شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
روزی برای پایتخت معنوی ایران/  «نشان مشهد» اعطا می‌شود

خراسان‌رضوی- سالروز قیام مردم مشهد در دهم دی‌ماه ۱۳۵۷ بنا به تصمیم شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌رضوی، روز مشهد نام‌گذاری شده است و به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در مشهد برپاست.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): روز ملی مشهد با مطالبه و پیگیری گسترده رسانه‌ها و همچنین تلاش بخش‌های مختلف به هرشکل و با تمام حاشیه‌ها و نکاتی که داشت، سال گذشته در سطح مسئولان استانی و شهری به ثبت رسید و هرچند هنوز به صورت رسمی در تقویم کشور قرار نگرفته است، اما از امسال این روز در مشهد گرامی داشته می‌شود. سالروز قیام مردم مشهد در دهم دی‌ماه ۱۳۵۷ بنا به تصمیم شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌رضوی، روز مشهد نام‌گذاری شده است و ارتقای هویت مشهد به عنوان اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های این روز قرار گرفته است. کارکرد اصلی ملی شدن روز مشهد این است که هویت شهر برجسته‌تر می‌شود. برگزاری نشست‌های مختلف، همایش‌های عمومی و تخصصی، اجرای جشن، ارائه تخفیفات اماکن تاریخی، فرهنگی و کتابفروشی‌ها، سرویس‌دهی رایگان حمل‌ونقل عمومی، فضاآرایی شهری و اعطای نشان مشهد از جمله برنامه‌هایی است که در سال نخست نامگذاری روز ملی مشهد در حال برگزاری است.

تخفیف بازدید مراکز فرهنگی تاریخی

به‌مناسبت «روز مشهد»، سینماها، باغ‌ها، خانه‌های تاریخی، تئاترها، کتاب‌فروشی‌ها، برخی مجموعه‌های آبی و سالن‌های ورزشی مشهد برای زائران و مجاوران هدیه‌ای ویژه در قالب تخفیف دارند. بنابراین، علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از این تخفیفات می‌توانند با مراجعه به وبگاه mizban.mashhad.ir یا اپلیکیشن همراه مشهد از تخفیف‌ها در بازه زمانی این ۱۰ روز و ظرفیت مجموعه‌ای که این خدمات را ارائه می‌دهد، مطلع شوند.

با تخفیف کتاب بخرید

همچنین در اقدامی فرهنگی ترویجی حوزه کتابخوانی به مناسبت روز ملی مشهد با پیگیری های صورت گرفته، کتابفروشی‌های مختلف و متعدد این شهر اقدام به عرضه کتاب با تخفیف کرده اند.

کتابفروشی‌های به‌نشر، کتابرسان، فروشگاه مجازی فراکتاب، ابروبن، پاتوق کتاب کتاب‌شهر و شهرکتاب در نقاط مختلف مشهد به این مناسبت تخفیف هایی را لحاظ کردند.

این تخفیف ها از ۱۰ تا ۲۵ درصد بصورت مختلف اعلام شده است.

اعطای «نشان مشهد»

به‌مناسبت نخستین سال برگزاری مراسم‌های مربوط به روز مشهد، برای نخستین‌بار نیز مراسم اعطای «نشان مشهد» را در راستای قدردانی از افرادی که نام‌ونشان شهرمان را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی درخشان کرده‌اند، برگزار خواهد شد.

این مراسم در شامگاه دوشنبه یازدهم دی‌ماه برگزار می‌شود و قرار است هرسال مراسم اعطای این نشان را برگزار کنیم.

قرار است کتاب «بازشناخت هویت شهر مشهد» که درباره بررسی آثار فرهنگی و تاریخی این شهر است، رونمایی شود

اکران تصاویر ۴۰ نفر از مفاخر شهر در مشهد

یکی از اقدامات همزمان با فرارسیدن دهم دی ماه که به عنوان روز مشهد نامگذاری شده، اکران تصاویر مفاخر مشهدی در سطح شهر است.

برهمین اساس و با هدف معرفی چهره های شاخص مشهدی و استان به مردم و همچنین گرامیداشت مفاخر در حوزه های مختلف سینما، تئاتر، ایثار وشهادت، پزشکی و… تصاویر ۴۰ تن از این افراد در ۴۷ قاب شهری در سطح شهر اکران شد.

به مشهد غیرت و تعصب ایجاد کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در خصوص روز ملی مشهد گفت: انتخاب روز مشهد و نشان مشهد تلاشی برای معرفی هویت مشهد و ایجاد غیرت و تعصب نسبت به شهر و داشته های شهری است و باید در سطح وسیع پتانسیل های فرهنگ رضوی شهر را به مردم و جوانان معرفی کنیم.

محمد حسین زاده افزود: مشهد به واسطه مفاخر بسیار زیاد و آداب، سنت و فرهنگی که در طول زمان شکل گرفته، دارای اهمیت است و بیش از هزار و ۲۰۰ سال از شکل گیری آن می گذرد. اگر قبل از ورود حضرت به این منطقه محلات توس، نوغان و سناباد را به عنوان قریه های کوچک میدانستیم بعد از به شهادت رسیدن و تدفین حضرت در این منطقه، دل های شیعیان جهان و کسانی که در جغرافیای ایران زندگی میکنند، روزبه روز به مشهد متمایل تر شد. براساس روایت های تاریخی هجرت حضرت رضا (ع) از مدینه به مرو و سپس توس حضور پررنگ فرزندان ائمه به ایران را به همراه داشت و ما شاهد حضور خاندان اهل بیت در جای جای ایران بودیم.

وی افزود: با حضور امام زادگان، ترویج تفکر اهل بیت و مذهب شیعه در ایران شکل گرفت و به مرحله ای رسید که در دوره صفوی شیعه؛ مذهب رسمی کشور شد و در دوره صفوی این سلسله کامل و مذهب رسمی کشور شیعه شد. آنچه به عنوان انقلاب اسلامی از آن یاد می کنیم، ریشه تاریخی آن هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو و توس است. بسیاری از اندیشمندان، شعرا و ادبا در بستر فرهنگ شیعه رشد کردند که افتخار جامعه ایرانی هستند.

مشهد متمایز از دیگر شهرهای کشور است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: مشهد پایتخت معنوی ایران است و بسیاری از اتفاقات فکری، فرهنگی، معنوی و سیاسی کشور از مشهد رقم خورده است. امروز مشهد متمایز از دیگر شهرهای کشور و شهری پیشرو و اثر گذار در سطح ملی و بین المللی است.

حسین زاده خاطرنشان کرد: هویت مشهد اثرگذاری هایی در طول تاریخ داشته است و چندین بار مشهد توسط قوای بیگانه اشغال و حرم به توپ بسته شد که همه نشان از اثرگذاری مشهد است. مشهد یکی از پایگاه‌های انقلاب و پایگاه بیش از ۱۸ هزار شهید خراسان، ۶ هزار مشهد و پایگاه اصلی مدافع حرم در کشور بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها