جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
دبیرخانه دائمی ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد دینی در قم راه‌اندازی می‌شود

قم - معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد دینی در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مسعود معینی‌پور شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه جشنواره کتاب سال سلام ویژه کودک و نوجوان که در ساختمان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: امیدوارم بعد از سال‌ها که انقطاع در برگزاری جشنواره «کتاب سلام» به وجود آمد، این آغاز راه باشد و ما هم سهمی در جریان انتشارات دینی که در کشور به وجود آمده، داشته باشیم و تولید محتوای اثر بخش را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: این کار، کوتاه مدت نیست بلکه تدریجی است و ما بنا داریم دبیرخانه دائمی ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد دینی در قم راه اندازی شود.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، تصریح کرد: دامنه تولید آثار کودک و نوجوان باید به جریان بصری کشیده شود. اگر ما این دامنه را به تولید آثار بصری امتداد ندهیم و کارورزی ایجاد نشود عقب خواهیم ماند.

دبیرخانه دائمی ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد دینی در قم راه‌اندازی می‌شود

سلطه اقتصادی به اندازه سلطه نظامی بی‌رحم است

حجت‌الاسلام احمد واعظی مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: یاد رنج‌هایی که بر کودک و زنان در خاورمیانه می‌رود را گرامی می‌داریم و یا حادثه غم‌انگیز کرمان را تسلیت عرض می‌کنم.

وی بیان کرد: برای کسانی که اهل فکر و تحمل هستند یک سوال جدی وجود دارد. چه شد که غرب و تمدن معاصر که پشت گفتمان معنایی حقوق بشر و آزادی پنهان شده بودند، چنین سپر انداختند و این چنین عریان از خشونت و کودک کشی حمایت کردند.

واعظی افزود: جای فکر و تامل دارد که چه تحولات فکری در صحنه جوامع به‌خصوص سطوح مدیریتی اتفاق افتاد که اصول انسانی را کنار زدند. گرچه سلطه سیاسی نظامی خشن و بی‌رحم است و همه اصول را برای وصول به اهداف زیر پا می‌گذارد اما با پدیده‌ای مواجهیم به نام سلطه اقتصادی که به همان اندازه بی‌رحم است.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، یادآور شد: جا دارد از همه عزیزانی که عمر و جوانی و استعداد خود را صرف صیانت از فرهنگ، ذهنیت، باور، ایمان و همه ارزش‌های انسانی برای نسل کودک و نوجوان را دارند، تشکر کنم.

دبیرخانه دائمی ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد دینی در قم راه‌اندازی می‌شود

فرهنگ برای ما اصل است

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده، در این برنامه گفت: راه انداختن این جایزه در این فضای اندوه بار به ما امید می‌دهد.

وی اضافه کرد: سال ۶۳ من در یک جشنواره بین‌المللی شرکت کردم، مجری که می‌خواست مرا دعوت کند گفت وی مدیر ۶ مجله است. وقتی نشستیم پای میز غذا، یک ژاپنی گفت شما هم می‌جنگید، هم ۶ مجله برای بچه‌ها در می‌آورید. من کلی پز دادم که ۳۴ مجله در می‌آوریم و گفتم فرهنگ برای ما اصل است اما امروز با اینکه آن جنگ ۸ ساله نداریم اما متاسفانه ما ۳۴ مجله را هم نداریم و این بد است.

جشنواره در طول ۱۳ سال ۲۰۰ اثر برگزیده معرفی کرده است

علی باباجانی دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب سلام، بیان کرد: ضمن عرض تسلیت شهدای حادثه کرمان به ویژه شهادت کودکان، این جشنواره در طول ۷ ماه تلاش به انجام رسید و اکنون نتیجه این تلاش تقدیم می‌شود.

وی بیان کرد: این جشنواره از سال ۷۵ با مدیریت حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده آغاز شد و حمایت از پدید آورندگان، شبکه سازی، پل ارتباطی ناشر نویسنده از اهداف آن بود. جشنواره تا سال ۸۳ ادامه داشت و ۱۳ سال فعالیت کرد و در طول این ۱۳ سال ۲۰۰ اثر برگزیده معرفی شد.

باباجانی ادامه داد: تلاش داوری در کمال صحت انجام شد و کتاب داوران از گردونه خارج شد تا به سلامت جشنواره کمک کنیم. داستان، شعر، ترجمه، تصویرگری و معارف بخش‌های مختلف جشنواره بود.

کتاب‌هایی بی‌محتوا در حوزه کودک و نوجوان پخش می‌شود

سید سعید هاشمی نماینده هیئت داوران در بخشی از این برنامه گفت: امسال بعد از گذشت ۱۳ سال که مساوی با گذر یک نسل کودک و نوجوان است چهاردهمین دوره کتاب سال سلام را برگزار کردیم.

وی گفت: گسترش فضای مجازی، الکترونیک، تغییر نهضت ترجمه و پیشی گرفتن به تالیف، تحریم استکبار جهانی و تغییر تفکر نوجوانان باعث شد این جشنواره با تغییراتی روبرو شود.

هاشمی تصریح کرد: دبیرخانه از شهریور ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد و با رایزنی‌های مختلف کار از ابتدای مهر کلید خورد. در مرحله اول غربالگری از ۷ هزار عنوان کتاب ۱۴۰۱ به ۳ هزار کتاب قابل قبول رسیدیم. متاسفانه در سال ۱۴۰۱ کتاب‌هایی بی‌محتوا در حوزه کتاب کودک و نوجوان پخش شد. همین مسئله نگران کننده است. در مرحله دوم از ۳ هزار کتاب به ۲۰۰ کتاب رسیدیم و بعد نزدیک به ۵۰ عنوان به مرحله نهایی راه پیدا کرد و در نهایت ۱۸ کتاب را برگزیده نمودیم. خدا را شکر که همه مسائل با آرامش به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایبنا برگزیده‌های چهاردهمین جشنواره کتاب سلام کودک و نوجوان به این شرح است.

بخش داستان:

کتاب‌های «پادشاه کوچک»، «خانه مرموز مادربزرگ» و «گریز از سال صفر».

برگزیده‌های بخش شعر:

کتاب‌های «زمین به من چی گفت»، «بیست و هفت آدم آهنی» و «کاشکی اجازه داشتم».

برگزیده‌های بخش تصویرگری:

کتاب‌های «من میشم پیشی تو بشو هاپو»، «نشانه علی نشانه شجاعت» و «آقا معلم».

برگزیده بخش ترجمه:

کتاب‌های «فقط پنج دقیقه دیگه» و «سیلاب».

برگزیده بخش معارف:

کتاب‌های «هدیه قشنگ خدا» «د مثل دوستی»، «آلبوم لیلا»، «میثم و شهر ترس‌های ممنوعه»، «پیامبر مهربانی»، «جاده‌ای که زائر شد» و «سرزمین نورهای خوشحال».

برگزیده بخش انقلاب و مقاومت:

کتاب‌های «بوی گل سوسن»، «گوشواره آلبالویی» و «کوچک مرد».

در پایان جایزه ویژه مکتب هنر رضوی از سوی موسسه هنری آستان قدس رضوی با اهدای نشان ویژه به کتاب «فقط تو نیستی» نوشته سپیده خلیلی از انتشارات به نشر اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها