سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
انس به قرآن را در نسل جدید باید افزایش دهیم/ لزوم ارائه طرح‌های کیفی برای نمایشگاه قرآن

کرمان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: برای برگزاری نمایشگاه قرآن، باید طرح‌های خوب ارائه شود تا رغبت و انس به قرآن نسل جدید افزایش یابد و در برنامه‌ریزی‌ها صرفاً حضور افراد در نمایشگاه مد نظر نباشد بلکه برای جذب به قرآن باید طرح خوب ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، محسن روحی در جلسه هم‌اندیشی و شورای مشورتی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت استان کرمان و رویدادهای محله محور افزود: بر اساس ارزیابی نمایشگاه‌های قرآن گذشته در کرمان، نقاط قوت و ضعف مشخص و برای برگزاری نوع دیگری از نمایشگاه تصمیم‌گیری شد؛ البته برای تصمیم نهایی در شکل برگزاری نمایشگاه آماده شنیدن نقطه‌نظرات و دریافت طرح‌های خلاقانه هستیم.

وی با بیان اینکه براساس جمع‌بندی اولیه این دوره از نمایشگاه هم به صورت متمرکز و هم محله محور برگزار می‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه متمرکز قرآن صرفاً برای عرضه و فروش محصولات و تولیدات قرآنی است و برنامه‌های جانبی مثل نمایشگاه‌های گذشته برگزار نخواهد شد. همچنین شیوه ارائه محصولات، غرفه‌ای نیست بلکه مارکتینک است تا هم دسترسی و خرید برای مردم راحت‌تر باشد و هم اینکه هزینه‌های برگزاری را کاهش دهد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های قرآنی محله محور در کرمان، ادامه داد: برنامه‌های جانبی نمایشگاه قرآن در محلات برگزار می‌شود. در نمایشگاه متمرکز قرآن فضایی برای حضور مؤسسات قرآنی در نظر گرفته نمی‌شود زیرا این حضور در نمایشگاه اهداف مورد نظر را محقق نمی‌کند لذا مؤسسات می‌توانند برای اجرای رویدادهای محوری در محلات همکاری کنند.

روحی تصریح کرد: توانایی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از رویدادهای محله محور قرآنی محدود است و اگرچه حمایت‌هایی انجام می‌شود اما قطعاً هر مؤسسه‌ای که متولی برگزاری رویدادی در محله است باید پیگیر مشارکت‌های اجتماعی دیگر نیز باشد. البته به دنبال تشکیل یک ستاد با حضور استاندار و امام جمعه نیز هستیم تا از ظرفیت‌های استانی برای برگزاری نمایشگاه قرآن در کرمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری موفق نمایشگاه تخصصی مد و لباس ایرانی اسلامی در کرمان، اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های جانبی که سنخیتی با فضای قرآنی ندارد به منظور جذب مخاطب، تصمیم مناسبی نیست. برگزاری یک نمایشگاه تخصصی قرآن مخاطبان خاص خود را دارد و فضای بهتری برای رسیدن به اهداف ایجاد می‌کند. البته اینگونه نمایشگاه برای نخستین‌بار برگزار می‌شود لذا پس از برگزاری، نقاط قوت و ضعف حتماً مشخص و برای دوره‌های بعد تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، علاقه‌مند به حضور تمام اقشار مختلف مردم به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان در نمایشگاه قرآن هستیم.

رضا فتحی‌زاده، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه نمایشگاه‌های قرآنی که پیش از دوران کرونا در کرمان برگزار می‌شد جزو برترین نمایشگاه‌های کشور بود، گفت: رویدادهای محله‌ای قرآنی در محورهای مختلفی برگزار می‌شود که برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن در محله، گردهمایی حافظان قرآن، همایش مدیران مؤسسات قرآنی، برگزاری مسابقات قرآنی و کتابخوانی، تجلیل از فعالان قرآنی محله و جمع‌آوری کتاب‌های قرآن قدیمی و جایگزینی با قرآن‌های نو از جمله مهم‌ترین برنامه‌های جانبی برگزاری نمایشگاه قرآن در محلات کرمان است.

به گزارش ایبنا، جلسه هم‌اندیشی و شورای مشورتی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت استان کرمان و رویدادهای محله محور با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کرمان و جمعی از فعالان قرآنی برگزار شد.

در این جلسه پیرامون شکل نهایی برگزاری نمایشگاه تبادل نظر شد و در پایان پنج نوع برگزاری نمایشگاه به صورت دوره‌های گذشته، یا به صورت متمرکز و محله‌محور، به صورت صرفاً محله محور، به صورت یک رویداد فرهنگی هنری با موضوع قرآن و یا برگزاری رویداد قرآنی ویژه مخاطب کودک و نوجوان پیشنهاد و تصمیم‌گیری نهایی به جلسه بعد و ارائه طرح نهایی موکول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها