یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
داوری شعر نو کار دشواری است

شاعر «ای زیبا رو خدا خیرت دهد» و برگزیده بخش شعرنو جشنواره شعر فجر گفت: قضاوت در مورد شعر نو بسیار سخت است و افراد مجرب به آن روی می‌آورند.

محمدباقر کلاهی اهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در معرفی کتاب شعر «ای زیبارو خدا خیرت دهد» توضیح داد: این دفتر شعر در نشر مهرودل به چاپ رسید و اسم ای زیباترم خدا خیرت دهد، جمله‌ای از یکی از شعرهای کتاب است که ماجرای یک سرباز مجروح را روایت می‌کند که پرستار به او بسیار توجه می‌کند و یک ارتباط ذهنی بین سرباز و پرستار به وجود آمده و این دعایی است که سرباز در حق پرستار می کند. به طور کلی در کارهای من پیرنگ داستانی وجود دارد و فرم آثارم محور عمومی و انسجام در حول یک موضوع را دارد.

وی ادامه داد: من در عرصه درام، نمایش و قصه هم کار کرده‌ام و آن پی‌رنگ و تمهیدات داستان‌نویسی در شعرهایم نفوذ داشته و گاهی یک قصه نسبتاً کامل در یک شعر صورت‌بندی شده است و گاهی با اشاره به یک موضوع شعر سروده شده است. عمده شعرهای این کتاب این انسجام و پی‌رنگ داستانی را دارد. به طور کلی علاقه دارم که مصراع ها حول یک محور انسجام داشته باشند. محتوا و موضوع اشعار بیشتر مسائلی است که انسان می‌تواند در زندگی دنیوی آنها را تجربه کند و از سر بگذراند.

این شاعر با اشاره به بالا بودن تجربه داوران گفت: شعر در شدن خود است که معنا می‌یابد. یعنی باید سروده شود، عده‌ای آن را بخوانند و مورد نقد قرار دهند و درواقع مسیر کار شاعر را باید در یک بازه طولانی دنبال کرد. قضاوت و داوری در مورد شعر نو بسیار سخت است و کسانی که به این ژانر روی می‌آورند افراد مجربی هستند که در مسیر این تجربه بسیار فراز و نشیب داشته‌اند. اگر داور اشراف داشته باشد، می‌تواند بزنگاه‌های خوب و بد شعر را تشخیص دهد. باید امروزه در این بحران رسانه‌ها و تقابل فرهنگی، شعر را به عنوان یک محمل فرهنگی ببینیم و سعی در برقراری ارتباط بین شعر و مخاطب داشته باشیم. این‌گونه شعر هم بیشتر برای ما نمود پیدا می‌کند. فاصله‌ای که بین مخاطب و شاعر به وجود آمده دو طرفه است و شاعر هم بدون توجه به مطالبات مخاطب سعی داشته سر در لاک خود فرو برد. باید تلاشی برای هموار کردن بستر این ارتباط شکل گیرد.

کلاهی اهری با بیان پراکندگی انتشاراتی‌ها و وضعیت نابه‌سامان شعر نو عنوان کرد: اگر کسی بخواهد از مسیر شعر امرار معاش کند، غیر ممکن است و در این موضوعات مشکل جدی داریم. به درختی می‌ماند که خیلی آبیاری نکردیم و محصول آبدار و سالمی نخواهد داشت. در دورانی هستیم که فضای مجازی و هوش مصنوعی در حال پیشروی است و باید در حدی بتوانیم با این فرهنگ و شعر، جوانان را جذب کنیم و به میزان سرمایه‌گذاری که برای جوان‌ها انجام می‌دهیم از آنها توقع داشته باشیم. اگر می‌خواهیم وضعیت شعر نو و بازگشت به روزهای طلایی شعر نو بیشتر شود باید وقت بگذاریم و روی استعدادهای این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلام رضا حمزه نسب IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    عالی و جذاب بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها