سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۴
استفاده از كتاب‌هاي علمي براي كاربردي شدن علوم ورزشي

مسوول مركز آموزش و تحقيقات كميته ملي المپيك و پارالمپيك تصريح كرد: كتاب‌هاي علمي بايد در راستاي كاربردي كردن علوم مختلف ورزشي به كار گرفته شوند.\

فتح‌الله مسيبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: هميشه فاصله‌اي ميان متون آكادميك و كاربردي بودن آن براي مربيان يا ورزشكاران وجود داشته است. با توجه به اين كه بسياري از كتاب‌ها علمي‌اند و به سوي هرچه بيشتر علمي شدن پيش مي‌روند، براي استفاده بهينه از آن‌ها بايد در راستاي كاربردي كردن اين علوم تلاش كنيم، همچنان كه كشور‌هاي پيشرفته در اين امر سرمايه‌گذاري كرده و كتاب‌هاي علمي زيادي را  طراحي و منتشر كرده‌اند كه امروزه بسياري از آن‌‌ها در كشورمان نيز ترجمه و منتشر شده‌اند.

مترجم كتاب‌هاي ورزشي كه از جمله مترجمان كتاب «مربيگري موفق» است، درباره منابع و چگونگي تدريس در دوره‌هاي آموزشي آكادمي ملي المپيك گفت: من در دوره دانشپذيري آكادمي ملي المپيك به تدريس مهارت‌هاي رواني پرداختم و منبع تدريس آن كتاب «روانشناسي ورزشي» بود. اين كتاب از سوي انتشارات سمت منتشر شده است. البته در طي اين دوره منابع خارجي نيز به دانشپذيران ارايه شد و اصول تدريس در اين دوره آموزشي، فعاليت عملي و ارتباط دانشپذيران با ورزشكاران همراه با نظارت بود كه در قالب كارورزي برگزار شد.

وي ضمن تاكيد بر ضرورت ارتباط موثر دانشگاه‌ها با سازمان‌ها و نهادهاي حوزه ورزش و تربيت بدني عنوان كرد: مسوولان و استادان دانشگاه‌ها بايد در حوزه كاربردي كردن علوم ورزشي تلاش بيشتري انجام دهند. اكنون دانشگاه‌هاي بسياري در كشور‌هاي پيشرفته حوزه تربيت بدني، كلاس‌هاي آموزشي تخصصي در گرايش‌هاي مختلف را برگزاري مي‌كنند. متاسفانه دانشگاه‌هاي كشورمان به اين فعاليت‌ها نمي‌پردازند، در صورتي كه با برگزاري اين دوره‌هاي آموزشي مي‌توان به كاربردي شدن علوم ورزشي كمك كرد.

مولف كتاب «روانشناسي ورزشي»افزود: برخي دانشگاه‌هاي خارجي به دو شكل به برگزاري دوره‌هاي آموزشي مي‌پردازند، نخست در قالب آموزش‌هاي پژوهشي كه دانشجويان را به تحقيق و پژوهش در حوزه كاري وامي‌دارند و در پايان افرادي متخصص در امر تحقيق در علوم ورزشي را به جامعه ورزشي معرفي مي‌كنند. شكل دوم كلاس‌هاي آموزشي در قالب دور‌ه‌هاي كاربردي است و افرادي كارشناس براي به كار بردن علوم ورزشي در فعاليت‌هاي عملي را پرورش مي‌دهند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط