چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی «دلیران ایران زمین» برگزار می‌شود

خراسان رضوی- پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی «دلیران ایران زمین» و چهاردهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی دلیران ایران زمین و چهاردهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی با حضور کاظم نظری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی کشور و محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: قطعاً تئاتر برای ارتقای عرصه فرهنگی استان، گرانمایه است. اندیشه و تفکر، درون مایه اصلی یک اثر فاخر در هنر تئاتر است و شاکله این بینش در متون نمایشی، نمایان می‌شود و قامت و قوت یک اثر نمایشی، ارتباط مستقیم با متن آن دارد.

وی افزود: تئاتر امروز ما با ضعف در نمایشنامه‌ها مواجه است. در این هنر به مقوله نمایشنامه‌نویسی، کمتر پرداخته شده است و این خلل در اجراها، بروز و ظهور می‌یابد.

حسین‌زاده ادامه داد: در خراسان رضوی به ویژه کلانشهر مشهد لازم است، خیزشی آگاهانه و مدون در راستای تقویت بنیه نمایشنامه‌ها، صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این موضوع که هنرمندان تئاتر به دلیل ضعف نمایشنامه‌ها به ترجمه نمایش‌های خارجی روی آورده‌اند، گفت: این سستی و کژی به دلیل عدم پرداخت متون نمایشی به موضوعات روز و دغدغه‌های جامعه است. خوب دیدن، خوب شنیدن، تحلیل درست و واقعی شرایط جامعه، هویت بخشی به متون نمایشی و آموزش، راهکارهایی است که می‌تواند زمینه را برای تولید آثار خوب و فاخر نمایشی، هموار کند.

وی در خصوص ضرورت برگزاری این جشنواره، بیان کرد: در شرایط کنونی ترغیب هنرمندان به پرداخت و نگارش نمایشنامه‌ها با موضوع هویت و فرهنگ ایرانی و قهرمانان ملی، می‌تواند ضمن تزریق آگاهی و حس غیرت و حمیت ایرانی به جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان این کشور، بار فرهنگی و هنری آثار تولید شده را دوچندان کند. پرداختن به نیازهای فرهنگی و هنری جامعه، باید در اولویت تولید اثر باشد.

کریم جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی و دبیر این جشنواره نیز در خصوص برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی «دلیران ایران زمین» گفت: جشنواره در دو بخش اصلی مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بخش نمایشنامه‌نویسی در گستره ملی است و نویسندگان در موضوعات «قهرمانان اساطیری»، «قهرمانان ملی»، «قهرمانان انقلاب اسلامی»، «قهرمانان دفاع مقدس»، «مدافعان حرم»، «مجاهدان اقتصادی و کارآفرینان» و «قهرمانان سلامت» به رقابت خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها