چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کتاب‌های با موضوع زندگی شهدا ظرف تنهایی انسان را پُر می‌کند

چهارمحال و بختیاری - آئین نقد و بررسی کتاب «شاه بیگم: روایت مادر شهید سید سعید طاهری» به مناسبت روز مادر و سالروز شهادت سردار دلها برگزار و بر تأثیر معنوی مطالعه کتب شهدا در زندگی انسان تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، با هدف تکریم و گرامیداشت مقام مادران شهدا، نشست معرفی، نقد و بررسی کتاب «شاه بیگم: روایت مادر شهید سید سعید طاهری» به قلم طاهره حمزه پور اسدی، باحضور نویسنده اثر؛ خانواده معظم شهید؛ حجت الاسلام مجتبی محمدی، معاون پژوهش حوزه علمیه شهرستان فرخشهر؛ سید اصغر موسوی، نماینده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان؛ سیمین برادران، سرپرست کتابخانه‌های عمومی شهرستان فرخشهر؛ زهرا کریمی‌نژاد، فرمانده پایگاه مقاومت مسجد الزهرا (س) فرخشهر، سیده فاطمه علمدار، منتقد اثر و جمعی از کارشناسان و دوستداران کتاب در کتابخانه عمومی ملاصدرا برگزار شد.

کتاب‌های با موضوع زندگی شهدا ظرف تنهایی انسان را پُر می‌کند


در این نشست، سرپرست کتابخانه‌های عمومی شهرستان فرخشهر، مادران شهدا را گنجینه‌های بزرگی دانست که نهال شهدا را بارور کرده و آنها را در بالین خود پرورش داده‌اند.

برادران ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، تکریم مادران شهدا را وظیفه همگانی قلمداد کرد و گفت: آشنایی نسل جوان با زندگی صبورانه مادران شهدا، موجب ترویج روحیه مقاومت و پایداری در مقابل دشمنان می‌شود.

کتاب‌های با موضوع زندگی شهدا ظرف تنهایی انسان را پُر می‌کند


در ادامه حجت الاسلام محمدی، معاون پژوهش حوزه علمیه شهرستان فرخشهر نیز با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به ویژه سردار دلها و ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلساتی گفت: احساس تنهایی در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و این تنهایی چیزی نیست که از بیرون جبران شود بویژه در دنیای امروز و با گسترش فضای مجازی، این نکته بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که می‌تواند نیاز درونی ما را جبران کند کتاب است و معنویت موجود در کتاب‌هایی با موضوع زندگی شهدا، ظرف تنهایی انسان را پر می‌کند؛ حضور در کنار خانواده شهدا به ما آرامش می‌دهد چون خانواده شهدا با ارزش‌ترین دارایی‌شان را در راه خدا خرج کرده‌اند.

کتاب‌های با موضوع زندگی شهدا ظرف تنهایی انسان را پُر می‌کند

در ادامه سیده فاطمه علمدار، منتقد و از نویسندگان حوزه دفاع مقدس، قلم زیبای نویسنده را در به تصویر کشیدن گذشته شهر فرخشهر و روایت زندگی این مادر شهید ستود و با اشاره به محتوای سه بخشی کتاب گفت: بخش اول کتاب که به تولد و دوران کودکی «شاه بیگم» می‌پردازد، بسیار زیبا و دلنشین است؛ دختر بچه‌ای که بعد از ۱۱ زایمان ناموفق مادر، دردانه خانواده می‌شود و در ناز و نعمت بزرگ می‌شود ولی در بخش‌های دیگر با ازدواج زود هنگام او در ۹ سالگی و ناموفق بودن این ازدواج و سپس ازدواج مجدد به عنوان همسر دوم روبرو می‌شویم که از گره‌های این روایت است و نویسنده اشاره‌ای گذرا به این موارد می‌کند، هچنین نویسنده در مورد شهید مطالب مختصری آورده است که می‌توانست با بهره گیری از همرزمان و تحقیق بیشتر در این مورد نیز به غنای کتاب بیفزاید.

سپس طاهره حمزه پور اسدی، نویسنده جوان اثر، درخصوص این کتاب گفت: هدف من از نگاشتن این کتاب بیشتر زندگی خود شاه‌بیگم بود و نشان دادن صبر و شکیبایی وی در برابر ناملایمات زندگی و شاید پرداختن به جزئیات زندگی ایشان باعث ایجاد اختلافاتی می‌شد که مرا از هدف اصلی در نگارش این اثر دور می کرد، زیرا حکایت شاه‌بیگم، حکایت گذاشت و گذشت است، دل بریدن و دل نبستن، رفتن و امید به شفاعت فرزند داشتن. درست در زمان نوشتن کتاب، این بانوی صبور در بستر بیماری بود و از یادآوری گذشته جز اشک بر چشم نداشت؛ اما دخترانش همراه شدند تا از مادر بگویند و کتاب شاه بیگم رقم بخورد.

شهید سید سعید طاهری از شهدای سلسله جلیله سادات طاهری قهفرخ (نام قدیم فرخشهر) است که در سن ۱۹ سالگی در سال ۱۳۶۱ در عملیات محرم به فیض شهادت نائل آمد. همچنین بانو شاه بیگم سمیع مادر گرانقدر شهید نیز به دلیل بیماری در اواسط نوشتن این کتاب درگذشت و در کنار فرزند عزیزش در گلزار شهدای فرخشهر آرام گرفت.

کتاب‌های با موضوع زندگی شهدا ظرف تنهایی انسان را پُر می‌کند

کتاب‌های با موضوع زندگی شهدا ظرف تنهایی انسان را پُر می‌کند


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها