چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
تقدیر از مورخان حوزه تاریخ معاصر کار ارزشمندی است/ استقبال از سریال «معمای شاه»

محمدرضا ورزی گفت: اینکه در چنین مراسم‌هایی مورخان حوزه تاریخ معاصر دیده می‌شوند و آثارشان مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرد، بسیار ارزشمند است. من برای سریال معمای شاه که تاریخ دوران پهلوی را به تصویر می‌کشید، دعوت شدم

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): محمدرضا ورزی در بخش جنبی سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی برای کارگردانی سریال «معمای شاه» با اهدای لوح تقدیر شد. وی در حاشیه ای مراسم به خبرنگار ایبنا گفت: اولین بار است که به مراسم جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی دعوت شدم و در جریان قرار گرفتم ولی خیلی خوب است که فضای چنین مراسم‌هایی توسعه بیشتری داشته باشد تا عموم مردم از برگزاری این مراسم‌ها مطلع باشند.

وی افزود: اینکه در چنین مراسم‌هایی مورخان حوزه تاریخ معاصر دیده می‌شوند و آثارشان مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرد، اتفاق خوبی است. من برای سریال معمای شاه که تاریخ دوران پهلوی را به تصویر می‌کشید، دعوت شدم و مورد تجلیل قرار گرفتم. این سریال با استقبال عموم مردم مواجه شده و بازتاب خوبی داشته است.

سریال «معمای شاه» رویدادهای اواخر دوره پهلوی اول تا پایان پهلوی دوم در فاصله سال‌های از ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ را بررسی و تحلیل می‌کند. برای روایت سریال، رویدادهایی انتخاب شده که مورد وثوق جامعه، محققان، استاتید دانشگاه و مورخان بوده است. چنین روشی کمتر مورد توجه سازندگان سریال‌های تاریخی این دوره بوده است. اشغال ایران توسط متفقین، قیام ۳۰ تیر، ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸ مرداد، قیام پانزده خرداد ۴۲، کاپیتولاسیون، واقعه هفده شهریو یا جمعه سیاه، دوران تبعید امام در نجف، حضور لهستانی‌ها در ایران در جنگ جهانی دوم، وقایع آذربایجان و فرقه پیشه‌وری، حضور نیروهای بیگانه در کشور، ترور هژیر، ترور رزم آرا، ماجراهای مربوط به کنسرسیوم نفت و… برخی از رخدادهای این سریال است.

در سریال معمای شاه در کنار روایت زندگی محمد رضا پهلوی و دیگر درباریان، زندگی خانواده «دکتر وزیری» نیز روایت می‌شود. دکتر وزیری که نقش او توسط سعید نیکپور ایفاء می شود، وجود خارجی ندارد و صرفاً بار دراماتیکی داستان را به عهده دارد. پسر او محمود معادل محمد رضا پهلوی است که در داستان طراحی شده و درست هم سن او در همان جایی که او درس خوانده درس خوانده است. از نگاه محمود و جاممعه را مشاهده و با رویدادهای اجتماعی همراه می‌شویم.

از دیگر کارهای این کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون می‌توان به آثاری همچون سریال تلویزیونی «ستارخان»، سریال تلویزیونی «تبریز در مه» و سریال تلویزیونی «سال‌های مشروطه» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط