سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
قالیباف ایرانی؛ هنرمندی گمنام که دست‌بافته‌هایی گران‌بها می‌آفریند

قالیبافان ایرانی هنرمندانی گمنام که خلاقیت خود را به کار می‌گیرند و دست‌بافته‌هایی گران‌بها می‌آفرینند.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «فرش؛ هنر ایران‌زمین» توسط علی سلخی به‌عنوان کلکسیونر و مجید صالحیان با همکاری نیلوفر صالحیان و همچنین اعلا محسنی و نسیم مقدم گردآوری شده‌است. این کتاب در بهار ۱۴۰۲ از انتشارات گیلار طرح ماورا در ۲۰۰ صفحه تمام‌رنگی با موضوع قالی و قالیبافی به چاپ رسیده است.

در ابتدای کتاب «فرش؛ هنر ایران‌زمین» با زندگینامه علی سلخی به‌عنوان گردآورده این کتاب آشنا می‌شویم و در قسمتی از آن می‌خوانیم که: «دکتر علی سلخی از همان دوران جوانی‌اش باوجدان بالای کار پا به عرصه گذاشت و به‌عنوان کشتی‌گیر آزادکار آماتور نخبه مطرح شد. این موضوع باعث شد از دانشگاه تاکوشوکو توکیو ژاپن بورسیه ورزشی بگیرد و به همراه همسرش به آن کشور مهاجرت کند. دکتر علی سلخی طی این سال‌ها با دریافت مدرک دکتری در رشته مدیریت بازرگانی به واردات و صادرات کلاً مشغول شد و این مشغولیت به او این فرصت را داد که روی علاقه ویژه‌اش که فرش ایرانی است، سرمایه‌گذاری کند.»

دکتر علی سلخی به همراه همسرش با پشتکار و عزم و اراده فراوان در سال ۱۹۸۴ اولین کسب‌وکار شخصی‌شان را راه بی اندازند و با سرمایه انباشته شده در این سال‌ها، به مجموع فرش‌های ایرانی‌شان اضافه کنند.

علی سلخی و همسرش سوری در کتاب «فرش؛ هنر ایران‌زمین» بیان کرده‌اند: «فرش‌های ایرانی مجموعه‌هایی گران‌بها و منحصربه‌فردی هستند که تابه‌حال در تمام این کرهٔ خاکی کمتر از این‌گونه هنرها دیده شده است و این پدیده فرهنگی، فرش دستباف ایرانی را نادیده گرفته‌اند.»

نویسنده در این کتاب پس از پرداختن به زندگینامه علی سلخی به معرفی تکمیلی از هنر دیرین سرزمین کهن می‌نویسد. در قسمتی از این بخش کتاب می‌خوانیم: «فرش ایران تاریخی به درازای پیشینهٔ تمدن، فرهنگ، هنر و صنعت این سرزمین دارد و عمر طولانی آن به هزاره‌ها می‌رسد. قالیبافان ایرانی همچون هنرمندانی گمنام ذوق و خلاقیت خود را به کار می‌گیرند و دست بافته‌هایی گران‌بها و ارزشمند را می‌آفرینند که امروز نمونه‌های متعددی از آنها در موزه‌ها و گنجینه‌های مختلفی خودنمایی می‌کنند.»

به همین منظور کتاب «فرش؛ هنر ایران‌زمین» بیش از آن‌که به معرفی قدمت این هنر دیرینه در ایران باستان بپردازد به نقش‌مایه‌های این هنر و سبک هنری آن توسط طراحان، رنگرزان، بافندگان و هنرمندان گمنام اشاره می‌کند و با ارائه طرح فرش با شناسنامه کامل به مخاطب خاص خود اشتیاق و آگاهی می‌دهد.

همچنین تصاویر فرش‌های این کتاب حاکی از داستان‌ها و روایاتی است و تنها افرادی می‌توانند روایت‌ها را رمزگشایی کنند که با تاریخ ایران باستان و قدمت این روایات آشنایی داشته باشند و بدانند که نقوش و نقشه‌هایی که در هر قالی وجود دارد خلق شده توسط ذوق و خلاقیت هنرمندانی است که در هر منطقه از این خاک سرزمین داستان‌های خود را این‌گونه بیان می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت تمام نقوش فرش‌های ایرانی، برگرفته از داستان‌های ایران زمین است که به واسطه ی قدرت تخیل و مهارت بافنده بدین طراحی اصیل درآمده است.

این کتاب مناسب برای هنردوستان این حوزه، طراحان و دانشجویان طراحی فرش است، همچنین اساتید نخبه همچون علی سلخی می‌توانند برای تدریس و آموزش ناگفته‌های این هنر از آن استفاده کنند.

کتاب «فرش؛ هنر ایران‌زمین»، با تلاش علی سلخی به عنوان کلکسیونر، مجید صالحیان، نیلوفر صالحیان به عنوان پدیدآورنده کتاب همچنین اعلا محسنی و نسیم مقدم به عنوان عکاس گردآوری شده است. متن این کتاب به دوزبان فارسی، انگلیسی نوشته شده و در بهار ۱۴۰۲ از انتشارات گیلار طرح ماورا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها