دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
کتاب «از خرمشهر تا خان‌طومان» خاطرات هم‌رزم شهید سلیمانی در ساری رونمایی شد

مازندران- نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب «از خرمشهر تا خان‌طومان» خاطرات هم‌رزم شهید سلیمانی در ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران پیش از ظهر دوشنبه در آیین رونمایی از کتاب از خرمشهر تا خان‌طومان به قلم سردار حمیدرضا رستمیان هم‌رزم شهید قاسم سلیمانی گفت: در قبال مجاهدت‌های رزمندگان زبان ما الکن است و باید رشادت‌های رزمندگان در بستر جامعه مطرح شود تا نسل جوان امروز و نسل‌های آینده از آن آگاه شوند.

محمد فوقی با اشاره به اینکه جهاد امروز فقط با اسلحه نیست و جهاد فرهنگی بسیار مهم‌تر است، افزود: دستگاه‌های متولی این حوزه باید با خرید کتاب‌ها و تسهیل دسترسی نسل جوان به کتاب، جریان آگاه‌سازی در این حوزه را رواج دهند.

وی درباره کتاب از خرمشهر تا خان‌طومان اظهار کرد: اگر بخواهیم سبک زندگی دینی را رواج دهیم این کتاب یکی از مصادیق آن است که می‌تواند الگوی مناسبی برای نسل جوان باشد.

رزم از خرمشهر تا خان‌طومان

نویسنده کتاب از خرمشهر تا خانطومان در سخنانی گفت: عصر ظهور است و ما یاران امام و سربازان ولایت هستیم، جهاد تنها در میدان رزم نیست و هر رزمی که در راه اعتلای وطن باشد ارزشمند است.

سردار حمیدرضا رستمیان ادامه داد: اگر بخواهیم از بحران‌هایی که انقلاب در برابر آن ایستاده بگویم یک کتاب کافی نیست چرا که افراد بسیاری هزینه زیادی در این راه دادند، در تمام مقاطع انسان‌های خوش‌عهد و پیمانی داشتیم و بهترین آنها شهدای ما هستند که به فرموده رهبری هم به شهدا و هم خانواده‌های آنها مدیون هستیم.

وی درباره ایده نگارش اثر، تصریح کرد: مقام معظم رهبری، رهنمودی داشتند مبنی بر اینکه کار رزمنده با رزم و تغییر سلاح تمام نمی‌شود و باید قلم به دست گیرد و خاطرات خود را بنویسد، از آنجا که توفیق داشتم از جوانی وارد این عرصه شوم ثبت و انتشار خاطرات حضور و فعالیت در میدان‌های نبرد براساس رهنمود رهبری را وظیفه خود می‌دانستم.

رستمیان ادامه داد: واقعه عاشورا در دفاع مقدس برای ما ملموس شد، عشق به شهادت کار هر کسی نیست و چنین افرادی کم هستند.

وی مقطع دفاع مقدس را اوج افتخار ایران دانست و گفت: چراهای بسیاری درباره این دوره مطرح است اما خواسته ملت در آرا آنها نمایانگر شد که جمهوری اسلامی را انتخاب کردند، این هزینه را جانبازان، شهدا و رزمندگان بر عهده گرفتند.

رستمیان درباره نامگذاری کتاب اظهار کرد: یک فصل کتاب، روایت دفاع مقدس و ورود من به جبهه است، نخستین حضورم در عملیاتی در خرمشهر بود و انتهای آن به خان‌طومان و حضورم در آن نقطه ختم شد، نامگذاری کتاب به این دلیل بوده است.

کتاب «از خرمشهر تا خان‌طومان» خاطرات هم‌رزم شهید سلیمانی در ساری رونمایی شد


وی درباره خاطرات شهید سلیمانی در کتاب گفت: فصل چهارم به خاطراتم با شهید سلیمانی مربوط است، شهید سلیمانی فرمانده لشکر ثارالله کرمان بود و اثرگذاری سردار در ماموریت‌های مختلف دوران پس از جنگ در خاطرم ماند تا به جبهه مقاومت و حوادث خان‌طومان و دیدار شهید در بابل از خانواده شهدا گره خورد.

رستمیان با بیان اینکه در این کتاب ۴۰ خاطره تلخ و شیرین از دوره دفاع مقدس و ۴۰ خاطره از جبهه مقاومت ذکر شده‌، درباره بخش خان‌طومان کتاب گفت: موضوع خان‌طومان و حکایت‌های آن دوران به چراهای بسیاری از سوی مردم گره خورده و من هم به اندازه‌توان، به توصیف آن دوران پرداختم.

وی تاکید کرد: پس از ۸ سال دفاع مقدس اجازه نداده و نمی‌دهیم یک وجب از خاک این کشور واگذار شود، رشد جبهه مقاومت و شکست دشمنان به واسطه رشادت‌های رزمندگان و شهدا بوده‌است.

نویسنده مازندرانی درباره حضور در خان‌طومان گفت: ما پس از دفاع مقدس فکر می‌کردیم آیا باز هم آن نسل آرمانی شهدا و رزمندگان وجود دارند، گاهی دشمن به ما توفیق می‌دهد و تلاش برای تجزیه سوریه و تحمیل جنگ دیگری به ایران، این فرصت را فراهم کرد.

رستمیان افزود: موضوع دفاع از حرم به نوعی دفاع مقدس دیگری بود و آن عده عاشق که منتظر این فرصت بودند، به سمت این میدان حرکت کردند.

این نویسنده با انتقاد از نبود حمایت سازمانی گفت: دستور خرید کتاب در حوزه شهدا به برخی نهادها ابلاغ شد اما پشت موانع قانونی مانده، به نظر من این جفا در حق شهدای ما بوده و تامین پشتوانه از سوی نهادهای متولی این حوزه، مطالبه نویسندگان و پژوهشگران است.

واسپاری خاطرات و تدوین خوب کتاب

همچنین پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس در این برنامه گفت: ثبت هر اثری در حوزه جنگ و پایداری ارزنده است.

سید صمد حسینی در نقد این کتاب اظهار کرد: ۲ مسئله واسپاری خاطرات و تدوین در این اثر اهمیت دارد که نویسنده به خوبی از پس آن برآمده‌است، کتاب در برخی بخش‌ها مانند مفهوم‌گزینی، توالی زمانی، بسط و گسترش نوع مفاهیم متکثر، صفحه‌آرایی و برخی موضوعات دیگر نقایصی دارد که باید با درنگ و دقت بیشتر، در چاپ‌های بعدی برطرف شود.

کتاب «از خرمشهر تا خان‌طومان» خاطرات هم‌رزم شهید سلیمانی در ساری رونمایی شد


حسینی با تاکید بر حضور حداکثری مردم در دفاع از انقلاب گفت: در شرایط کنونی نیز در آستانه آزمون دیگری که سیاسی است قرار داریم و تمام افرادی که درگیر مناسبات قدرت هستند توجه داشته باشند که چهار راهبرد انتخابات باید به درستی رعایت شود.

در ادامه مدیرکل حج و زیارت مازندران در این برنامه گفت: به فرموده مقام معظم رهبری جهاد تبیین در این دوره مهم است و باید از تمام ظرفیت‌ها در پیشبرد این هدف به کار گیریم.

عباس اسماعیلی گفت: حداکثر بهره‌وری را باید از خاطرات رزمندگان داشته باشیم چراکه گنجینه ارزشمند میدان‌های نبرد به شمار می‌آیند.

نشر ساحل دریا کتاب از خرمشهر تا خانطومان را در ۴۶۳ صفحه و ۶ فصل منتشر کرده و قیمت آن ۲۵۰ هزار تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها