پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
«محمد ملتجی» مهمان «عصر داستان» شد / آفرینش رمان تاریخی نیازمند تحقیقات کافی

خراسان‌رضوی - چهل و هفتمین نشست انجمن «عصر داستان» مشهد با حضور محمد ملتجی نویسنده، کارگردان و هنرمند پیشکسوت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در این نشست که با حضور جمعی از داستان‌نویسان پیشکسوت و جوان و علاقمندان به حوزه ادبیات داستانی در مکتب هنر رضوان مشهد برپا شد، ابتدا داستان کوتاه «گزارش» از «دونالد بارتلمی» از کتاب «یک درخت یک صخره یک ابر» خوانش شد.

«دونالد بارتلمی» منتقدی سرسخت و هدفمند بوده است

در ادامه نگار تشکری دبیر نشست‌های «عصر داستان» مشهد توضیحاتی از این نویسنده صاحب سبک امریکایی ارائه کرد و گفت: بارتلمی نویسنده آمریکایی که سبک زندگی قرن بیستمی تاثیری عمیق بر نوشته‌هایش داشته است؛ در کنار قصه‌گویی و ادبیات داستانی، منتقدی سرسخت و هدفمند بوده که جامعه تکنولوژی‌زده و عاری از احساس جامعه خودش را به نقد می‌کشد.

«محمد ملتجی» مهمان «عصر داستان» شد / آفرینش رمان تاریخی نیازمند تحقیقات کافی

وی ادامه داد: «دونالد بارتلمی» یک منتقد تمام معنا در قالب داستان است و دو عامل در شکل‌گیری تفکرات او در داستان تاثیر مهمی داشته است؛ نخست تحصیل در رشته فلسفه است که نگاه فلسفی او در داستان‌هایش نمود دارد و دیگری تجربه‌زیستی‌اش و اعزام به مناطق جنگی سبب نگارش داستان‌های جنگی او شده که داستان کوتاه «گزارش» هم جزوی از آن‌هاست.

پس از آن چند تن از اعضای انجمن عصر داستان همچون مریم غفارپور و سارا عباسی، ام‌البنین ماهر و شهرام نائینی به واکاوی داستان پرداختند.

«بارتلمی» پدر داستان‌های پست مدرن نام دارد

در ادامه چهل و هفتمین نشست انجمن «عصر داستان» محمد ملتجی؛ نویسنده و نمایشنامه‌نویس به توضیح سبک «دونالد بارتلمی» پرداخت و گفت: بارتلمی پدر داستان‌های پست مدرن نام دارد و سبک او در نگارش داستان‌هایش با بهره از مکتب سورئالیسم است.

وی ادامه داد: سوررئالیسم در ادبیات را می‌توان به عنوان تلاشی هنری برای پیوند دادن واقعیت و تخیل تعریف کرد. سورئالیست‌ها با خلق داستان‌های غیرواقعی و عجیب و پر از تقابل به دنبال غلبه بر تضادهای ذهن خودآگاه و ناخودآگاه هستند.

«محمد ملتجی» مهمان «عصر داستان» شد / آفرینش رمان تاریخی نیازمند تحقیقات کافی

ملتجی خاطرنشان کرد: این مکتب با رئالیسم جادویی تفاوت‌هایی دارد. در داستان‌های سورئالیستی، خواننده به جهانی بیگانه پرتاب می‌شود، حال آنکه در داستان‌های رئالیسم جادویی، وقایعی غیرمعمول به چشم می‌خورند، اما این جهان برای مخاطب، قابل باورتر است.

رمان «دریا دریا ستاره» با سبک رئالیسم جادویی

محمد ملتجی در ادامه نشست به معرفی آخرین رمان خود به نام «دریا دریا ستاره» که شرح حالی از زندگی شهید «محمد حسین بصیر» که توسط انتشارات بوی بهشت منتشر شده پرداخت و گفت: در این اثر از سبک رئالیسم جادویی برده شده است.

وی افزود: در این رمان شهید بصیر در مقاطع عمر خود گهگاه زنی را در مقابل خودش می بیند که در پایان عمرش و لحظه شهادتش می فهمیم که او همان عشقی بوده که همواره در طول عمر از او یاد میکرده و در پی‌اش بوده است.

ملتجی با بیان اینکه اساساً سبک‌های ادبی هنری که به درون انسان و ضمیر ناخوداگاه می‌پردازد جذاب بوده و سبک‌های درون کاوی طرفداران بیشتری دارد، گفت: به عنوان مثال اکسپرسیونیسم یا درون کاوی که بیشتر در نقاشی خودش را نشان میداد، امروز در تئاتر و سینما جزو جذاب‌ترین آثار به شمار می‌رود.

«محمد ملتجی» مهمان «عصر داستان» شد / آفرینش رمان تاریخی نیازمند تحقیقات کافی

این نویسنده همچنین در پاسخ به اینکه تحقیق در نگارش داستان و رمان به خصوص داستان‌های تاریخی چه میزان مهم است، گفت: برای آفرینش یک رمان تاریخی باید تحقیقات به اندازه کافی باشد و نویسنده موظف است از ابعاد مختلف به موضوع نگاه کند. همانطور که من برای نگارش رمان «در پرتو آفتاب» که به زندگی خواجه اباصلت هروی می‌پردازد سال‌ها تحقیق و نگارش انجام دادم.

در این نشست همچنین حمیدرضا سهیلی، سید علیرضا مهرداد، جواد نعیمی، بهروز رحیمی، مهدی خیری یزدی و نسرین اکرامی از نویسندگان پیشکسوت حضور و نکاتی را مطرح کردند. بخش پایانی چهل و هفتمین نشست انجمن «عصر داستان» در مشهد به خوانش داستان و دلنوشته‌هایی از این نویسندگان پیشکسوت حاضر در نشست به یاد و خاطره مرحوم استاد سعید تشکری نویسنده فقید خراسانی اختصاص یافت.

محمد ملتجی کیست؟

محمد ملتجی متولد ۱۳۳۷ و‏ اولین بار، سال ۱۳۵۴ یک شعر کوتاه را می‌نویسد. پس از آن، دو داستان کوتاه نوشته و برای مجله جوانان ‏آن زمان می‌فرستد که در آن چاپ می‌شود.‏ او در کنار ادبیات داستانی به نمایش هم علاقه زیادی داشت و همین سبب میشود دوره آموزش تئاتر ببیند زیر نظر استادانی چون داریوش ارجمند و رضا صابری. با ‏تلفیق این آموزش‌های هنری و استعداد نویسندگی که داشته، رو به نوشتن نمایش‌نامه می‌آورد. اولین ‏نمایش‌نامه او «وارثان زمین» بود که در اولین جشنواره فجر تهران شرکت می‌کند‎.‎

‎از آن زمان تاکنون وی حدود ۲۰ نمایش‌نامه صحنه‌ای و رادیویی نوشته است که ۱۲ نمایش‌نامه‌اش برای رادیو ‏زائر و درباره امام رضا (ع) بوده است. ملتجی به مرور وارد فیلم‌نامه‌نویسی هم می‌شود و فیلم‌نامه «عرش اکبر» وی ‏در دهه ۶۰ رتبه دوم کشوری را به دست می‌آورد. رمان‌های ‏ «در پرتو آفتاب»، «طپش»، «دریا دریا ستاره» و نمایشنامه لبخند سرخ، منتخب اشعار، مجموعه شعر سبزه‌ها در بهار می‌رقصند و مجموعه داستان نوجوان با عنوان یکروز با اباصلت از آثار مکتوب منتشر شده محمد ملتجی است.

انجمن «عصر داستان» از سال ۱۴۰۱ توسط موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برپا شده و نشست‌های عمومی این انجمن روزهای چهارشنبه در مشهد، کوهسنگی ۱۷، مکتب هنررضوان به‌صورت رایگان میزبان همه علاقه‌مندان به این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها