چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
بلندخوانی؛ خوانش خلاقانه کتاب/ خوانش با صدای بلند منجر به تصویرسازی ذهنی کودک می‌شود

همدان - یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: بلندخوانی کتاب روشی خلاقانه است که در گذشته مرسوم بود اما امروز کم رنگ شده است.

مریم زرنشان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان اظهار کرد: خواندن کتاب مقوله مهمی برای بزرگترها و بچه‌هاست، اما برای خردسالان که سواد خواندن و نوشتن ندارند، والدین کتاب می‌خوانند وبلند خوانی کتاب دراین مقطع سنی رایج‌تر است.

وی در ادامه بلندخوانی کتاب را روشی خلاقانه برای خردسالان دانست و ادامه داد: والدین با بلندخوانی کتاب برای کودکان موجب ایجاد سوال در ذهن کودک می‌شوند و کودک با ذهن خود همه آنچه را که خوانده متصور می‌شود.

شاعر «پشت دریاها کجاست» با بیان اینکه بلندخوانی به همراه استفاده از عروسک‌ها موجب می‌شود کودک با کتاب انس بگیرد، گفت: همانطور که کتاب خوانده می‌شود، کودک با کتاب ارتباط می‌گیرد و با شخصیت‌های درون کتاب همراه می‌شود که باعث پویایی ذهن او خواهد شد.

نویسنده «دسته گل‌های قشنگ» با تاکید بر اینکه یکی از روش‌های خلاق کتاب این است که خوانش به شکل روتین نبوده و حوصله‌بر نباشد، افزود: ایجاد جذابیت در خواندن کتاب بسیار مهم است زیرا ارتباط اولیه کودک و کتاب در همان خردسالی شکل می‌گیرد.

شاعر کتاب این لحظه‌ها را دوست دارم ادامه داد: وقتی کودک بزرگتر می‌شود، دیگر نیازی به اینکه همه کتاب توسط والدین خوانده شود، نیست بلکه پدر و مادر باید بخشی از کتاب را خوانده و ادامه آن را به فرزند خود بسپارند و در جمعی صمیمی داستانی کوتاه را بلند خوانی کنند.

شاعر مجموعه آسمان نقطه چین با بیان اینکه برای خوانش خلاقانه و بلندخوانی کتاب روش‌های مختلفی از جمله تعامل خانواده نیز وجود دارد، گفت: بلندخوانی کتاب توسط خواهر و برادر باعث می‌شود علاوه بر خواندن کتاب‌های متعدد بتوانند به صورت بازی و نمایش کتاب بخوانند.

لزوم بلندخوانی کتاب در اماکن عمومی

وی با تاکید بر اینکه مدارس، کتابخانه‌ها، کانون‌های فرهنگی، پارک‌ها و… باید به سمت بلندخوانی کتاب بروند، تصریح کرد: در ایامی که به نام بلندخوانی کتاب نامگذاری شده است، باید روش کتابخوانی تغییر کند مثلاً در اتوبوس‌ها و رستوران‌ها می‌توان این کار را انجام داد که بسیار هم جذابیت دارد.

نویسنده کوچه گلاب عنوان کرد: در گذشته با شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی، نقالی، بلندخوانی مرسوم بود به طوری که بزرگترها می‌خواندند و بقیه گوش می‌کردند اما امروزه منسوخ شده و هر کسی کتاب خودش را در خلوت مطالعه می‌کند.

وی تصربح کرد: امروزه در آیین یلدا حافظ خوانی و شاهنامه خوانی انجام می‌شود اما در زمان کودکی من دهه ۶۰ دور کرسی می‌نشستیم و هر شب کتاب افسانه‌های آذربایجان از قبیل گل خندان، دختر نارنج و ترنج، افسانه آه و سنگ صبور و… را با خواهران و برادرانم جمع‌خوانی و بلندخوانی می‌کردیم که این خاطرات و قصه‌ها هنوز هم در حافظه‌ام جا خوش کرده است.

به گزارش ایبنا، هفتم فوریه برابر با ۱۸ بهمن به نام روز جهانی «با صدای بلند کتاب بخوان» نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط