جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
چرا موزه هنر انقلاب ایجاد نشد؟

محمدعلی رجبی دوانی، عضو شورای هنر انقلاب فرهنگی گفت: ما آثاری درباره انقلاب و جنگ تحمیلی آفریدیم، امروز آثار ما در گوشه‌ای خاک می‌خورد! سال‌هاست در انتظاریم که یک موزه هنر انقلاب داشته باشیم. چرا چنین موزه‌ای ایجاد نمی‌شود؟

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): محمدعلی رجبی دوانی، پژوهشگر هنر در حاشیه در نشست «ضرورت خلق آثار تجسمی دفاع مقدس و بازتاب آن در آثار مکتوب» گفت: زمانی در حوزه هنری از تابلوهای نقاشی پوستر می‌زدند که تمامش را مردم خریداری می‌کردند. چون همه آن قدر وسع مالی نداشتند که تابلو بخرند، پس پوسترها را می‌خریدند. باید سوال کرد چرا این روند متوقف شد؟ چرا امروز مجموعه آثاری از هنرمندانی که در زمینه جنگ و انقلاب تابلو کشیدند، الان در دسترس نیست و به صورت کتاب منتشر نشد؟

او افزود: در اینجا ما از مسئولان انتظار داریم چنین کارهایی انجام دهند نه اینکه بگویند چه تابلویی بکشیم یا در چه زمینه‌ای کار کنیم؟ ما آثاری درباره انقلاب و جنگ تحمیلی آفریدیم، امروز آثار ما در گوشه‌ای خاک می‌خورد! سال‌هاست در انتظاریم که یک موزه هنر انقلاب داشته باشیم. چرا پس از چهل و اندی سال چنین موزه‌ای ایجاد نمی‌شود؟

این پژوهشگر هنر بیان کرد: زمانی در یکی از مراکز هنری جایی برای نمایش تابلوهای انقلاب و جنگ ایجاد کردند که سقف آن در حال ریختن روی آثار بود، وقتی معترض شدیم که چرا آثار را در چنین ساختمانی به نمایش گذاشتند؟ آن مسئول گفت: ما آثار را در چنین جایی گذاشتیم تا مسئولان بیایند و ببینند و ما از آنها بودجه بگیریم.

محمدعلی رجبی دوانی گفت: هنرمند بی‌توقعی که برای خودش کار می‌کند حرفی از تعیین ضرورتی تعیین نمی‌زند و معتقد است که حقیقت برایش ضرورت تعیین می‌کند. مسئولان چندان ارزشی برای هنر قائل نیستند اگر بودند که امروز بسیاری از آثار هنری به صورت کتاب منتشر شده و به دست مردم رسیده بود. مشکلی که با مسئولان داریم در حوزه هنر تلاش چندانی نمی‌کنند و امروز برخی از هنرمندان کتاب‌هایشان سال‌هاست در انتظار چاپ است، اما حتی اگر به چاپ برسانند حداکثر در ۱۰۰ یا ۲۰۰ نسخه.

او ادامه داد: من وقتی از مسئولان حرف می‌زنم فقط طرف صحبتم دولت نیست بلکه مجموعه مسئولان کشور که باید به ترویج هنر انقلاب و جنگ کمک کنند نه اینکه به هنرمند دستور دهند چه اثری در چه زمینه‌ای خلق کند.

این استاد هنر اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که این دولت مساعدت کرد تا انجام شود ایجاد دانشگاه برای هنرهای سنتی. من یادم هست که استاد محمود فرشچیان که افتخار شاگردی او را دارم از چندین دهه قبل به همه دولت‌ها نامه نوشت تا رشته هنرهای سنتی هم دانشگاه داشته باشد که مجموعه این نامه‌ها موجود است اما به آن توجه نشد تا در این دولت ترتیب اثر داد. استاد فرشچیان با این درخواست بر این بود که دانشجوی ایرانی تنها هنر غربی را یاد نگیرد بلکه هنر ایرانی را هم بیاموزد. من به دلیل علاقه‌ام به استاد و هنر ایرانی این موضوع را در شورای انقلاب فرهنگی دنبال کردیم و حکم تاسیس آن را گرفتیم که دولت قبلی گفتند بودجه نداریم اما در این دولت وزارت علوم آن را به عنوان یک شیوه آموزش به رسمیت شناخت و اعلام کرد که می‌توانید دانشجو بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط