دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
پرده قرآنی نقشه ایران به مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور سپرده شد

خراسان‌رضوی - کتابت جزء سی قرآن کریم در قالب پرده تابلوی قرآنی منقش به نقشه ایران توسط دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه نخبگان ناصری به نمایندگی حافظه تاریخی ایران، مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور در مشهد اهدا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، کتیبه نوشته‌ای پارچه‌ای منقش به نقشه ایران که آیات جزء ۳۰ قرآن را در دل خود دارد، توسط شاهین برجسته‌ثانی، کاتب مطرح کشوری طراحی و کتابت شد و توسط دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه نخبگان ناصری با نگارش آیات قرآنی تکمیل شد، صبح امروز دوشنبه طی نشستی با حضور مجتبی محمودی مهماندوست، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور؛ مهدی قربانی، نویسنده و پژوهشگر نسخ خطی؛ شاهین برجسته‌ثانی، کاتب مطرح کشور و مدیر دبیرستان دخترانه نخبگان ناصری به نمایندگی از مسوولان این مدرسه به حافظه تاریخی ایران، مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور سپرده شد.

به تصویر کشیدن نقشه ایران با قرآن

در ابتدای این نشست شاهین برجسته ثانی، کاتب قرآن گفت: مدت‌ها قبل در اندیشه طراحی یک نقشه ایران برای مسابقات مدارس مشهد بودیم، فکر کردم چه بهتر است که این طرح به نامِ مبارک قرآن هم مزین بشود و از سویی دوست داشتم کاری مشارکتی باشد تا بچه‌ها هم در آن سهمی داشته باشند از این رو مدت‌ها درگیر چگونگی به انجام رساندن این طرح بودم تا اینکه تصمیم گرفتیم نقشه ایران را با قرآن به تصویر بکشیم.

این نقاش و کاتب قرآن اظهار کرد: لذا به این ترکیب رسیدم و تصمیم گرفتم عبارت «قرآن کریم» در وسط پرچم که به رنگ سفید است، کتابت شود و بالا و پایین آن جزء ۳۰ قرآن نوشته شود. پس روی پارچه‌ای در ابعاد ۳ در ۳ مرزهای سرزمین‌مان را با قرآن کتابت کردم و بقیه آن را به دانش آموزان مدرسه دخترانه نخبگان ناصری سپردم تا تکمیل شود.

پرده قرآنی نقشه ایران به مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور سپرده شد

امیدوارم این طرح در تمام مدارس سطح کشور انجام شود

برجسته‌ثانی افزود: معتقدم برای کار قرآنی نباید محدودیت قائل شویم، همه می‌توانند در هر سنی کاتب قرآن باشند. کودکان ما امروز با قرآن فاصله گرفته‌اند اما از این کار استقبال بسیار خوبی شد و امیدوارم این طرح در تمام مدارس سطح کشور انجام شود.

همچنین مجتبی محمودی‌مهماندوست، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور اظهار کرد: مطمئناً نیتی نیک و خیر قرین این طرح بوده و آن رزق معنوی است که از پسِ این کار، شامل حال ما شده است.

این مدرس دانشگاه گفت: مشهد ام‌القرای جهان اسلام است. همه می‌گویند ما همسایه امام رضا (ع) هستیم درصورتی‌که در واقع ما زیر سایه امام مهربانی‌ها هستیم اما بحث «مرجعیت علمی» این حضرت مبحث بسیار مهمی است که اغلب مغفول می‌ماند، وجه غالب ایشان که شاید کمتر از آن یاد شده عالم‌آل‌رسول بودنِ این حضرت است.

محمودی مهماندوست بیان کرد: می‌گویند مامون هم عالم آلِ عباس لعنت الله علیه بوده و تمام ترفندهای او برای تضعیف حضرت رضا (ع) مانند ماجرای مناظره، با شکست مواجه شد و این نکته‌ای است که ما باید بیشتر به آن بپردازیم.

وی به تصویر کشیدن این طرح معنوی و هنری را در پایتخت معنوی ایران اسلامی، اتفاق ارزشمندی دانست و تصریح کرد: امیدوارم به تعبیر آقای برجسته کاتب این طرح، مرزهای کشور ما به نام قرآن مزین شود.

پرده قرآنی نقشه ایران به مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور سپرده شد


معلمان فرهنگ‌بانان ما هستند

مجتبی محمودی‌مهماندوست با بیان اینکه امروز دیگر مرزهای زمانی و مکانی برداشته شده، عنوان کرد: در این عصر و فصل حیات بشری دژهای ما از جنس قرآن، شاهنامه، مثنوی‌معنوی و نهج‌البلاغه است و از سویی نیز مربیان و معلمان فرهنگ‌بانان امروز جامعه ما هستند و هرکس زودتر بکارد، زودتر برداشت می‌کند.

وی اظهار کرد: معلمان امروز بذر ایمان و اراده را می کارند و چقدر خوشحالم که معلمان مدرسه دحترانه نخبگان ناصری برای این طرح از اساتید هنر بهره برده‌اند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور بیان کرد: زمانی از آیت‌الله جوادی‌آملی شنیدم که بزرگترین صفت خدا و بالاترین شان الهی مقام ربوبیت و رب بودن است، و معلمان هم رسالتی خداگونه دارند.

این طرح آمیختن فرهنگ به زیور هنر است

مجتبی محمودی‌مهماندوست تاکید کرد: اینکه کاری فرهنگی به زیور هنر آمیخته شده هم به آن ارزش بی‌شماری داده است. به خصوص اینکه در جبهه فرهنگی ما سه حوزه‌ی تولید، توزیع و مصرف فکری داریم که مشکل‌مان در بیشتر اوقات در توزیع و مصرف است و کارِ امروز اولیای این مدرسه در اعطای این اثر به کتابخانه ملی این مشکل را رفع کرده و زمینه اشاعه و ترویج آن را فراهم می‌کند.

این قرآن پارچه‌ای یادآور هویت ملی‌ما است

معصومه ناصری، مدیر مدرسه دخترانه نخبگان ناصری نیز در انتها افزود: ما با توجه به ایام دهه فاطمیه تصمیم داشتیم طرحی را اجرا کنیم که بچه‌ها طی انجام این طرح هم به هویت ملی و ایرانی‌شان بپردازند و هم قرآن در این طرح نقش پررنگی داشته باشند.

ناصری بیان کرد: قرآن آنقدر عظمت دارد که عظمتِ آن طرح ما را به بهترین شکل به سرانجام رساند و به لطف خدا و با وجود تلاش شبانه‌روزی آقای برجسته و بقیه دست اندرکاران این طرح در نهایت، هم یادآور هویت ملی‌ما شد و هم نام قرآن را در خود داشت.

وی افزود: آن روزی که بچه ها نقشه ایران را به دست گرفته بودند و روی این پرده جزء ۳۰ قرآن را می‌نوشتند، تمام مدرسه حال و هوای عجیبی داشت که هیچکدام آن روز را فراموش نمی‌کنیم، حضرت فاطمه (س) خودشان به آن آیین عنایت و نظر کردند.

به گزارش ایبنا؛ این قرآن پارچه‌ای در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) با حضور برخی از چهره‌های هنرمند خراسانی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها