سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
کتابخانه مرکزی بندرعباس تکمیل شود/ لزوم ایجاد چاپ و نشر خلیج فارس

هرمزگان - در مطالبات جامعه فرهنگ و هنر هرمزگان از رئیس‌جمهور و هیئت دولت، موضوع نبود اطلس فرهنگ و هنر هرمزگان تا لزوم ایجاد چاپ و نشر خلیج‌فارس و تکمیل تالار بزرگ و کتابخانه مرکزی بندرعباس مطرح شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هرمزگان سرزمین ظرفیت‌های فراملی و کُهن ایران زمین است که می‌تواند در مناسبات ملی، منطقه‌ای و حتی جهانی، نقش موثر ایفا کند. بنابراین در آستانه دومین سفر استانی آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و اعضای هیئت دولت به این جغرافیای شگفت‌انگیز که پایان هفته یعنی ۱۲ و ۱۳ بهمن انجام می‌شود، مطالبات جامعه فرهنگ و هنر هرمزگان را جویا شدیم تا چراغی بیفروزیم که روشنایی منتشر شود و راه را آن‌گونه که باید باشد بیابیم.

رئیس دانشگاه پردیس فرهنگیان هرمزگان در گفت‌وگو با ایبنا گفت: هرمزگان یک استان مرزی و ساحلی با موقعیت ویژه است که باید از این وضعیت استراتژیک، نتایج خاصی بگیریم.

علی بهرامشاهی ادامه داد: ایجاد نهضت ترجمه و صادرات کتاب به کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌تواند اقتصاد جامعه فرهنگی استان و حتی کشور را متحول کند.

رئیس انجمن نویسندگان استان افزود: رایزنی فرهنگی با کشورهای منطقه برای ایجاد نمایشگاه‌های مشترک بین المللی فرهنگی می‌تواند از برنامه‌های اولویت‌دار هرمزگان تلقی شود.

بنیانگذار کتابخانه خلیج‌فارس بندرعباس با اشاره به برگزاری ۴ دوره جشنواره ملی کتاب خلیج فارس ابراز داشت: دیگر زمان آن رسیده است تا این تجربیات را در سطوح بین‌المللی بیازماییم و جشنواره بین المللی کتاب سال خلیج‌فارس را راه اندازی کنیم.

این محقق و مولف هرمزگانی اضافه کرد: ما به عنوان یک استان مرزی باید با ترجمه و همچنین ارسال نسخه‌های زبان فارسی کتاب‌های ارزشی به کشورهای همسایه که فارسی زبانان فراوانی دارند، در جنگ نرم کفه ترازو را به سمت خودمان سنگین کنیم و انقلابمان را با کتاب و در قالب نفوذ نرم صادر کنیم.

مدیر و موسس نشر رسول با توجه به محدودیت‌های حمایت از صنعت چاپ و نشر در استان تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های حوزه نشر، مجموعه فروشگاه‌های تخصصی کتاب ویژه ناشران و حمایت از مولفان، مروجان، مترجمان و محققان فرهنگی یک ضرورت است که بهتر است با نگاه ویژه و کلان به آن نگاه کرد.

۲ مطالبه عمده و جدی از رئیس‌جمهور و هیئت دولت

یکی دیگر از چهره‌های فرهنگی و مطالبه گر فرهنگ و هنر هرمزگان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب گفت: ۲ مطالبه عمده و جدی را از رئیس‌جمهور و هیئت دولت دارم که ابتدا با تزریق بودجه، تکلیف کتابخانه مرکزی بندرعباس را به سرانجام برسانند و سپس برای تالار بزرگ نوار ساحلی بندرعباس یک نسخه اساسی بپیچند و جامعه فرهنگی را از بلاتکلیفی بلندمدت و سخت نجات بدهند.

هنرمندان هرمزگانی هیچ پاتوق دورهمی ندارند

یکی از چهره‌های شاخص هنرهای نمایشی هرمزگان نیز، ضرورت‌ها و اولویت‌های استان هرمزگان در حوزه فرهنگ و هنر را زیاد عنوان کرد و گفت: اولین مبحث، زیرساختی و نیاز این جامعه، خانه هنرمندان هرمزگان است. زیرا اگر خانه هنرمندان بود، جامعه هنری ناگزیر نبود قرارهای کاری خود را در محل‌های مختلف بگذارند. هنرمندان هرمزگانی هیچ پاتوق دورهمی ندارند.

وی اضافه کرد: اتفاقات و رویدادهای نمایشی در استان در راستای ظرفیت‌ها و پیشینه هرمزگان نیست. به عنوان مثال جشنواره تئاتر عروسکی یا جشنواره تئاتر رضوی را در این جغرافیا برگزار می‌کنند در حالی که ما هیچ سابقه و ظرفیت، جایگاه و زیرساختی در این زمینه نداریم، بلکه باید مرکزیت جشنواره آئینی و ساحلی را به هرمزگان بدهند که ظرفیت بسیار بزرگی در این زمینه‌ها داریم.

این کارشناس فرهنگی افزود: تماشاخانه‌های ما به لحاظ موقعیت مکانی با توجه به ریشه فرهنگی باید به سمت سواحل بیایند. متاسفانه از این موضوع در استان نیز غفلت شده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: منابع مالی و حمایت‌های دولت، به اندازه یکی مراسم کوچک یکی از صنایع نیست. این در حالی اتفاق می‌افتد که یک درصد سهم فرهنگ و هنر را نمی‌پردازند.

این چهره فرهنگی همچنین گفت: چرا باید هزینه اجاره فرهنگسرای طوبی بندرعباس به خزانه واریز شود و با تاخیر فقط ۲۰ درصد آن به استان بازگردد؟ آیا به نظر دولت این منصفانه و عادلانه است؟

لزوم ایجاد چاپ و نشر خلیج فارس

این هنرمند هرمزگانی با اذعان به اینکه، خلیج‌فارس بزرگ‌ترین میراث ملی ما محسوب می‌شود، گفت: ایجاد چاپ و نشر خلیج‌فارس و ترجمه آثار و صادرات فرهنگی، می‌تواند یکی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین کارهایی باشد که دولت در هرمزگان می‌تواند انجام دهد.

این اندیشمند و چهره خلاق در پایان از یکی دیگر از دغدغه‌های فرهنگی استان را مطرح کرد و گفت: هرمزگان، اطلس فرهنگ و هنر ندارد، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بر چه اساس و محوری فعالیت می‌کنند بر ما هم پوشیده است که باید دولت به عنوان متولی امر پاسخگو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها