سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
باورها و اعتقادات مردم ایران‌زمین به روایت منصور عباسی

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» نوشتهٔ نرگس عشقی و سمیه حمیدی از انتشارات نگارستان اندیشه با ۱۲۲ صفحه به قیمت ۹۰۰۰۰ هزار تومان در پاییز ۱۴۰۲ با ۳۳۰ نسخه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» نوشتهٔ نرگس عشقی و سمیه حمیدی از انتشارات نگارستان اندیشه با ۱۲۲ صفحه به قیمت ۹۰ هزار تومان در پاییز ۱۴۰۲ با ۳۳۰ نسخه منتشر شد.

نرگس عشقی و سمیه حمیدی به‌عنوان مؤلفان این کتاب به تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر عامه با موضوع نقاشی قهوه‌خانه‌ای منصور عباسی توجه ویژه‌ای داشته‌اند. به‌طوری‌که نه‌تنها به‌عنوان یک کتاب تخصصی در حوزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای است؛ بلکه با مضمون خاطرات منصور عباسی و خلق آثارش در گذر زندگی پرداخته شده است.

کتاب حاضر در سه فصل ابتدایی و هشت پیوست در اواسط و انتهای کتاب وجود دارد که نویسندگان ادغام زندگینامه و خاطرات حاکی از خلق آثار ماندگار را با عناصر ویژه در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای منصور عباسی ادغام کرده است.

نرگس عشقی و سمیه حمیدی هر دو به‌عنوان دانش‌آموختهٔ ارشد ایران‌شناسی عزمشان را جذب کردند تا برای تألیف این کتاب با منصور عباسی گفت‌وگو کند. این گفت‌وگو مخاطب را به شاخت زندگی و نوع زیست منصور عباسی سوق می‌دهد.

نویسنده در پیشگفتار این کتاب گفته است: «برای درک و شناخت نقاشی قهوه‌خانه‌ای باید از بررسی آن به شیوهٔ هنر مغرب‌زمین دوری کرد، زیرا نقاشان قهوه‌خانه‌ای در نقاشی خود سبک، اصول و ضوابط خاص خود را دارا هستند و با مقوله‌هایی چون پرسپکتیو، طراحی، و تصویرسازی واقع‌گرا به شیوه غربی بیگانه‌اند.»

همچنین در قسمتی از این مصاحبه منصور عباسی می‌گوید: «شعرهایی که شعرا در محرم می‌خواندند من ترسیم می‌کردم، مثلاً وقتی علی‌اکبر تیر می‌خورد. از میدان بیرون‌آمده و باز هم تیر می‌خورد.»

و در پایان این مصاحبه دو مؤلف هنرمند گفته‌اند: مصاحبه‌های گرفته شده در سه مرحله انجام شده تا به نسخهٔ نهایی درآمده است.

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» یعنی روایت نقاشانی چون منصور عباسی که از آمال و عقاید ملی، اعتقادات مذهبی و روح فرهنگ خاص لایه‌های میانی جامعه را بازگو می‌کند تا خواننده بداند همچنان این فرهنگ بومی در جایگاه خود ارزش و منزل بالایی دارد چرا که گرفته شده از حسینیه‌ها و طور خانه‌هایی که محل تجمع مردم بود.

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» روایتگر باورها و اعتقادات مردم است. به همین منظور این کتاب به‌عنوان شاخه‌ای از نقاشی قهوه‌خانه‌ای گردآوری شده است.

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» به تألیف نرگس عشقی و سمیه حمیدی از انتشارات نگارستان اندیشه با ۱۲۲ صفحه به قیمت ۹۰ هزار تومان با ۳۳۰ نسخه منتشر و وارد بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها