شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
طی۲  سال به اندازه ۲۰ سال برای کتاب کار کردیم

رئیس سازمان صدا و سیما، عملکرد دو ساله صدا و سیما در بحث ترویج کتابخوانی را برابر با ۲۰ سال ارزیابی کرد و در عین حال، سرعت رسانه ملی در تولید محتوای کتاب‌محور را در مقایسه با تولید کتاب در کشور، کُند دانست.

پیمان جبلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اولویت‌های صدا و سیما با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش بودجه این سازمان بیان کرد: سند تحول سازمان صدا و سیما، اولویت‌ها را مشخص کرده است؛ به‌عبارت دیگر رویکردها براساس این سند تعیین می‌شود که شامل تحول در محتوا، تحول در رویکرد و تحول در سازوکار است.

وی ادامه داد: «تحول محتوایی» در ۱۲ عنوان تنظیم شده است و برهمین اساس کارگروه‌ها، تشکیل جلسه می‌دهند و به‌طور مرتب موضوعات مختلف را در قالب‌های مختلف پیشنهاد می‌دهد که در فرآیند تولید قرار می‌گیرد.

جبلی درباره تحول رویکردی صدا و سیما گفت: در بحث «تحول رویکرد»، به موضوعاتی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و تنوع‌بخشی به موضوعات همچنین توجه به مناطق مختلف کشور و دیگر مسائل تاکید شده است.

رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد: در «تحول سازوکاری»، بر «وحدت و یکپارچگی» تولید و انسجام تولید در رسانه ملی همچنین قرار گرفتن در ابتدای زنجیره تولید؛ به‌عبارت دیگر محتوایی که با هزینه سنیگن تولید و پخش می‌شود، مدیریت رسانه ملی، از پیام آن مطلع باشد نه اینکه بعد از پخش متوجه بشیم، محتوا چی بود؟ از کجا آمد و چرا این طور شد؟

جبلی با تأیید تشبیه این فرآیند به اتاق فکر، ادامه داد: اتاق فکری که از ابتدای زنجیره تولید از مرحله طرح ایده، تدوین فیلم‌نامه و مراحل مختلف تولید، تسلط و اشراف وجود داشته باشد. همکاران در سازمان برهمین اساس کار را پیش می‌برند.

وی درباره تحول در تولید برنامه‌های کتاب‌محور سازمان صدا و سیما با توجه به افزایش بودجه سازمان گفت: طی دو سال گذشته در حوزه کتابخوانی، عملکرد قابل دفاعی داشتیم؛ این رویکرد حتماً باید تقویت شود، چراکه حوزه کتاب و نگارش متن، خیلی جلوتر از عملکرد سازمان است؛ به‌عبارت دیگر با اقیانوسی از کتاب‌های بسیار مفید و خوب در کشور مواجه هستیم که سازمان صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید تلاش کنیم، به سرعت تولید کتاب برسیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر عملکرد درخورتوجه سازمان در حوزه ترویج کتابخوانی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، سازمان طی دو سال گذشته، فقط در یک بخش از گزارش‌های خبری، برابر با ۲۰ سال کتاب معرفی شده است.

جبلی درباره تقویت تعامل با گروه‌های پدیدآورندگان، ناشران و صنوف مختلف حوزه نشر بیان کرد: شورای عالی کتاب را در سازمان تشکیل دادیم و به‌عنوان رئیس این شورا، نشست‌های منظمی با نویسندگان و دیگر فعالان حوزه نشر داشتم. امیدواریم در ادامه با تنظیم و طراحی برنامه‌های کتاب‌محور با همفکری گروه‌های فعال در حوزه کتاب تقویت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها