سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
۵ دی، ایرج بسطامی، زلزله بم و یک روز تلخ برای موسیقی ایران

ایرج بسطامی خواننده موسیقی سنتی ایرانی متولد ۱ آذر ۱۳۳۶، ۵ دی ۱۳۸۲ در شهر بم درگذشت.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - او در خانواده‌ای هنرمند زاده شد و در بزرگسالی به دلیل علاقه به صدای ایرج خواجه امیری نام هنری ایرج را برای خود انتخاب کرد. از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه نشان داد و نخستین معلم آواز او پدرش بود. وی در آن سال‌ها ردیف‌های آوازی در مکتب تهران، سبک عبداله دوامی را نزد عمویش یداله بسطامی فراگرفت و در ادامه و در ۲۲ سالگی به جرگه شاگردان شجریان پیوست.

از آثار وی، بوی نوروز، حاصل همکاری او با گروه دستان و آهنگ‌سازی حمید متبسم، از کارهای به یادمادنی موسیقی ایران است.
او با همکاری کیوان ساکت، آلبوم‌های «فسانه» و «بی‌کاروان کولی» و با کورش متین «سکوت» و با حسین پرنیا آلبوم‌های صوتی «خانه بوی گل گرفت»، «رقص آشفته» و «حال آشفته» و آلبوم تصویری کنسرت بسطامی و گروه همایون «گل‌پونه‌ها ۱» را خلق کرد.
تصنیف «گل پونه‌ها» که بسطامی آن را در آلبوم رقص آشفته منتشر کرد، پس از مرگش نسخه‌های دیگری از آن در آلبوم‌های حال آشفته و کنسرت بسطامی و گروه همایون منتشر شد.


کنسرت گل‌پونه‌ها ۱ تنهاترین اثر تصویری انتشار یافته از اوست و مربوط به کنسرتش با گروه همایون در کرج است. این کنسرت شامل دو بخش «گل‌پونه‌ها ۱» در دستگاه همایون بخش اول آن است که از سوی انتشارات آواز بیستون تصحیح و به بازار آمده است.
البته کنسرت گل‌پونه‌ها ۱ تنهاترین اثر تصویری او نیست. «کنسرت بسطامی و گروه دستان» نیز یک اثر تصویری دیگر از اوست.
وی در ۴۰ سالگی به اوج فعالیت خود رسید و در طول ۱۴ سال فعالیت ۱۱ آلبوم موسیقی ماندگار، به یادگار گذاشت.


از آثار او که پس از مرگش انتشار یافته‌اند، مربوط به اجراهای خصوصی و ضبط‌های خارج از استودیوی او هستند، مانند «خزان و آرزو» و طبق آنچه روی جلد آلبوم «خزان و آرزو» نوشته شده است، نباید انتظار داشت که از کیفیت استاندارد برخوردار باشد. هرچند این آثار پیش از انتشار پالایش و تصحیح شده‌اند.


زلزله بم در ۵ دی ماه ۱۳۸۲ حدود ۲۶ هزار کشته و ۳۰ هزار بی‌خانمان و صدهزار مجروح داشت. ایرج بسطامی هم در این زلزله کشته شد. ارگ بم بزرگترین سازه گلی جهان با حدود ۲۵۰۰ سال قدمت در اثر این زلزله به کلی ویران شد.
پس از زمین لرزه بم، فاطمه بسطامی خواهر ایرج و محمدعلی بسطامی برادر ایرج، بنیاد فرهنگی هنری ایرج بسطامی را تاسیس کردند و از فعالیت‌های این بنیاد می‌توان به تلاش برای معرفی افراد به جامعه، برگزاری مراسم نکوداشت زنده یادان پرویز مشکاتیان و ایرج بسطامی اشاره کرد.


محمدرضا شجریان سال‌ها پیش درباره بسطامی گفته بود:
«بسطامی! خداوند گوهری به تو داده و من می‌خواهم این گوهر را شکل بدهم.»

«او ۶ سال شاگرد من بود. تا میانه دوره عالی هم با من کار کرد. آینده خوبی برایش پیش بینی می‌کردم. گلی بود که خیلی زود پرپر شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط