شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
رونمایی از گنجینه خاطرات بانوان پشتیبانی جنگ شیراز در«پلاکِ پ»

فارس_ گنجینه خاطرات بانوان پشتیبانی جنگ شیراز در قالب کتابی با عنوان «پلاکِ پ» با حضور راویان اثر در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار استان فارس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، گنجینه خاطرات بانوان پشتیبانی جنگ شیراز در قالب کتابی با عنوان «پلاکِ پ» در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار استان فارس رونمایی شد.

اسمامیرشکاری نویسنده کتاب در این مراسم گفت: این کتاب خاطرات بانوانی را بازگو می‌کند که به تعبیر آن روزها نامشان فعالان پشتیبانی جنگ بود. پرداختن به مقوله پشتیبانی آن هم در خط مقدم در بین آثار دفاع مقدس سوژه نابی است. به خصوص از این بعد که کتاب درباره بخش مدیریتی پشتیبانی جنگ نیست بلکه کتاب نیم نگاهی به زندگی افرادی دارد که در این ساحت کار یدی می‌کردند.

وی از بانو نقدی بعنوان مادر معنوی بانوان پشتیبانی جنگ یاد کرد و گفت: خانم نقدی قبل از روند تولید کتاب فوت شده بودند ولی در این کتاب از طرف خیلی از بانوان فعال در پشتیبانی جنگ بسیار از ایشان و تلاش هایشان یاد شده است. خانم گران عزیز، یکی از بانوان راوی کتاب را هم چند روز قبل از رونمایی از دست دادیم که ضایعه بزرگی برای ما بود. خیلی دوست داشتیم کتاب را ببینند. از خدا میخواهم اگر تلاش برای ثبت این افتخارات در قالب کتاب ثوابی داشته، روح ایشان به واسطه آن شاد شود.

میرشکاری یادآور شد: اگر می‌خواستیم مفصل درباره فعالیت های خانم گران بنویسیم خودش یک کتاب جداگانه می‌شد.

این بانو از اولین نفرات پشتیبانی بودکه گواهینامه رلنندگی گرفت و با ماشین شخصی کارهای ستاد پشتیبانی را انجام می‌داد. حتی قالی های دستباف خانه خود را فروخته بود و صرف پشتیبانی کرده بود.

وی در خصوص مدت زمان روند تولید این اثر نیز ابراز داشت: نگارش این کار حدود سه سال طول کشید. درست از بهار ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲.

خانم نوربخش معاون خانم نقدی و از فعالان حوزه پشتیبانی که سه فرزندش در جبهه‌ها مشغول مبارزه با دشمن بودند یکی از مهمانان مراسم بود و خاطراتی از پخت نان در آن زمان برای حضار گفت. او هنوز هم شنیدن خبر شهادت پسرش در حین پشتیبانی جنگ از پررنگ ترین خاطراتش بود و از پسر شهیدش محمد حسین نوربخش یادکرد.

نوربخش با اشاره به جمع ۶۰۰ نفری از خواهران شیراز در ستاد پشتیبانی جنگ گفت: ما اول کار یک گروه پنج شش نفره بودیم و شروع کارمان از جهاد سازندگی بود. همین آجیل‌های پذیرایی مراسم را می‌بینید ماحصل بازسازی صحنه‌های پشتیبانی جنگ بود که برای مراسم رونمایی کتاب آماده کردیم.

وی ادامه داد: وقتی برای ستاد آجیل می‌آوردند که بسته بندی کنیم متوجه می‌شدیم عملیات نزدیک است.بیل‌های ساختمانی می آوردند که آجیل را هم بزنیم تا مخلوط شود. گاهی ۴۰۰ کیلو آجیل بسته بندی میکردیم.

خانم صفر زاده از فعالان خیاطی در حوزه پشتیبانی جنگ هم از دیگر مهمانان این برنامه بود که درباره اتحاد اقشار مختلف بانوان شیراز از خیاط و آشپز تا شستن لباس و سایر کارها در ساختمان نیمه کاره دانشگاه خاطره گفت.

سید حامد ترابی مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز و از فعالان حسینیه هنر نیز در این مراسم ابراز خوشحالی کرد که این برنامه در دانشگاه برپاشده، چون هسته اولیه و بسیاری از اعضای اصلی حسینیه هنر از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شیراز هستند. وی به تشریح بخش‌های مختلف حسینیه هنر پرداخت و هدف شکل گیری حسینیه هنر را پر کردن خلاء روایت مردمی انقلابی عنوان کرد.

ترابی افزود: این کار با هسته اولیه تاریخ شفاهی شکل گرفت که کتاب پلاک پ که امروز رونمایی آن را شاهد هستیم یکی از نمونه‌های محقق شده اهداف حسینیه هنر است.

این فعال فرهنگی شیراز تولید و توزیع مردمی آثار هنری انقلابی با محوریت جشنواره عمار و رسانه روایی حافظه را از دیگر بخش‌های حسینیه هنر برشمرد که در این چند سال شکل گرفتند.

ترابی در ادامه از بسیج دانشجویی بابت همکاری در برنامه تشکر کرد و از دانشجویان خواست که برای تحقق اهداف حسینیه هنر همکاری کنند.

به گزارش ایبنا تقدیر از اکران کنندگان فعال فارس با ژاکت های دستبافت خانم دختربس یونسی از فعالان پشتیبانی جنگ، بزرگداشت اکران کنندگان شهید جشنواره فیلم عمار از جمله شهید قاسم پور و شهید مسعودی، شعرخوانی احد ده بزرگی، اجرای حسن حقیری و گروه سرود نوجوانانه احباب الحسین درباره فلسطین از بخش های مختلف این برنامه بود.

رونمایی از کتاب پلاک پ و عکس یادگاری جمعی از بانوان راوی کتاب حسن ختام این مراسم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها