سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
«مفهوم سیاسی قانون» و «چرا به دین محتاجیم؟»

کتاب‌های «مفهوم سیاسی قانون» و «چرا به دین محتاجیم؟» به زودی از سوی نشر نی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب‌های «مفهوم سیاسی قانون» نوشته مارتین لاگلین و «چرا به دین محتاجیم؟» نوشته استیون تی‌.‌ازما دو کتاب مهم در زمینه فلسفه سیاسی و اخلاق است که به‌زودی قرار است از سوی نشر نی منتشر شود.

کتاب «مفهوم سیاسی قانون» جزئی از یک پروژه پژوهشی وسیع در خصوص ربط و جمع سازگار و قابل دفاع میان هنجار مربوط به قدرت و واقعیت قدرت است. این کتاب بیانگر نظریه‌ی ابداعی پروفسور لاگلین در باب حقوق است. «مفهوم سیاسی قانون» (نظریه‌ی حقوقیِ سیاسی)، به تعبیر و تصریح او در متن کتاب و به سیاق «مفهوم طبیعی قانون» (نظریه‌ی حقوقیِ طبیعی) یا «مفهوم اثباتی قانون» (نظریه‌ی حقوقی اثبات‌گرا)، «برآمده» از کوشش‌های نظری طولانی وی در باب چیستی حقوق عمومی است. در واقع، طرح واقع‌گرا یا پدیدارشناسانه‌ی وی بر بُعد خاص و تجربی حقوق تمرکز می‌کند تا از افراط در توجه به بُعد عام و هنجاری بکاهد و، بدین‌سان، نظریه‌ی حقوقی را متوازن و معنادار کند.

به بیانی دیگر، این کتاب جستاری است در ترسیم پیشینه‌ی تاریخی کوشش‌های نظری در تحلیل و دفاع از بنیاد نظام حقوقی متناسب با نظام سیاسی مشروع. درواقع، این جستار تصویری است از تاریخ اندیشه در زمینه‌ی «بنیاد مشروعیتِ اداره‌ی حیات جمعی آدمیان در عصر مدرن» که بی‌گمان باید همچون خون جاری در نظام هنجاری مربوط، یعنی نظام حقوقی، باشد. کتاب «مفهوم سیاسی قانون» توسط محمد راسخ ترجمه شده است.

کتاب «چرا به دین محتاجیم؟» نیز با هدف تبیین ریشه‌های عمیق عاطفی اعتقادات در کنار جنبه‌های عقلانی و اخلاقی و الهیاتی نوشته شده است. استیون تی.ازما در فصل نخست و بر اساس علم عصب‌شناسی ماهیت شناختی باورهای دینی و دلایل پیدایش آن‌ها را تحلیل می‌کند. در فصل دوم می‌بینیم که ادیان با عرضه‌ی مراسم و مناسک و مفاهیم آیینی چگونه از دشواری زیستن در جهانی آکنده از رنج و رذیلت می‌کاهند. فصل سوم شرحی است بر این‌که ادیان با خلق موانعی کارا در برابر این انحراف چگونه زندگی انسان را بسامان می‌کنند و آرامش فردی و جمعی را از طریق توصیه‌های مشفقانه به بردباری و بخشایش به جوامع انسانی بازمی‌گردانند.

استیون تی.ازما با تحلیل تأثیر شیوه‌های متنوع مناجات و مراقبه نشان می‌دهد که ادیان تاب‌آوری انسان‌ها در برابر مصائب زندگی را تقویت می‌کنند و به مناسبت اعیاد مختلف شادی و شعف را برای دینداران به ارمغان می‌آورند. واپسین فصل کتاب به تحلیل ریشه‌های انطباقی خشم و خشونت دینی می‌پردازد. خشم ویژگی تکاملی همه‌ی موجودات برای بقا در جهان متخاصم است. اما ادیان با مهار خشونت‌های غریزی و هدایت آن‌ها به مجاری مُجاز به بقای زندگی جمعی انسان‌ها یاری می‌رسانند. کتاب «چرا به دین محتاجیم؟» توسط محمدرضا ابوالقاسمی ترجمه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط