شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
فکرآورد به ایستگاه پنجم رسید

شماره پنجم مجلۀ علوم انسانی فکرآورد با طرح جلدی از غلامرضا اعوانی و باروخ اسپینوزا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجلۀ علوم انسانی فکرآورد به منزلگاه پنجم رسید. مهم‌ترین بخش فکرآورد در شمارۀ جدید، بخش کتاب‌نامه با عنوان «حکم به حکمت» است. در این بخش، کتاب تازه انتشاریافتۀ استاد غلامرضا اعوانی با عنوان «فروغ حکمت» و زیرعنوان «نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی» مورد توجه قرار گرفته است. در کتاب‌نامۀ این شماره، متن نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور دانشوران ارجمند، غلامرضا اعوانی؛ استاد بزرگ فلسفه در ایران، مالک شجاعی جشوقانی؛ استاد برجستۀ فلسفه، استاد شهین اعوانی؛ فلسفه‌دان و کانت‌شناس نامیِ ایرانی و عبدالمجید مبلغی؛ استاد برجستۀ اندیشه سیاسی غرب، به انتشار رسیده است.

پروندۀ ویژۀ این شماره با عنوان «اسپینوزا همان مارکس بدون ریش نیست!» به سراغ نقد خوانش‌های چپ از اسپینوزا رفته و مدعای نواسپینوزیست‌ها را محل تردید قرار داده است. در این پرونده، نظرات اساتید صاحب‌نظر از جمله جهانگیر معینی علمداری، سید محمد حکاک، شهناز شایان‌فر، محسن سلگی، عبدالله صلواتی و یوسف نوظهور پیش چشم مخاطبان قرار گرفته است.

گفتنی است که طرح جلد شمارۀ پنجم مجله، به پروندۀ ویژۀ اسپینوزا و کتاب‌نامه اختصاص دارد. این طرح جلد، هنر دست کمیل کریمی است.

پروندۀ اول فکرآورد نیز با عنوان «نامیرا» از منظرگاه علوم انسانی نگاهی به ماجرای جنگ غزه دارد. در این پرونده، گفت‌وگویی با ریچارد اندرسون فالک»، گزارشگر ویژه دربارۀ نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴، به سرانجام رسیده است. فالک در این گفت‌وگو از نقش سیاست هویت و منافع استراتژیک مشترک غرب مدرن با اسرائیل می‌گوید و ادراک افکار عمومیِ غرب دربارۀ اسرائیل را به خوبی به تصویر می‌کشد. همچنین در این پرونده، دربارۀ معنای جدید مرگ و سیاست جدیدی که از دل این معنا سر بر می‌آورد در یادداشتی خواندنی با عنوان «مصاف سوژۀ مرگ‌گریز و انسان مرگ‌زی» به قلم کیاوش کلهر به رشتۀ تحریر درآمده است. علی کاکادزفولی نیز در این پرونده، نحوۀ عمل جمهوری اسلامی ایران در ماجرای فلسطین را در یادداشتی با عنوان «آرمان واقعیت‌آفرین» مورد بررسی قرار داده است.

در بخش روایت‌نامه، نحوۀ تأسیس رژیم اسرائیل با عنوان «رژیم علیه زندگی» با رویکردی نو مورد بازخوانی قرار گرفته است.

در بخش سیاحت‌نامه که بخش ترجمۀ مجله است، خرده‌روایت‌هایی از نژادپرستی در جوامع غرب با عنوان «مدرنیتۀ نژادی» مورد توجه و ترجمه قرار گرفته است.

در بخش نقدنامه، دیدگاه‌های آقای محمد مالجو، اقتصاددان مارکسیست در یادداشتی با عنوان «ناچپ» ارزیابی شده است. محمد مالجو بعد از رویداد زن، زندگی، آزادی از چپ‌گرایی فاصله گرفته و به دنبال آشتی با لیبرال‌ها حتی هایکی‌ها است. او برای مخالفت با آنچه که اسلام سیاسی می‌نامد، آشتی با سرمایه‌داری را در دستورکار خود قرار داده است. فکرآورد، ناسازه‌های تحلیلیِ او با واقعیت‌های اقتصاد ایران را مورد توجه قرار داده است.

صاحب امتیاز ماهنامۀ فکرآورد، شرکت پیام‌آوران نشر روز است. مدیر مسئول این نشریه، محمدجواد اخوان است. سردبیری این مجله را جعفر حسن‌خانی برعهده دارد و دبیر تحریریۀ آن خانم فاطمه خورشیدی است.

توزیع این مجله به شکل ارسال پستی رایگان و فروش در کتاب‌فروشی‌های معتبر است. علاوه بر آن، برای تهیۀ مجله می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۷۳۰۹۴۲ - ۰۲۱ تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط