سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
زبان شعر و نقش‌های زبان بررسی شد/ اشعار باید ارجاع، ترغیب و توصیف داشته باشند

کهگیلویه و بویراحمد- نشست‌ شعرخوانی و بررسی زبان شعر و نقش‌های زبان به همت انجمن شعر و ادب فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، رئیس انجمن شعر فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد درباره زبان شعر و نقش‌های زبان گفت: وقتی زبان شعر ترغیبی است و از افعال ترغیبی استفاده می‌شود شعر به دستور العمل‌ها «مانیفست» نزدیک می‌شود.

سحر شریفی با تاکید بر اینکه شعر فروغ فرخزاد و گروس عبدالملکیان ارجاعی است، خاطرنشان کرد: نقش ارجاعی در شعر یک فرم و مدل است به این معنا که با استفاده از جملات خبری مخاطب را آموزش می‌دهیم.

وی ادامه داد: شعر ارجاعی مجرای ارتباطی بین گیرنده و فرستنده است مخاطب نسبت به بستر پیام آگاه است و از آن استفاده می‌کند و این باعث ایجاد همدلی بین مخاطب و شاعر می‌شود.

رئیس انجمن شعر و ادب فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کلماتی مانند «خسته نباشید» و «خوبی؟» که خطاب به مخاطب می‌گویم زبان همدلی است و نشان از حس مشترکی است که دریافت کرده‌ایم که باعث ایجاد همدلی می‌شود.

شریفی عنوان کرد: زبان فارسی و لری چندین نقش را در زبان محاوره‌ای دارند که وقتی وارد زبان ادبی می‌شوند باز هم این اشعار حفظ می‌شوند.

وی با بیان اینکه اشعار باید ارجاع، ترغیب و توصیف را داشته باشند، گفت: در اشعار حافظ و سعدی به وضوع مشاهده می‌کنیم که همزمان هم به توصیف چیزی پرداخته‌اند که مخاطب را ترغیب می‌کند و از ارجاع نیز به خوبی استفاده می‌کند که باعث تعجب خواننده می‌شود و شناخت شعر نیز به این صورت اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها