چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
هدف هنرمند دینی دیده شدن خودش نیست/ سلحشور هنر و هنرمندان را نجات داد

قم - حجت‌الاسلام بصیر سلحشور فعال فرهنگی، با بیان اینکه سینما اگر نگاهش و هدفش شهرت و دیده شدن باشد باخته است و کارش آن تاثیر اساسی را نمی‌گذارد، گفت: هدف هنرمند دینی دیده شدن خودش نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام بصیر سلحشور شامگاه سه‌شنبه در برنامه رونمایی از دو کتاب «تریلی تئاتر» و «سلحشور» که در سینما آوینه قم برگزار شد، گفت: شهر قم پتانسیل زیادی در زمینه هنری دارد و شهر مطرحی در کشور است. قم چند بار در حوزه تئاتر رتبه اول کشور را به دست آورده و قوت خوب و بچه‌های بسیار توانایی دارد.

وی با بیان اینکه هنر دینی در این ۴۳ سال کمرنگ بوده است، تصریح کرد: بخشی از این موضوع برمی‌گردد به افرادی که صاحب علم بودند مثل حوزه علمیه قم که باید مبانی هنر دینی را ارائه می‌کرد. این نهاد باید در این حوزه فعالیت و تبیین انجام دهد. مبنای دینی هنر و سینما هنوز مبهم است و باید روی آن کار علمی شود.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه هنرمند دینی هدفش دیده شدن خودش نیست، یادآور شد: هنر دینی و قرآنی مثل تعزیه می‌ماند. اگر کسی که نقش شمر را بازی می‌کند از او بپرسید می‌خواهید چکار کنید، می‌گوید من می‌خواهم کاری کنم که همه از شمر متنفر شوند. او نمی‌گوید می‌خواهم دیده شوم اما در هنر دنیا دیده شدن رکن اول است. در تعریف اخلاص، توحید گذشتن از خود و دیده شدن خدا، محور است تا مردم به خدای متعال تمایل پیدا کنند.

وی افزود: هنر قرآنی بطنش باید این باشد. سینما اگر نگاهش و هدفش شهرت و دیده شدن باشد باخته است و کارش آن تاثیر اساسی را نمی‌گذارد. سعی کنیم اصولی حرکت کنیم، یاد بگیریم تا بتوانیم با تلاش ورود بچه‌های انقلاب را به این وادی فراهم کنیم.

خواستیم در حوزه طنز کار شفاهی انجام دهیم

رضا عیوضی؛ نویسنده کتاب «تریلی تئاتر» بیان کرد: اوایل سال ۹۸ مطرح شد که در حوزه طنز هم می‌توانیم کار شفاهی انجام دهیم. اوایل شک داشتیم که این کار انجام شود یا نه، یک رصدی در قم انجام دادیم که در دهه ۵۰ و ۶۰ در حوزه طنز فعالیتی بوده یا خیر، به تعدادی اسم رسیدیم که در قالب‌های مختلف در حوزه طنز کار انجام داده بودند. با همه عزیزان گفت‌وگو و پیش مصاحبه کردیم، آن خودش یک کتاب مجزا شد که ۱۰ فصل داشت و هر فصل به یک قالب طنز و یک هنرمند اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: این موضوع اما به تنهایی کفاف نداد از این رو به صورت اختصاصی سراغ هنرمندها رفتیم و اولین نفر با آقای نوبخت شروع کردیم. ۳۰ جلسه مصاحبه گرفتیم و ایشان با بزرگواری به دفتر تاریخ شفاهی آمدند و مصاحبه را انجام دادند.

هدف هنرمند دینی دیده شدن خودش نیست/ سلحشور هنر و هنرمندان را نجات داد

سلحشور هنر و هنرمندان را نجات داد

همچنین اصغر نوبخت، هنرمند پیشکسوت تئاتر، در بخش دیگری از این برنامه گفت: وقتی دیدم رونمایی از کتابم در کنار کتاب بزرگمرد تاریخ مجاهدت‌های کشور قرار گرفته بر خودم بالیدم. سلحشور ۴ دهه فیلم و سریال دینی و قرآنی ساخت. بنا بود از زمانی که فیلم توبه نصوح را ساخت تا فیلم یوسف پیامبر، سریال حضرت موسی را بسازد. بنا بود عصایی بشود بر دریای متلاطمی برای هنرهایی که غیر متعهد بود. کسی بود که هنر و هنرمندان را نجات داد و راه و منش هنر را به ما آموخت.

این هنرمند تصریح کرد: وقتی آقای عیوضی آمدند و وقتی گفتند می‌خواهیم مصاحبه داشته باشیم و این کتاب برای آیندگان ماندگار خواهد شد، دوست داشتم آیندگان از کتاب من بگویند. آقای عیوضی ۶ ماه تمام بسیار متواضعانه و صبورانه من را درباره خاطرات هدایت کرد و گوش می‌داد و این کتاب گردآوری شد. ما در آن زمان به انقلاب عشق داشتیم و شهید زین‌الدین‌ها انقلاب را تا به اینجا رساندند، افرادی که وجود و زندگی‌شان را دادند تا انقلاب به ثمر برسد و این شهدا ایستادند تا ما بتوانیم در مقابل قدرت‌های جهانی ایستادگی کنیم. کتاب من و خودم در مقابل این شهدا هیچ هستند.

مرحوم سلحشور کسی بود که ۴۰ سال زره تقوا پوشید

در بخش دیگری از این برنامه، معین عارفی نویسنده کتاب «سلحشور» گفت: یک زمانی در این کشور سینما چیز بدی بود و خیلی‌ها دوستش نداشتند اما در بهشت زهرا حضرت امام (ره) فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم. یکی باید این علم را برمی‌داشت تا تصویری از سینما ارائه دهد که تبدیل به یک امر مقدس شود. مرحوم سلحشور این کار را کرد.

وی گفت: ما سعی کردیم خاطرات استاد سلحشور را جمع آوری کنیم برای فیلمی که در بیش از ۶۰ کشور دنیا اکران شده بود و این خاطرات را جمع کردیم تا سبب شود این تجربه را در اختیار نسل جدید قرار بگیرد.

عارفی تصریح کرد: چند سال پیش مجموعه عمار خدمت حضرت آقا رسیدند و توصیه خواستند، ایشان فرمودند هر کسی وارد سینما می‌شود زره تقوا بپوشد و وارد شود، مرحوم سلحشور کسی بود که ۴۰ سال زره تقوا پوشید و راه را برای همه باز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها