چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی، تبدیل کتابخانه به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی است

گلستان- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره اینکه کتابخانه‌ها بعد از مدارس و مساجد دارای یک شبکه فرهنگی گسترده مردمی است، گفت: سیاست ما تبدیل کتابخانه به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، مهدی رمضانی عصر چهارشنبه در جمع اهالی رسانه گلستان، گفت: ایران اسلامی به لحاظ برخورداری از شبکه کتابخانه‌ای در منطقه غرب آسیا رتبه اول، در آسیا جزو ۵ کشور اول بوده و در دنیا جزو ۲۰ کشور نخست در این زمینه است.

وی افزود: کتابخانه‌ها بعد از مدارس و مساجد دارای یک شبکه فرهنگی گسترده مردمی است و سیاست ما تبدیل کتابخانه به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی است.

رمضانی سپس با اشاره به اینکه نشست‌های خبری در سفرهای استانی نهادکتابخانه‌ها را موثر برای توسعه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی در کشور می‌داند، افزود: از مطالبه‌گری خبرنگاران استقبال می‌کنیم و همواره رسانه‌ها را کمک خود می‌دانیم و باور داریم در کنار یکدیگر می‌توانیم برای توسعه فرهنگ کتاب قدم‌های بهتری را برداریم.

مهدی رمضانی در ادامه اظهار کرد: در نسل جدید کتابخانه‌ها در دنیا بیش از ۶۰ خدمت ارائه می‌شود و این تغییر و تحول از کتابخانه‌های سنتی و تبدیل به فضاهای تخصصی و خدمات متعدد در کشورمان نیز در دست اقدام است که جلوه‌ای از آن را در بازطراحی کتابخانه میرفندرسکی گرگان شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ساختار و پیشینه شکل‌گیری نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: تا قبل از انقلاب ۳۰۰ کتابخانه در کشور بود و اکنون بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه فعال هستند و از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز رشد قابل توجهی را شاهد بودیم.

مهدی رمضانی به برخی از اقدامات در حال اجرا برای نهاد همچون اصلاح قوانین نهاد و آیین‌نامه اجرایی، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر «سند خواندن» را پیشنهاد داده‌ایم که اکنون در مراحل بررسی و تصویب نهایی به سر می‌برد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش به دستور رییس جمهور برای اتصال کتابخانه به مدارس و نیز تجهیز ناوگان کتابخانه‌های سیار در مناطق کم برخوردار و فاقد کتابخانه (استان گلستان فاقد کتابخانه سیار است) اشاره کرد و افزود: اگر می‌خواهیم مسئله کتاب را به خوبی پیش ببریم راهی جز تمرکز بر روی مدارس نیست و برای این مهم اقداماتی را عملیاتی کرده‌ایم.

مهدی رمضانی با بیان اینکه هدهد سفید یار مهربان کودکان و نوجوانان در مسیر کتاب‌خوانی است، گفت: هدهد سفید عنوان فعالیت ما در ۴ بخش با عناوین کتاب هدهد، جایزه هدهد سفید، برنامه تلویزیونی هدهدسفید و کتابخانه‌های هدهد سفید است که برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی با تمرکز بر کودکان و نوجوانان در حال اجرا است.

سیاست نهاد کتابخانه عمومی تبدیل کتابخانه به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی است

وی در ادامه به برخی نیازها و اولویت‌ها در کشور و نیز استان گلستان اشاره کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌ها یک تشکیلات بهره‌بردار است و نیازمند حمایت‌های درون استانی برای رفع برخی کمبودها همچون احداث کتابخانه مرکزی و حتی کتابخانه شهرستان آق قلا که در سیل سال ۹۸ دچار خسارت شد هستیم.

مهدی رمضانی در بخش پایانی سخنانش به فرازی از سخنان و تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره کتاب اشاره کرد و افزود: کتاب باید در جامعه تبدیل به مسئله شود؛ چیزی که رهبری هم بدان تاکید دارند و در این راه در حد توان اقداماتی را انجام داده ایم. همچنین به دنبال نزدیک کردن خدمات مشترک مسجد و کتابخانه هستیم که البته منوط به همراهی هیات امنا است.

به گزارش ایبنا، دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان گلستان، نشست صمیمی با کتابداران استان، نشست خبری با اهالی رسانه و دیدار با خانواده شهید از جمله برنامه‌های دبیرکل نهادکتابخانه عمومی کشور و هیات همراه در سفر یکروزه به استان گلستان بود.

همچنین در حال حاضر استان گلستان دارای ۶۳ کتابخانه نهادی، ۱۲ کتابخانه مشارکتی و مستقل است و با ساخت کتابخانه مرکزی، سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرگان تقریباً ۲ برابر می‌شود.

در حال حاضر کتابخانه فندرسکی شهرستان گرگان در حال بازطراحی است و در دولت سیزدهم ۳ کتابخانه در مراوه‌تپه (شماره ۲)، نگین شهر و روستای قره قاشلی بندر ترکمن احداث‌شده است و احداث کتابخانه در مهتر کلاته کردکوی، بصیرآباد گمیشان و حاجی قوشان گنبد در حال پیگیری است.

از طرفی سویی دیگر ۵ شهر قرق، سنگدوین، تاتار علیا، گلیداغ و دوزین در استان گلستان فاقد کتابخانه و در شهرهای آق‌قلا، سرخنکلاته، سیجوال و نوده خاندوز کتابخانه‌ها به‌صورت استیجاری فعال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها