شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
کارگاه گلستان‌خوانی با نوجوانان با تدریس شاعر آیینی جنوبی برگزار می‌شود

بوشهر – کارگاه گلستان‌خوانی با نوجوانان با عنوان «از گلستان من ببر ورقی» با تدریس علی هوشمند، روزنامه‌نگار و شاعر آیینی جنوب کشور به همت مؤسسۀ هوشمند رسانه امروز در بوشهر برگزار می‌شود.

مربی کارگاه گلستان‌خوانی «از گلستان من ببر ورقی» در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: استان بوشهر از دیرباز پیوند محکمی با ادبیات و متون کهن کلاسیک نظیر شاهنامه، مثنوی‌معنوی، دیوان حافظ، گلستان و بوستان داشته است. این آثار که از آبشخور خرد و فرهنگ و باورهای اصیل ایرانی- اسلامی برخاسته‌اند، مضامین تربیتی، اخلاقی و انسانی پرباری را در خود جای داده‌اند که بازآموزی و بازخوانی آن‌ها برای نسل امروزی کمک زیادی به هویت‌یابی فرهنگی آن‌ها می‌کند.

علی هوشمند ادامه داد: در این راستا، از سوی مراکز فرهنگی و آموزشی، دوره‌های متعددی بر مبنای شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی، مثنوی‌خوانی، نظامی‌خوانی برای کودکان و نوجوانان تدریس می‌شود ولی با توجه به خلائی که در حوزه سعدی‌خوانی و گلستان‌خوانی در استان وجود دارد، درصدد برآمدیم تا کارگاهی را بر اساس گلستان سعدی برای نوجوانان بوشهری طراحی و اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: گلستان سعدی یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین آثار ادبی و تربیتی ادبیات کلاسیک ایران است که دارای نثر آهنگین و حکایات کوتاه و پندآموز و خواندنی است. این کتاب، در هشت باب به‌طور جداگانه به مباحثی چون در سیرت پادشاهان، در اخلاق درویشان، در فضیلت قناعت، در فواید خاموشی، در عشق و جوانی، در ضعف و پیری، در تأثیر تربیت و در آداب صحبت پردامی‌پردازد و نکات کلیدی و آموزنده‌ای را به مخاطب خود انتقال می‌دهد.

هوشمند در فواید خوانش گلستان برای نسل امروزی توضیح داد: بدون شک، گلستان سعدی یکی از قله‌های ادبی ماست که نه تنها نسل امروزی، بلکه پدر و مادرها بایستی با آن دمساز و همنشین شوند؛ چراکه با همنشینی با این اثر سترگ، ادبیات را بیشتر و عمیق‌تر درک می‌کنند و راه گفت‌وگو را با فرزندان خود بهتر می‌یابند. این اثر، مملو از درس و تجربه است. به مخاطب خود در هر طیف سنی و سلیقه‌ای می‌آموزد که چگونه با ادبیات، زندگی و انسان‌های پیرامونش روبه‌رو شود.

این شاعر و روزنامه‌نگار یادآور شد: گلستان کتابی حکیمانه است و در این کارگاه آموزشی با بازخوانی ساده و روان حکایت‌های ژرف‌نگرانۀ آن در تلاش هستم تا نوجوانان را با غنای ادبی و فکری‌مان مانوس کرده و بدین‌شکل پیوند آن‌ها را هویت فرهنگی‌شان محکم‌تر کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها