سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
«احیای علوم اجتماعی با عقل عملی»

کتاب «احیای علوم اجتماعی با عقل عملی» نوشتۀ بنت فلوبیر به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «احیای علوم اجتماعی با عقل عملی» نوشتۀ بنت فلوبیر با ترجمه محمدحسین بادامچی و امیرحسین بازوبندی و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

«چرا تحقیقات اجتماعی شکست می‌خورند و چگونه می‌تواند دوباره موفقیت خود را بازیابند؟» پرسش اصلی این کتاب است. بنت فوبیر استاد سابق دانشکدۀ برنامه‌ریزی دانشگاه آلبرورگ دانمارک و صاحب کرسی مدیریت ابرپروژه‌ها در مدرسۀ کسب و کار سعید در دانشگاه آکسفورد، نه از دپارتمان فلسفه بلکه در فنی‌ترین و کاربردی‌ترین حوزۀ مطالعات علوم اجتماعی و مدیریت، یعنی برنامه‌ریزی شهری، ایده‌ای را در اهمیت عقل کلاسیک مطرح می‌کند و تلاش می‌کند تا با هدف پشتیبانی از یک نظریۀ برنامه‌ریزی شهری و توسعه‌ای آلترناتیو، طرحی بسیار اساسی یعنی احیای علوم اجتماعی بر پایۀ عقل عملی ارسطویی (علوم اجتماعی فرونتیک) را شجاعانه پیش نهد.

فلوبیر در این کتاب نشان می‌دهد که از میان سه میراث سنت ارسطویی، «معرفت نظری» (اپیستمه) و «فن» (تخنه) و «عقل عملی» (فرونسیس)، دو مورد اول به واسطۀ علم و فناوری و اشکال کلی برنامه‌ریزی و حکمرانی برآمده از آن به دورۀ مدرن منتقل شده است. اما عقل عملی در دورۀ مدرن هیچ مابازایی ندارد؛ در حالی که احیای آن می‌تواند راز احیای علوم اجتماعی و عقلانیت ابزاری و نجات عقلانیت علمی تکنیکی مدرن از ناتوانی کنونی آن باشد.

کتاب «احیای علوم اجتماعی با عقل عملی» ۳۶۶ صفحه و با قیمت ۲۴۰ هزار تومان از سوی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط