شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
فایز دشتی مقلد نبود/ شاعران معاصر  پیشینه خود را نمی‌شناسند

بوشهر – اسماعیل آذر، فایز دشتی را شاعری برجسته در ادبیات عامه دانست و تأکید کرد: فایز خودش بود و هر چه گفت، کشف خودش بود؛ چراکه مقلد نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خورموج، این استاد و چهره ادبی ملی در جشن ۵۰ سالگی انجمن ادبی فایز دشتی، با تقدیر از پویایی انجمن ۵۰ ساله فایز دشتی گفت: اول دی خرم‌روزی است که در آثار گوناگون مثل الباقیه و تاریخ گردیزی به آن اشاره شده و تناسب این خرم‎روز با نام خورموج فرخنده است.

وی در ادامه فایز دشتی را شاعری بزرگ و برجسته در ادبیات عامه معرفی کرد و افزود: در گفت‌وگویی از من دربارۀ فایز پرسیدند. در پاسخ به این سؤال گفتم فایز خودش بود و هر چه گفت، کشف خودش بود؛ چراکه او مقلد نبود.

آذر سپس به ویژگی شعر خوب اشاره و تصریح کرد: شعر آن است که راهت زند و پنجه به دامان نگاهت زند و در ذهن رسوخ کند. بدیهی است در حوزۀ شعر، کسانی که تجربه دارند باید تجربه را در اختیار جوانان قرار دهند و جوانان نیز باید پای در پای بزرگان گذارند.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که پیش روی شاعران معاصر ماست، این است که پیشینه خود را نمی‌شناسند. در حالی که شاعران باید شاعران بزرگ و کوچک گذشته را بشناسند تا بدانند که کجا نشسته‌اند و چه می‌خواهند بگویند.

این شاعر و ادیب یادآور شد: شاعران به گونه‎ای مطرب هستند که انسان‎ها را به شادی دعوت می‎کنند و نمی‎خواهند انسان‎ها محدودیت‎ها را بشکنند.

دشتی در گذشته مهد علم و ادب استان بوشهر بوده‌است

در بخش بعدی این مراسم، یک استاد دانشگاه و منتقد ادبی با اشاره به اهمیت منطقۀ دشتی در حوزه شعر و هنر استان بوشهر گفت: در این استان وقتی حرف از منطقه‎ای می‎شود مراعات‎النظیرهایی در ذهن متبادر می‎شود؛ اما هرگاه نام دشتی می‎آید، شعر، هنر، نویسندگی و فرهنگ‎دوستی در ذهن می‎نشیند.

بشیر علوی افزود: در سفرهای پژوهشگران گذشته مثل سدیدالسلطنه، آدمیت و…، شاعران و ادیبان زیادی در دشتی نام برده شده است؛ این نشان می‌دهد این خطه از گذشته مهد علم وادب بوده و افراد شاخصی در دشتی بوده‎اند که در سطح استان کم‌نظیر هستند.

وی ادامه داد: در این شهرستان، در حوزه نویسندگی کسی مثل صفدری جلودار و آوانگارد است و در حوزه پژوهش سید کوچک هاشمی‌زاده بی‌همتاست.

علوی تأکید کرد: در سایر مناطق ایران باید با چراغ گشت تا خانی یافت شود که اهل ادب باشد؛ اما در دشتی حاکمش محمدخانی شاعر و عالم است و سایر خوانین و حاکمانش نیز عالم‌پرور و فرهنگ‌دوست بوده‌اند.

اغلب شاعران استان از منطقۀ دشتی هستند

فرید میرشکار هم در ادامۀ جشن ۵۰ سالگی انجمن ادبی فایز دشتی گفت: جایی که بیشترین فرهیخته و شاعر را در سطح استان دارد، منطقه دشتی است.

این نویسنده و پژوهشگر بوشهری ادامه داد: در دوره باستان همه تلاش انسان در راستای کشف مجهولات ذهنی خودش بوده تا جایی که برای یافتن مجهولات قصه می‌گفت و سعی می‎کرد ذهن جست‌وجوگرش را آرام کند و قصه برای او حکم دارو را داشت.

وی در ادامۀ گفته‌های خود سپس به اصالت گویش اشاره و تصریح کرد: زبان در حوزه فرهنگ به‌‎شدت تأثیر می‎گیرد ولی گویش باستانی دشتی خالص مانده و شعر نیز بیش از سایر حوزه‎های فرهنگی در این منطقه مورد توجه بوده و است.

انجمن فایز دشتی سندی برای ادب‌دوستی مردم دشتی است

عضو شورای اسلامی خورموج نیز با گرامیداشت ۵۰ سالگی انجمن ادبی فایز دشتی بیان کرد: این انجمن سندی برای ادب‎دوستی و شاعرپروری مردم دشتی است و تلاش شاعران شهر در حفظ آن قابل تقدیر است.

قاسم هزیمتیان در ادامه به حمایت شهرداری و شورا از انجمن‌های فرهنگی هنری و هنرمندان به‌منظور ارتقای فرهنگ و هنر این شهر اشاره کرد و افزود: امسال برای حمایت از جامعه فرهنگی و هنری ٢٨٠میلیون تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم و امیدوارم برای حل مشکلات هنرمندان و نویسندگان راهگشا باشد.

از دیگر برنامه‌های جشن ۵۰ سالگی انجمن ادبی فایز دشتی که یکی از قدمت‌دارترین انجمن‌های ادبی جنوب کشور شناخته می‌شود، می‌توان به سخنرانی علی حسن‌زاده دربارۀ ویژگی‎هایی دوبیتی فایز دشتی، شعرخوانی احمد منصوری، مهدی شیخیانی، غلامرضا ابراهیمی، ریحانه فیروزی، مازیار اسدی، نقالی فاطمه حسینی، پخش کلیپ از درگذشتگان اعضای شبانه ادبی فایز دشتی، رونمایی از کتاب تحفه نبهانی در تاریخ خلیج ایرانی ترجمه غلامرضا زائری و تقدیر از تلاش‎های ادبی فرخ‎بانو رزمی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    شاعران در خور قدردانی اند به تاریخ یک ملت خدمت می کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها