چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
تک نگاری جورچینی است که با کنار هم گذاشتن اجزا از جزء به کل می‌رسیم

هرمزگان - محقق فرهنگ عامه هرمزگان گفت: تک نگاری یک نوع جورچین است که با کنار هم گذاشتن اجزا از جزء به کل می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، یعقوب باوقار زعیمی نویسنده کتاب «از طارم تا تارم» با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب در هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان گفت: موزاییک‌های کنار هم گذاشته در فرهنگ مردم می‌تواند بسیاری از مجهولات و ناشناخته‌های یک منطقه را روشن کند.

وی اضافه کرد: فقر منابع مکتوب و نداشتن ارجاعات علمی همیشه یکی از موانع پیش روی پژوهشگر فرهنگ عامه است.

باوقار تاکید کرد: مصاحبه شفاهی با مطلعان و معمران محلی یکی از راه‌های کسب اطلاع در مورد جغرافیا، تاریخ، زبان و آیین‌های منطقه است.

وی تصریح کرد: البته در تمامی این موارد نباید به گفته‌های یک نفر یا چند نفر سالمند اتکا کرد بلکه باید موضوعات را با افراد بیشتری مطرح و در میان گذاشت.

به گفته‌ی باوقار، این اشتراک گذاری با افراد بیشتر سبب خواهد شد ضریب خطا و اشتباه در فولکلور نویسی کم شود.

باوقار زعیمی اضافه کرد: با این گزاره از پدر فرهنگ توده ایران بسیار همدل هستم که هر کسی باید در مورد منطقه‌ی زادگاه و سکونت خود بنویسد، چون بر موضوعات اشرافیت کامل دارد.

باوقار با اشاره به سختی کار جمع آوری مواد فرهنگ مردم افزود: در گذشته ابزار و تکنولوژی در اختیار پژوهشگر نبود حال اینکه امروزه ابزارهایی در اختیار پژوهشگر فرهنگ عامه چه از منظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری وجود دارد که کارش را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایبنا، هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از روز شنبه ۲۱ بهمن تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس به روی دوستداران کتاب باز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها