دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
کتاب «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها» به چاپ پنجم رسید

کتاب دو جلدی «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها» تألیف دونا روزنبرگ و ترجمه عبدالحسین شریفیان از سوی انتشارات اساطیر به چاپ پنجم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب دو جلدی «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها» تألیف دونا روزنبرگ و ترجمه عبدالحسین شریفیان از سوی انتشارات اساطیر به چاپ پنجم رسید.

اسطوره‌ها سمبل یا نماد تجربیات انسانی هستند و مجسم‌کننده ارزش‌های روحانی یک فرهنگ، اسطوره‌ها بیانگر و منعکس‌کننده طبیعت آدمی هستند با تمامی نیازها و خواسته‌ها، آرزوها، امیدها، بیم و هراس‌های آن. هر جامعه‌ای اسطوره‌های ویژه خود را نگه می‌دارد و در حفظ آن می‌کوشد زیرا معتقدات و دنیانگری‌های درون آنها عامل قطعی پایندگی و جاودانگی آن فرهنگ است. معمولاً اسطوره‌ها از یک روایت باستانی زبانی یا سینه به سینه سرچشمه و مایه می‌گیرند. شماری از آنها از آفرینش و آغاز پدیده‌های طبیعی و مرگ سخن می‌گویند و شماری دیگر از ماهیت و طبیعت و نتیجه کار و رفتار موجودات ملکوتی و خدایان، حال آنکه باز هم شمار دیگری هستند که با آوردن روایات گوناگون درباره ماجراهای پهلوانان یا بدبختی‌ها و نگون‌بختی‌های انسان‌های خودبین نمونه و الگوهایی از رفتارها و طرز سلوک بزرگ‌منشانه ارائه می‌دهند. در اسطوره‌ها اغلب ردپایی از افسانه یا روایات مردمی و فولکلور می‌بینیم. این کتاب جنگ یا مجموعه‌ای است از داستان‌های اساطیری بزرگ و مشهور سراسر جهان که کشش یا جاذبه ویژه خود را در مقام ادبیاتی ظریف و شیرین و دل‌انگیز همچنان نگه داشته‌اند.

مؤلف در مقدمه کتاب آورده است من ضمن بازگویی این اسطوره‌ها کوشیده‌ام ساختار و طرح اصلی ویژگی سبک و ارزش فرهنگی اصیلشان را همانگونه که بوده است، حفظ کنم. هر چند که برای جلوگیری از حجیم شدن بیشتر کتاب ناگزیر شده‌ام بسیاری از داستان‌های اساطیری و حماسی را کوتاه کنم. این داستان‌های اساطیری از نظر جغرافیایی به هفت گروه فرهنگی عمده و بزرگ تقسیم شده‌اند. یونان و روم، خاورمیانه، اروپای شمالی، بریتانیا خاور دور و جزایر اقیانوس آرام آفریقا و کشورهای آمریکایی» خواننده با مطالعه اساطیر جهانی می‌تواند، دانش تفاهم نیروی ادراک و نحوه ستودن و قدردانی از دیگران را گسترده‌تر کند. پژوهندگان اساطیر جهانی ویژگی‌ها و کیفیت‌های متمایز هر فرهنگ را مطالعه می‌کنند و در خلال این مطالعات به مدارج بالاتر انسانی دست می‌یابند. آنها می‌آموزند که آدمیان در گستره زمان و مکان به نحو شایان توجهی به یکدیگر شباهت دارند.

کتاب دو جلدی «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها» تألیف دونا روزنبرگ و ترجمه عبدالحسین شریفیان با ۱۰۵۶ صفحه، شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان از سوی انتشارات اساطیر به چاپ پنجم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها