چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
کتاب «با مسئولیت من» روایتگر خدمات یکی از موثرترین شهرداران مشهد است

خراسان‌رضوی –نویسنده کتاب «با مسئولیت من» عنوان کرد: این کتاب شرح خدمات یکی از موفق‌ترین و موثرترین شهرداران مشهد است، علت انتخاب نام این کتاب به ۲ هزار دستور مکتوبی برمی‌گردد که اکبر صابری‌فر در دوران کاری‌اش برای کار راه‌اندازی مردم نوشت.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: امیر شهلا روزنامه‌نگار و نویسنده خوش‌قلم و نام‌آشنای مشهدی که نشان داده در نوشتن «اتوبیوگرافی» تبحر فراوانی دارد را با کتاب‎‌هایی نظیر «قصه‌های من و بابا ایرج»، که شرح زندگی ایرج یزدان‌بخش، پدر صنعت خراسان است می‌شناسیم که طی ۲ سال با فروش ۲۵ هزار جلد به چاپ بیست و پنجم رسید تا عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال را از آن خود کند و پس از آن او را با کتاب پرفروشِ دیگری با عنوان «دویار» به خاطر می‌آوریم که شرح خدمات اجتماعی عثمان محمدپرست، دوتار نواز سرشناس خواف بود. این کتاب هم تاکنون ۱۴ دوره تجدید چاپ شده است.

این روزنامه‌نگار، نویسنده، و فعال فرهنگی و اجتماعی مشهد به تازگی و به دنبال سومین تجربه‌ی اتوبیوگرافی، کتاب «با مسوولیت من» را رهسپار بازار کتاب کرده است که در آن زندگی اکبر صابری‌فر یعنی چهل‌وهفتمین شهردار مشهد و یکی از موفق‌ترین و موثرترین شهرداران تاریخ پس از انقلاب مشهد را به تصویر کشیده است. امیر شهلا در این اثر با زبان سلیس داستان، ۸ دهه زندگی شخصی و عمومی او را برای مخاطب روایت کرده‌است. نثر شهلا، نثری روان و قصه‌گو است و شاید دلیل موفقیت دو اثر قبلی او نیز همین ادبیات داستان‌گویانه و راوی‌گری است که او برای آثار خود انتخاب می‌کند.

کتاب «با مسئولیت من» دو مقدمه دارد که توسط محمد پژمان و احمد نوروزی، دو تن دیگر از شهرداران مشهد پس از دوره‌ی شهرداری اکبر صابری‌فر نوشته شده و آن دو نیز از منظر خود، دو دوره مدیریت شهری اکبرصابری‌فر (شهریور ۱۳۶۰ لغایت اسفند ۱۳۶۴ و دی ۱۳۶۸ لغایت شهریور ۱۳۷۱) را مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار داده‌اند.

او در گفت‌وگو با ایبنا گفت: این کتاب به زندگی شخصی و اجتماعی آقای اکبر صابری‌فر می‌پردازد و مهم‌ترین فرازهای زندگی او را برای خواننده شرح می‌دهد. آقای صابری‌فر در دو دوره شهردار مشهد بودند و در هر دو دوره خدمات شایان و اقدامات قابل‌توجهی برای عمران و آبادانی شهر و مقابله با مشکلات و معضلاتی نظیر حاشیه‌نشینی، تکدی‌گری، مشاغل مزاحم و… به انجام رسانیدند.

امیر شهلا ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت‌های عمرانی و تصمیمات خطیر مدیریتی ایشان در این دوره، در کتاب «با مسئولیت من» آمده است ایشان پس از ۸ سال سابقه کار در شهرداری، بنیانگذار منطقه‌ی ویژه گردشگری سپاد شد و یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین قطب‌های گردشگری مشهد را با استفاده از سرمایه‌های خورد مردم در قالب فروش سهام در غرب مشهد بنا کرد که همچنان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

کتاب «با مسئولیت من» روایتگر خدمات یکی از موثرترین شهرداران مشهد است

وی با بیان اینکه کتاب «با مسئولیت من» به زندگی خصوصی اکبر صابری‌فر از بدو تولد تا امروز نگاهی ویژه دارد، عنوان کرد: این کتاب فرازهای مهم دوران کودکی، دانش‌آموزی، کار در بازار، ازدواج، استخدام در آموزش و پرورش، پیوستن به انقلابیون، ورود به انجمن‌شهر، مدیرعاملی اتوبوسرانی و شهرداری مشهد را برای خواننده تشریح می‌کند.

او در خصوص چرایی انتخاب نام این کتاب گفت: علت انتخاب این نام به ۲ هزار دستور مکتوبی بر می‌گردد که اکبر صابری‌فر در دوران کاری‌اش برای کار راه‌اندازی مردم، کنار درخواست‌های‌شان می‌نوشت و به شهرداران مناطق دستور می‌داد با مسوولیت او انجام دهند.

این روزنامه‌نگار باسابقه و خوش قلم افزود: صابری‌فر هفته‌ای یکبار در اتاق کارش، ملاقات مردمی می‌گذاشت تا خودش جوابگوی مردم باشد، شهرداران مناطق هم یاد گرفته بودند و پرونده‌هایی که بعضی نکته خاصی داشت بود را در منطقه پاسخگویی نمی‌کردند تا به ملاقات‌مردمی‌های صابری‌فر برسد و دستور خاص را خودِ شهردار پای حوائج شهروندان بیاندازد. صابری‌فر هم نه آنکه گوی دستش نباشد و رندی ابواب جمع را نفهمد، اما برای اینکه کار مردم حل شود، خودش را به تغافل می‌زد و در هامش نامه مردم می‌نوشت: «بسمه‌تعالی، با مسئولیت من انجام شود».

شهلا ادامه داد: به این علت اسم این کتاب را «با مسئولیت من» گذاشتم چرا که دیگر تخم این رفتار حرفه‌ای صابری‌فر را ملخ خورده، حالا همه سعی می‌کنند با پاس‌کاری ارباب‌رجوع، هیچ مسوولیتی را متوجه خود نکنند و سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندند.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «با مسئولیت من» به قلم امیر شهلا، در قطع وزیری، در ۴۹۰ صفحه به قیمت ۲۸۰ هزارتومان رهسپار بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • جوانان مشهد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    درود بر جناب شهلا
  • همراه کتاب IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    بهترین شهردار مشهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها