یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
شماره جدید مجلۀ علوم انسانی فکرآورد منتشر شد

شماره جدید مجلۀ علوم انسانی فکرآورد با پرونده‌ای درباره تاریخ مواجهۀ فکر ایرانی با مدرنیته غربی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجلۀ علوم انسانی فکرآورد با طرح جلدی متفاوت منتشر شد. طرح جلد این شمارۀ فکرآورد، اختصاص دارد به چهرۀ دو متفکر برجستۀ ایرانی؛ سید احمد فردید و سید فخرالدین شادمان.

پروندۀ اول این شمارۀ مجله با عنوان «ایرانِ شادمان»، تأملی دارد بر آرای متفکر ایران‌اندیش، سید فخرالدین شادمان. مهم‌ترین اثر این متفکر، کتاب «تسخیر تمدن فرنگی» است که در این پرونده، بررسی و ارزیابی شده است. یحیی فوزی، استاد تمام علوم سیاسی در این پرونده، ایدۀ پیشرفت شادمان را در یادداشتی شرح داده و آن را تدقیق کرده است. در پروندۀ ایرانِ شادمان، فرهاد گوهردانی، پژوهشگر دانشگاه یورک انگلستان، دیدگاه‌های خود را دربارۀ شادمان، با مخاطبان مجله در میان گذاشته است.

پروندۀ دوم این شمارۀ فکرآورد با عنوان «غربِ فردید»، اختصاص دارد به آرای سید احمد فردید، غرب‌شناس برجستۀ ایرانی. دربارۀ فردید، بسیاری بر این نظرند که آرای او متأثر از هانری کربن است؛ به همین منظور در این پرونده، محسن آسترکی، پژوهشگر حوزۀ فلسفه در یادداشتی بسیار خواندنی به ظرافت و دقت، تمایزات و تشابهات آرای سید احمد فردید و هانری کربن را مورد تأنی و تأمل قرار داده است. مصاحبه با بهروز فرنو، رئیس بنیاد فردید و بیژن عبدالکریمی از اساتید نام‌آشنای حوزۀ فلسفه، از دیگر مطالب خواندنیِ پروندۀ غربِ فردید است.

در بخش نقدنامۀ مجله، دو مقالۀ تفصیلی پیش چشم مخاطبان قرار دارد. در یادداشت اول، داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در حوزه علوم انسانی (سازمان سمت) به نقد دیدگاه‌های مقصود فراستخواه نویسندۀ کتاب «کنشگران مرزی» پرداخته است. یادداشت مهدوی‌زادگان، شبه‌نظریۀ کنشگران مرزی را با سؤالات زیادی مواجه می‌کند. امید که مقصود فراست‌خواه در مقام پاسخ برآید. مقالۀ دوم به قلم علی کاکادزفولی، به نقد ایدۀ «این‌همانیِ پهلوی و جمهوری اسلامی» پرداخته است. این جامعه‌پژوه که به تازگی ترجمۀ کتاب «پُلی‌آرشی» رابرت دال را روانۀ بازار کرده، در این مقاله تلاش کرده است واقعیت‌های «قدرت» در قبل و بعد از انقلاب را موشکافانه ارزیابی کند.

بخش سیاحت‌نامۀ مجله، با عنوان «غرب‌شناسیِ یک شرقی»، آرای فیلسوف کره‎ای «بیونگ چول هان» را تبیین کرده است. جامعه جهانی در حال گذار از جامعۀ پساصنعتی به جامعۀ دیجیتال است. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای شناخت جامعۀ دیجیتال، نظر به آرای فیلسوف هان ضروری است. در وضعیتی که در ایران، آرای «آنتونیو نگری» مورد استقبال قرار گرفته، لازم است نقطۀ مقابل این متفکر یعنی بیونگ چول هان نیز مورد بازخوانی قرار گیرد تا کاستیِ تحلیل‌های چپ در ایران نمایان شود. «سوژۀ دستاوردخواه» یا به بیان دیگر «سوژۀ کامجو» از جمله عناصر وضعیت جدید در نظرات هان است که در تحلیل حوادث ۱۴۰۱ در ایران، کارا و کمک‌کننده است. نویسندۀ این بخش، محمدحسین ضمیریان از پژوهشگران حوزۀ علوم انسانی است.

در بخش روایت‌نامه، تاریخ شکست ایران در جنگ ایران و روس مورد بازخوانی قرار گرفته است. فکرآورد در این بخش تصریح کرده که روایت ما از شکست‌های دیروز، تکلیف نبردهای امروز را تعیین می‌کند. بعد از این جنگ و شکست ایران، از خاکستر برجای‌مانده از آتش این جنگ، ققنوسی زاده شده است. دربارۀ چیستیِ این ققنوس در این بخش، بیشتر می‌توانید بخوانید.

در بخش کتاب‌نامۀ این شمارۀ فکرآورد، کتاب «تخیل سیاسی در زیست جهان ایرانی اسلامی» به مخاطب معرفی شده است. فکرآورد در این بخش با نویسندۀ نامیِ این اثر، محمدعلی فتح‌الهی به گفت‌وگو نشسته است. این گفت‌وگو بسیار خواندنی است و زوایای جدیدی از سیاست را به مخاطب می‌نمایاند. برای دانستن چیستیِ تخیل سیاسی و کارکرد آن در جامعه و تفاوت‌شناسی آن با وهم سیاسی، خواندن این مصاحبه توصیه می‌شود.

در ابتدای مجله، سردبیر مجله جعفر حسن‌خانی در یادداشتی، تاریخ مواجهۀ فکر ایرانی با مدرنیته غربی را ذیل یک دسته‌بندیِ جدید، تشریح و تبیین کرده است. او تاریخ فکر در ایران معاصر را ذیل چهار گروه: ۱. فکر غرب‌اندیش، ۲. فکر شرق‌شناس، و یا ایران‌شناس و اسلام‌شناس ۳. فکر غرب‌شناس و ۴. فکر ایران‌اندیش و اسلام‌اندیش مورد بازخوانی قرار داده است.

دبیر تحریریۀ مجله، فاطمه خورشیدی، یادداشتی دربارۀ کیستیِ خصم خانه‌مان ایران، از منظر فخرالدین شادمان نگاشته است. انذار شادمان برای جامعۀ امروز ایران بسیار شنیدنی است.

توزیع این مجله به شکل ارسال پستیِ رایگان و فروش در کتابفروشی‌های معتبر است. دانشوران ارجمند و مخاطبان گرانقدر، برای تهیۀ این شمارۀ مجله می‌توانند با شمارۀ ۰۲۱-۸۸۷۳۰۹۴۲ تماس حاصل فرمایند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصفهانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    ارواح، ارواح گذشته گان مابوده اندوزنده اندوقادربه مداخله درزندگی ماجهت همسان‌سازی روح مابا خود هستندولی موفق نمی شوندچون موفقیتشان، به علم روح ما، به حد توانایی آنهابستگی دارد. 09044606517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط