یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
قصه مبارزه و تبلیغ و شهادت

بعضی آدم‌های بزرگ آرام می‌آیند و آرام می‌روند، در سکوت خبری و در آرامش ادوار. عباس شیرازی هم یکی از همین بزرگان گمشده تاریخ است. عادت شده بود گم کردنش. ماندنش هم نفحه‌ای بیش نبود. نه گاه رفتن توضیح می‌داد و نه گاه آمدن.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): قصه، قصه عباس شیرازی است، اما از زبان همسرش روایت می‌شود. قصه کسی که لباس روحانیت به تن کرد و در همین لباس نیز مسیر بندگی و سعادت را تا به انتها رفت. طلبه کرمانی که از همان اوایل دهه ۱۳۴۰، بعد از قیام خونین پانزده خرداد، زندگی‌اش به سیاست و مبارزه گره خورد. آن زمان بسیار جوان بود، اما چشم به امام خمینی (ره) دوخته و راه خودش را پیدا کرده بود. آنچه از دستش برمی‌آمد در مبارزه با حکومت پهلوی انجام داد. اینجا و آنجا، در شهرهای مختلف سخنرانی کرد، اعلامیه نوشت، علمای کرمان را به حمایت از نهضت امام (ره) ترغیب کرد و بارها به کمک زندانیان و تبعیدی‌های رژیم رفت. تجربه حبس در زندان‌های ساواک را نیز در سوابق مبارزاتی‌اش داشت و چنان که نوشته‌اند، سال ۱۳۵۶ در یکی از مساجد کرج دستگیر و مدتی زندانی شد.

بعد از انقلاب، مدتی در سازمان تبلیغات اسلامی خدمت کرد و سپس در ستاد تبلیغات جبهه و جنگ مشغول به فعالیت شد. در حین انجام وظایف همین مسئولیت هم بود که خرداد ۱۳۶۴ در دزفول به شهادت رسید. زمان شهادت چهل‌ویک سال داشت. «بعضی آدم‌های بزرگ آرام می‌آیند و آرام می‌روند، در سکوت خبری و در آرامش ادوار. عباس شیرازی هم یکی از همین بزرگان گمشده تاریخ است. عادت شده بود گم کردنش. از همان دوران قبل از انقلاب همان وقتی که زیر درخت بیدی، کنار جوی باصفایی در نهایت آرامش می‌نشست یادداشت‌هایش را تکمیل می‌کرد یا وقتی در تکاپوی انقلاب بود و سرزدن به تبعیدی‌ها و زیارت تک تک علما برای ترغیب‌شان به همراهی با امام خمینی (ره). مثل باد می‌رفت و مثل نسیم می‌آمد. ماندنش هم نفحه‌ای بیش نبود. نه گاه رفتن توضیح می‌داد و نه گاه آمدن.»

کتاب «ماه بالانشین» به قلم راضیه تجار تألیف شده و راوی آن، چنان که اشاره شد، همسر شهید است. نویسنده کتاب تلاش کرده تا صمیمت و گرمایی را که در روابط اعضای خانواده شهید شیرازی وجود داشته و خلوص و معنویتی که در تصمیم‌ها و رفتارهای او بوده است، تا حد ممکن در روایت زندگی‌اش نیز – که روایتی مستند با لحن داستانی است – حفظ شود. «در سیزده سالگی، وقتی دروازه قلبت به روی مردی باز می‌شود که محرمت شده، مخصوصاً وقتی همانی باشد که فکر کردی؛ خوشبختی پرنده‌ای است که روی شانه‌ات نشسته. عشق، احترام، محبت، حس دوشت داشتنی، احساس مسئولیت و تعهد، همه این‌ها پیچیده در هم، مثل عطر گل در گل، مثل قطراتی از رنگ‌های گوناگون که در آب بچکانی. مواج، ممزوج. دنیایت را می‌سازد. احساس می‌کردم یک بار دیگر متولد شده‌اند. تو از من بیشتر می‌فهمیدی و همین جلوی پایم را روشن می‌کرد. من طیب تو شدم و تو طبیب من.»

«ماه بالانشین» که نسخه صوتی آن نیز با صدای مریم همتی منتشر شده است، از تولیدات امسال (سال ۱۴۰۲) مجموعه انتشاراتی روایت فتح محسوب می‌شود که در نمایشگاه کتاب تهران از آن رونمایی شد. این کتاب، حجم زیادی ندارد و چهار دهه زندگی پرفرازونشیب روحانی شهید را در ۸۸ صفحه خلاصه و بازخوانی می‌کند. البته صفحات انتهایی کتاب به عکس‌هایی از مقاطع مختلف زندگی حجت‌الاسلام شهید، عباس شیرازی تعلق دارند. نویسنده برای ارائه تصویری کلی از شخصیت و زندگی شهید تلاش کرده، اما – تا جایی که در این حجم کم ممکن بوده – به جزییات نیز توجه داشته است. همین روایت کلیات با درنگ بر برخی جزییات، یکی از نقاط «ماه بالانشین» به شمار می‌رود و هدف کتاب، یعنی معرفی چهره‌ای از چهره‌های پرتلاش و مصمم انقلاب را – که در پایان، مزد مجاهدت‌هایش را با شهادت گرفت - به خوبی محقق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها