چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
ضرورت تجلیل از مؤلفان کتاب و تبدیل آن به یک فرهنگ/ کتاب عامل ماندگاری نام و اندیشۀ نویسندگان است

بوشهر – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تأکید بر لزوم تداوم برگزاری جایزۀ کتاب سال استان و تجلیل از مؤلفان و تبدیل آن به یک فرهنگ، کتاب را عاملی برای ماندگاری و مانایی نام و اندیشۀ مؤلفان و نویسندگان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری شامگاه سه‌شنبه در آیین پایانی سومین جایزه کتاب سال استان بوشهر گفت: کتاب عصاره دانش و شناسنامۀ بخشی از حیات مؤلف است. کتاب معاملۀ نویسنده با عمر است؛ خوب معامله‌ای است؛ چراکه نویسنده عمر را می‌دهد و کتاب را می‌گیرد. بدیهی است که عمرقهراً از بین می‌رود ولی کتاب ماندگار می‌شود.

وی ادامه داد: انسان در جغرافیای دنیا عمر محدودی دارد اما یکی از عواملی که نام او را ماندگار می‌کند، تألیف آثار ارزشمند است. شاید در نگاه اول، تألیف در کسوت یک جلد و چند ورق جلوه کند اما وقتی به عمق آن نظر می‌اندازید، می‌بینید که بخشی از عمر مؤلف با چه رنج و مشقتی و بی‌خوابی و تنظیم اندیشه و تبدیل آن به ایده و سپس پدیده به کتاب تبدیل شده است و او تمام این‌ها را در عرصۀ قلم به شکیل‌ترین شکل به عبارت کشیده و به مخاطب ارائه کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر که خود از نویسندگان پرکار و مطرح کشور است، افزود: جنس پدیده کتاب با همۀ پدیده‌های عالم وجود فرق دارد. از همین روی است که خداوند آخرین معجزۀ خود را کتاب قرآن قرار داده است. طبیعی است کسانی هم که کتاب می‌نویسند، کار خدایی می‌کنند.

صفایی‌بوشهری یادآور شد: نویسندگان برای آفرینش یک کتاب، سال‌ها با عشق و علاقه، رنج و بی‌خوابی می‌کشند. شاید این کتاب برای مخاطب برابر با مقداری ریال باشد اما برای مؤلف آن غیرقابل قیمت‌گذاری است؛ چون عمرش را فشرده کرده و کتاب قرار داده است. به همین دلیل او کتاب را چکیدۀ عمر خود می‌داند.

وی تأکید کرد: اصحاب کتاب همیشه دارای آرامش خاصی هستند، زیرا آن‌ها در محیطی آرام در اندیشۀ تألیف کتاب ارزشمندی هستند. بدیهی کتاب شناسنامه داده و داشته نویسنده است که در قالب عمر او به قلم درآمده است و به جامعه ارائه می‌شود. از این‌رو، کتاب ارزشمند است و کتابخانه مقدس ولی آفرینندۀ کتاب از هر دو ارزشمندتر و بهتر است.

آیت‌الله صفایی بوشهری سپس تاریخ تألیف در استان بوشهر را تاریخ کهن و قدمت‌داری دانست و افزود: تاریخ کتابت و تألیف در این استان به قرن ۴ و ۵ هجری قمری می‌رسد. در آن عصر، در عرصۀ تاریخ اسلام، رجال و حدیث و ادبیات آثار ارزشمندی پدید آمده که بسیاری از آن‌ها متأسفانه در گذر زمان از بین رفته‌اند ولی در این زمان ما ابوسعید سیرافی را داریم که کتاب ابن‌سبویه را نگاشته است.

وی ادامه داد: در این روند تاریخی، تألیفات گرانسنگی از سوی نویسندگان بوشهر در تمام گونه‌های دانش ارائه شده است. در این استان ما نویسنده‌ای داریم که فقط یک عنوان کتاب او ۴۰ جلد دارد یا علامه بلادی، دیگر مؤلفی است که ۸۴ رساله و کتاب از خود بر جای گذاشته است. همۀ این‌ها مؤید این هستند که تألیف در استان بوشهر پیشنۀ کهنی دارد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری تأکید کرد: نکته‌ای که در این‌جا بسیار مهم است، این است که محتوای تألیفات استان بوشهر، محتوای عادی نبوده؛ بلکه دارای رزانت علمی و دانش بوده است. در این استان دو ادیب داریم که الفیه را در ادبیات عرب در اوج فصاحت نوشته‌اند، یکی سیدعلی نقی دشتی است و دیگر ملاحسن کبگانی که ابن‌مالک اندلسی را که ادبیات عرب را در هزار بیت بیان کرده و گرامر زبان عربی را به شکل خاصی نوشته، پشت سر گذاشته‌اند.

نویسندۀ کتاب «با کاروان تا ماه من؛ سفرنامه اربعین» یادآور شد: استان بوشهر گنجی غیرمکشوف است که بخشی از این گنج تراز علمی و تألیفی آن است که در رویدادهایی مانند جایزه کتاب سال بخشی از آن ارائه و شناسایی می‌شود؛ به‌ویژه گنج‌های معاصر آن. ما نیازمند چنین برنامه‌ها و محفل‌هایی هستیم تا گذشتۀ خودمان را زنده کنیم و با تجلیل از نویسندگان و تبدیل آن به یک فرهنگ، نسل امروز با داشته‌های خود بیش از پیش آشنا و مأنوس کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید تاریخ کهن خود را احیاء کنیم و در گنج‌های خود را باز کنیم تا نسل امروز بدانند در چه سرزمین و با چه پیشینه و عمق تمدنی دارند زندگی می‌کنند. این استان در حوزۀ ادبیات شاعر بزرگی را در خود جای داده که در فصاحت و بلاغت کلام با استادی تمام کلماتی که دارای تقارب مخرج است، کنار هم نشانده و شعر سروده است و این شاعر، فایز دشتی نام دارد.

امام جمعه بوشهر سپس برای بهبود وضعیت حوزۀ تألیف در استان بوشهر چند پیشنهاد داد و گفت: باید برگزاری کارگاه نویسندگی برای کودکان از دورۀ دبستان آغاز شود. افزون بر این میدان مقاله‌نویسی برای کودکان و نوجوانان باز و مسابقات فصلی برای نوجوانان در عرصۀ نویسندگی برگزار شود. هنچنین در این مسابقات برای سنین مختلف جوایز خاص درنظر گرفته و بستر برای ورود خواهران به عرصۀ نویسندگان فراهم شود.

وی ادامه داد: از انتشار و خرید کتاب حمایت شود. همچنین کتاب در کتابخانه‌ها و صدا و سیما تبلیغ شود. ضمن اینکه در زمینۀ نمایه و نمایه‌پردازی کار ویژه شود و ویراش و طراحی جلد کتاب حرفه‌ای باشدو ضمناً باید کتاب‌ها با کاغذ باکیفیت منتشر شود.

وی یادآور شد: هم‌اینک مشغول نگارش چهار کتاب در عرض هم هستم. من شیفته نویسندگی و کتاب هستم. بنابراین همیشه از مسئولان می‌خواهم از نویسندگان حمایت کنند تا بارش تألیف در آن‌ها متوقف نشود.

نویسندگان هدایت و راهنمایی جامعه را برعهده دارند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران که مهمان ویژه این آیین بود، نیز گفت: نویسندگان هدایت و راهنمایی جامعه را برعهده دارند. از این‌رو، وقتی نام کتاب به میان می‌آید، دانایی و روشنایی به ذهن متبادر می‌شود.

ضرورت تجلیل از مؤلفان کتاب و تبدیل آن به یک فرهنگ/ کتاب عامل ماندگاری نام و اندیشۀ نویسندگان است

اصغر امیرنیا ادامه داد: هر کسی که دانش کتاب را دارد، می‌تواند مسیر خود و دیگران را تعیین کند. تاریخ نشان داده است که آنچه موجب گمراهی، جنگ و تفرقه می‌شود، ناآگاهی است. وقتی خداوند به قلم قسم می‌خورد، جایگاه آن را در هدایت و دانایی گوشزد کرده و نقشی را که در رفع افتراق و اختلاف و ایجاد همدلی و سازگاری دارد، متذکر می‌شود.

وی سپس تأکید کرد: جامعۀ عقب‌افتاده، جامعه‌ای است که با کتاب مأنوس نیست. ما برای توسعه باید کتاب را دریابیم، به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان آن‌ها را با تولید کارهای فاخر و پرمحتوا باید به درستی با علم و دانش آشنا کنیم تا بذرهایی که امروز در این حوزه می‌کاریم، فردا به بهترین شکل محصول آن را برداشت کنیم و با آن آینده زیبایی را برای ایران بسازیم.

امیرنیا، دانش را قدرت دانست و افزود: ما کشور را فقط با قدرت دانش می‌توانیم بسازیم. بنابراین اگر خواهان این هستیم که به دانش هسته‌ای مجهز شویم و به اندیشمندان خود اهمیت بدهیم، برای این است که با دانش چگونگی مقابله با دشمن را فرابگیریم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران سپس به دیدارش با یکی از ایثارگران استان بوشهر در جریان سفرش به این استان اشاره و تصریح کرد: ایثارگران مایه آسایش و آرامش ما هستند. وجود نویسندگان هم مایه آرامش جامعه است. بی‌شک وجود افرادی چون علامه امینی که همه عمر و جسم خود را برای نگارش آنچه به حضرت امیرالمؤمنین مرتبط می‌شد، گذاشت، منبع آرامش و آسایش است.

امیرنیا یادآور شد: باید قلم‌های نویسندگان در وصف ایثارگرانی که خود و زندگی گذشتند تا جامعه در آرامش باشد، بنویسند. همچنین آن‌ها باید ببینند که جامعه امروز به چه چیزهایی نیاز دارد، آن‌ها را شناسایی کرده و با مسئولیت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری در این زمینه‌ها بنویسند.

کتاب بهترین ابزار تجلی اندیشه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در بخش بعدی آیین تجلیل از برگزیدگان سومین جایزه کتاب سال بوشهر گفت: آنچه برای ما مهم است و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم این است که مقدمۀ تفکر و اندیشه را در جامعه فراهم کنیم که کتاب یکی از بهترین ابزارهای تجلی آن است.

ضرورت تجلیل از مؤلفان کتاب و تبدیل آن به یک فرهنگ/ کتاب عامل ماندگاری نام و اندیشۀ نویسندگان است

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: برای رواج کتابخوانی و اندیشه‌ورزی باید رفتارها و شیوه‌های مختلفی را بررسی کنیم. یکی از شیوه‌های موفق در این زمینه، مباحثه است که نقطه قوت حوزه علمیه دانسته می‌شود.

وی تأکید کرد: مل نوع خوب مباحثه را در قالب حلقه‌های مطالعاتی دیده‌ایم که هم کتاب را ترویج می‌دهند و هم تفکر و اندیشمندی را. در این نشست‌ها خروجی بین‌اذهانی با محوریت کتاب آن هم کتاب‌های ارزنده‌ای چون شاهنامه، گلستان، بوستان و… صورت می‌گیرد و کتاب‌ها به جای اینکه بازخوانی شوند، پیرامون آن گفت‌وگو صورت می‌گیرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: از این‌رو ما درصدد هستیم تا فرایند حلقه‌های مطالعاتی را در سراسر استان به خوبی پیش ببریم و در این زمینه دوره تربیت مدرس سر‎حلقه‎های مطالعاتی را با سرفصل‌های شیوه جذب، معرفی کتاب، مدیریت مطالعه و راهکارهای انتخاب کتاب خوب ویژه متقاضیان و علاقه‌مندان را در اسفندماه برگزار خواهیم کرد که آن‌ها تا ۲۰ بهمن فرصت دارند برای حضور در این دوره نام‌نویسی کنند.

وی سپس اقدامات اخیر سپاه را در پاسخ به حادثۀ تروریستی کرمان غرورآفرین خواند و تأکید کرد: نویسندگان و اهالی قلم می‌توانند عزت و شکوه این تمدن بزرگی که دارد نشانه‌های شکوفایی خود را به جهانیان نشان می‌دهد، مورد پردازش قرار بدهند.

۸۲ اثر به سومین جایزه کتاب سال بوشهر ارسال شد

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در ادامه این برنامه گفت: فراخوان سومین جایزه کتاب سال بوشهر اردیبهشت سال جاری منتشر شد و نویسندگان و مؤلفان بومی مجاز بودند که آثار خود را که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پدید آورده‌بودند، در این رویداد شرکت بدهند.

وحید حیدری ادامه داد: با پایان مهلت ارسال آثار، ۸۲ اثر در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، ادبیات، فلسفه و علوم اجتماعی به این دبیرخانه سومین جایزه کتاب سال بوشهر ارسال شد که آثار ارسالی در تهران و از سوی هیئت داوری در خانۀ کتاب و ادبیات ایرانیان مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفتۀ وی، هیئت داوری این دوره، در نهایت ۴ اثر را برگزیده و ۶ اثر را شایسته تقدیر معرفی کرد. همچنین در بخش ویژۀ این رویداد نیز از دو نویسندۀ باتجربه و بزرگ بوشهری به‌دلیل تألیف آثار فاخر تجلیل خواهد شد.

حیدری سپس به رونمایی از ۷ اثر از ۴ نویسندۀ بوشهری در آیین پایانی این رویداد اشاره و تصریح کرد: در این مراسم از کتاب‌های «تا دیگر خدا چه خواهد» اثر حمید مرادی، «بسته مهارتی قصه‌ها و مهارت‌های زندگی بهتر» به قلم آمنه رمضانی، کتاب «ایران‎هراسی و اسلام‎هراسی از منظر غرب» به نویسندگی سیدحسین جعفری، کتاب‌های «اندیشه‌های تربیتی قیام عاشورا»، «دو گفتار تربیتی در اربعین»، «مکاتب فلسفی و تربیتی» و «تربیت سرمایه انسانی در آموزش و پرورش» از محمود خدری رونمایی می‌شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: انجمن قلم استان بوشهر یکی از مطالبات دیرینۀ فرهنگی استان بود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته موفق شدیم فراخوان و پوستر راه‌اندازی این انجمن را همزمان با آیین پایانی سومین جایزه کتاب سال بوشهر رونمایی کنیم.

حیدری در خصوص شرایط عضویت عمومی در این انجمن بیان کرد: داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سوء پیشینه، تکمیل فرم درخواست عضویت، داشتن حداقل ۲۵ سال سن، سکونت، تحصیل یا اشتغال در استان، ارائه مدارک هویتی به همراه دو قطعه عکس و دارای شهرت عمومی در زمینه نویسندگی شرایط عضویت در این انجمن است.

وی دربارۀ شرایط عضویت اعضای هیئت‌مدیره این انجمن هم توضیح داد: نویسندگانی که دارای دو عنوان کتاب در گروه بزرگسالان باشند، نویسندگانی که دارای ۳ عنوان کتاب در گروه کودک و نوجوان باشند، کتاب‎‎های کمک آموزشی برای عضویت مورد تائید نیست و از چاپ آخرین کتاب ۳ سال نگذشته باشد، حضور موثر در مجامع عمومی و سایر برنامه‎های پیشنهادی هیئت مدیره در راستای تحقق اهداف انجمن از شرایط موردنیاز برای عضویت در هیئت مدیره این انجمن است.

ضرورت تجلیل از مؤلفان کتاب و تبدیل آن به یک فرهنگ/ کتاب عامل ماندگاری نام و اندیشۀ نویسندگان است

برگزیده‌های سومین جایزه کتاب سال بوشهر

در بخش پایانی این رویداد سپس فاطمه صادقی، مجری صدا و سیمای مرکز بوشهر که اجرای این آیین را برعهده داشت، برگزیدگان سومین جایزه کتاب سال بوشهر را به این شرح اعلام کرد:

برگزیده‌ ها:

بخش ادبیات: حسن مختارزاده با کتاب «لابلای سنگ‎های خاکستان»

بخش زبان: حسین جواهری با کتاب «نگره‎ای بر زبانزدها و اندرزها»

بخش علوم اجتماعی: مرتضی کرمی با کتاب «تاریخ تحلیلی آموزش و پرورش»

شایستگان تقدیر:

بخش تاریخ و جغرافیا: مسعود عرب‎‎زاده و فاطمه تن با کتاب «گزارش‎های سفرنامه‎نویسان و نمایندگان سیاسی خارجی از بندر بوشهر»

بخش علوم اجتماعی: علی حاجیانی با کتاب «دیده‎بانی بر شورای امنیت سازمان ملل متحد در حقوق و روابط بین‎الملل»

بخش نثر معاصر: گالیا توانگر با کتاب «چشم‎های خانه‎نشین»

بخش فلسفه و روانشناسی: مهدی جمالی با کتاب «علم‎النفس از منظر فلسفه و دین»

بخش تاریخ: یوسف جمالی با «کتاب سفرنامه انتظار»

برگزیدگان افتخاری:

آیت‎الله غلامعلی صفایی بوشهری با کتاب «معصومه آل محمد شرح زیارت بزرگ بانوی کرامت»

سید کوچک هاشمی‎زاده با کتاب «فرهنگ واژگان گویش دشتی»

به گزارش ایبنا؛ از دیگر بخش‌های این رویداد می‌توان به سخنرانی سیدحسین جعفری، آمنه رمضانی، حمید مرادی و محمود خدری دربارۀ آثار تازه‌تألیف‌شان، پخش کلیپی از توضیحات الهام بهروزی فعال و کارشناس حوزۀ کتاب دربارۀ اهمیت جایزه کتاب سال، شعرخوانی مصیب یحیایی با موضوع «غزه»، رونمایی از پوستر دوره تربیت مدرس حلقه‌های مطالعاتی و رونمایی از فراخوان انجمن قلم استان بوشهر اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط