد.

انتقال مفاهیم دفاع مقدس از طریق کتاب

سردار علی اصغر محسن شیخی، جانشین مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معتقد است: من در موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و هم در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشغول به فعالیت هستم در موزه بخشی به آثار تجسمی اختصاص دارد که شاید فقط برای یک قشری مفید باشد، اما مفاهیم دفاع مقدس و دستاوردهای آن از طریق کتاب می‌تواند بهتر منتقل شود و طیف بیشتری از مردم را دربربگیرد. لذا ما درصددیم که از طریق تاریخ شفاهی خاطرات و ارزش‌های مقدس ثبت و در کتاب‌ها جای بگیرد و به جامعه منتقل شود، البته تاریخ شفاهی که بدون غلو بزرگنمایی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها