جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
گسترش مطالعات حماسی در «گنج کهن»/ مجله‌ای که از چارچوب‌های خشک مقاله‌نویسی فاصله گرفت

خراسان‌رضوی – نخستین مدیر مسئول «گنج کهن» گفت: هدف نشریه علمی تخصصی «گنج کهن» گسترش مطالعات حماسی و فاصله گرفتن از چارچوب‌های خشک و تکراری مقاله‌نویسی بود بر همین مبنا نیز در بیست و دومین جشنواره نشریات دانشگاه فردوسی در دو بخش علمی و ادبی برگزیده شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: وقتی نشریه علمی تخصصی «گنج کهن» در تیرماه ۱۴۰۰ مجوز انتشار خود را دریافت کرد به سرعت در میان علاقه‌مندان به ادب حماسی، شاهنامه و دوست‌داران فرهنگ و زبان‌های باستانی سر و صدا کرد. بنیان‌گذاران این نشریه علمی تخصصی بنای این نشریه را فارغ‌از چشم‌داشت‌های مرسوم از مدرک‌گرایی تا امتیازات دانشگاهی استوار کرده‌بودند.

حالا که پس از دو سال از تولدش، «گنج کهن» زمینه هم‌گرایی و هم‌اندیشی متفکرانِ این شاخه از فرهنگ را مهیا کرده است، در بیست و دومین جشنواره نشریبات دانشگاه فردوسی مشهد در ۲ بخش علمی و ادبی برگزیده شد. «گنج کهن» پژوهش و نشر آن را به مثابه نیروی پیش‌برنده خرد جمعی قلمداد می‌کند و پشتوانه انتشار خود را توجه استادان و دانشجویان می‌داند. وقتی با مدیر مسئول این نشریه در خصوص چگونگی راه‌اندازی «گنج کهن» صحبت می‌کنم، بیان کرد: سال ۱۴۰۰ از محمد بیانی که هم‌درس من در دوران دکترای ادبیات حماسی در دانشگاه فردوسی مشهد بود خواستم با کمک هم اقدام به راه‌اندازی مجله‌ای کنیم که در حوزه گسترش مطالعات حماسی، شاهنامه‌شناسی و به طور ویژه‌تر «ایران‌شناسی» باشد و خوشختانه محمد بیانی دعوت من را پذیرفت.اکنون ایشان مدیرمسئول و سردبیر گنج کهن هستند و بسیاری از موفقیت‌های نشریه حاصل کاردانی اوست.

گسترش مطالعات حماسی در «گنج کهن»/ مجله‌ای که از چهارچوب‌های خشک مقاله‌نویسی فاصله گرفت

پرداختن به مطالعات حماسی

این دکترای زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: این پیشنهاد را با استادمان محمدجعفر یاحقی در میان گذاشتیم و از ایشان خواستیم هم پیشتیبانِ علمی ما باشند و هم صاحب‌امتیازی این مجله باشند که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و پس از اینکه مجوز مجله را از دانشگاه فردوسی دریافت کردیم، من به عنوان مدیر مسئول و محمد بیانی هم به عنوان سردبیر، برنامه‌ریزی و مطالعات این نشریه را آغاز کردیم.

حامد مهراد با اشاره به روز قلم در تیرماه ۱۴۰۰ گفت: در آن روز ما این مجله را معرفی کرده و تولدش را اعلام کردیم. هدف ما این بود که مطالعات حماسی و اسطوره‌شناسی را در این نشریه پوشش دهیم و فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران، باستان‌شناسی و تاریخ ایران پیش از اسلام را مورد مطالعه قرار دهیم.

مجله‌ای با تحریریه‌ای قوی

این پژوهشگر با اشاره به ساختار تکراری مقالات این روزها بیان کرد: همچنین اینکه ما مقالات این نشریه را فارغ از مدرک‌گرایی‌های مرسوم و امتیازهای رایجی که برای دریافت مقالات علمی و پژوهشی رایج شده، منتشر کردیم از این رو ما تحریریه‌ای قوی را با پشتوانه‌ی علمی معتبر تشکیل دادیم که خوشبختانه با حضور احمدرضا قائم‌مقامی، عضو هیئت‌علمی گروه زبان‌های باستانی دانشگاه تهران؛ عبدالناصر مقدسی، پزشک و عضو هیئت‌علمی گروه نورولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران؛ دکتر پدرام جم، عضو گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر نیما آصفی، از پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگ و زبان‌های باستانی تهران؛ دکتر میثم محمدی، دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی از پژوهشگاه علوم‌انسانی؛ دکتر کامران ارژنگی، دانش‌آموخته ادبیات حماسی؛ دکتر مجید پوراحمد، دانش‌آموخته دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی پژوهشگاه علوم‌انسانی؛ دکتر میثم لباف، عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و دکتر لیلی ورهرام، عضو هیائت‌علمی زبان‌های باستانی دانشگاه تهران تحریریه‌ای مملو از استادان متخصص در حوزه محورهای مجله داریم.

گسترش مطالعات حماسی در «گنج کهن»/ مجله‌ای که از چهارچوب‌های خشک مقاله‌نویسی فاصله گرفت

ساختار سنتی مقالات دست و پای پژوهشگران را بسته!

وی افزود: با این ترکیب و اهدافی که مد نظر داشتیم، احساس کردیم مدرک‌گرایی مقالات را به جایی نخواهد برد و مقالات صرفاً برای دریافت مدرک یا ارتقای مدارج دانشگاهی استادان نوشته خواهند شد. این اواخر نکته خاصی در مقالات دیده نمی‌شد، همان چهارچوب‌های خشک و مکانیکی تکرار می‌شدند گویی ساختار سنتی مقالات دست و پای پژوهشگران را بسته بود لذا این نیاز را احساس کردیم که باید طرحی نو را ارائه بدهیم.

«چه گفتن» برای ما مهم بود

این مدرس شاهنامه بیان کرد: پس اولین ویژگی نشریه «گنج کهن» این بود که از مقالات معمول فاصله بگیریم، دومین ویژگی داوری حرفه‌ای بود به این معنی که داوران در هر مقاله حرفی برای گفتن یا نکته تازه‌ای بیابند بر این اساس ما در «گنج کهن» به دنبال «چه گفتن» بودیم نه «چگونه گفتن».

گسترش مطالعات حماسی در «گنج کهن»/ مجله‌ای که از چهارچوب‌های خشک مقاله‌نویسی فاصله گرفت

حامد مهراد تصریح کرد: نتیجه این شد که خوشبختانه پس از انتشار ۸ شماره و در دومین سال فعالیت این مجله در بیست و دومین جشنواره نشریات دانشگاه فردوسی «گنج کهن» موفق شد در دو بخش علمی، و ادبی برگزیده شود.

نخستین مدیر مسئول «گنج کهن» به اشاره به چشم‌انداز این نشریه گفت: این پایان کار «گنج کهن» نیست، فکرهایی خوبی برای این مجله در سر داریم از جمله اینکه مجله گنج کهن نشست‌هایی علمی با موضوع مقالات و ادب حماسی، اسطوره‌شناسی، زبان و ادبیات باستان، تاریخ ایران پیش از اسلام و.. برگزار کند و در این نشست‌ها به آسیب‌شناسی مقالات هم بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها