شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
کتابخانه مجلس شورای اسلامی به پنجره واحد متصل شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر اینکه اتصال همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی به پنجره خدمات هوشمند الزام قانونی است، گفت: همه زیرمجموعه‌های مجلس شورای اسلامی ازجمله کتابخانه این نهاد به پنجره متصل شوند.

عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره پیوستن کتابخانه مجلس شورای اسلامی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، مشمول قانون مصوب مجلس در اتصال به پنجره واحد هستند.

وی ادامه با اشاره به درصد اتصال کتابخانه ملی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند داد: تا جایی که اطلاع دارم، درصد اتصال سازمان اسناد و کتابخانه ملی به پنجره، اندک است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان اتصال کتابخانه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قانون، مصوب مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین حتماً مجلس درعمل به قانون پیشتاز خواهد بود. امیدواریم همه زیرمجموعه‌های این نهاد قانون‌گذار از مرکز پژوهش‌ها و دیگر بخش‌ها به پنجره ملی متصل شوند.

به گزارش ایبنا؛ فصل سوم قانون پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌گوید:

تبادل داده‌ها و اطلاعات ملی ماده ۱۰ دستگاه‌های ارائه‌دهنده داده و اطلاعات پایه به‌ویژه اطلاعات هویتی، موظف‌اند داده و اطلاعات مورد نیاز خدمت پنجره واحد دستگاه‌ها را طبق مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری و از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات در دسترس دستگاه ارائه‌دهنده خدمت و پنجره ملی قرار دهند.

ماده ۱۱ به استناد مصوبه جلسه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی تبادل داده و اطلاعات بین دستگاه‌های ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه با دستگاه‌های اجرائی و یا کسب و کارها صرفاً از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NX) و اجزاء آن با رعایت استانداردهای آن مرکز و شرایط زیر انجام می‌شود.

۱ کلیه پنجره واحد دستگاه‌ها و پنجره ملی که در سطح ملی ارائه خدمت می‌نمایند لازم است به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شوند.

۲ کلیه پایگاه‌های اطلاعات پایه لازم است به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شده و با رعایت قوانین و مقررات اقدام به ارائه خدمات تبادل داده و اطلاعات در قالب استعلام یا گواهی به پنجره واحد دستگاه و پنجره ملی نمایند.

۳ کلیه مراکز تبادل اطلاعات ملزم به نگهداری داده ترافیک و داده‌های دسترسی برای حداقل ۶‌ماه هستند.

۴ دسترسی مستقیم کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات بلامانع است.

۵ هرگونه تبادل اطلاعات خارج از مرکز ملی تبادل اطلاعات فاقد ارزش حقوقی و ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها