سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه مساجد در ترویج فرهنگ کتابخوانی

خراسان شمالی-‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه مسجد برای ترویج فرهنگ مطالعه با پیوند کتابخانه‌ها و مساجد ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بحنورد، مهدی آریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ظهر سه‌شنبه در دیدار با حجت الاسلام محمد خانی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه مساجد کارکردهای گسترده‌ای از صدر اسلام تا امروز داشته‌اند، بیان کرد: مساجد دستگاه قضایی، محل حل اختلاف، محل آموزش و پیشگیری بوده، یعنی مسجد پایگاه آموزشی، پژوهشی و مهارت افزایی بوده در حالی که هویت مرکز عبادی و ارتباط با خدای خود را حفظ کرده بود.

آریان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های مساجد نخستین و در عین حال رایج‌ترین کتابخانه‌های عمومی در جهان اسلام بوده‌اند که توسط خود مردم ساخته، سازماندهی و اداره می‌شدند که امروز شرایط بهتر شده و با فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد، این اتفاق رو به رشد است.

وی بیان کرد: هرچند مسجدی‌ها اهل مطالعه هستند اما درعین‌حال انعقاد تفاهم نامه بین این دو دستگاه مردمی و فرهنگی سبب می‌شود تا فرهنگ کتابخوانی گسترش بیشتری یابد.

آریان بر نقش کتابخانه‌های مساجد با توجه به مردمی بودن آن در کارآفرینی و ایجاد و رونق کسب و کارهای کوچک تایید کرد و افزود: به روزرسانی منابع کتابخانه‌ای، نوسازی تجهیزات در کتابخانه‌ها، برگزاری آموزش‌های دوره‌ای برای کتابداران و به روز بودن سواد اطلاعاتی کتابداران مساجد می تواند در این امر مفید باشد.

همچنین حجت الاسلام خانی نیز در این دیدار به جایگاه مسجد در تاریخ صدر اسلام اشاره کرد و گفت: هر کاری که در ارتباط با مساجد قرار می‌گیرد از خیر و برکت برخوردار می‌شود و مسجد طراز اسلامی با کارکردهای متنوع و جذاب در عرصه‌های گوناگون فعال است.

وی افزود: مسجد در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، اقتصادی و حتی نظامی کارکردهای گوناگونی دارد و مسجد، قلب تپنده شهر و جامعه اسلامی است.

خانی کارکرد علمی مسجد را در طول تاریخ عامل شکوفایی دانشمندان و فرهیختگانی دانست که در قالب کرسی درس و یا حلقه‌های معرفتی به بالندگی می رسند.

وی همچنین از نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: بسیاری از مساجد در آن زمان کارکرد مطالعاتی داشتند و بسیاری از مبارزان زیر نظر امامان جماعت سیر مطالعاتی داشته و آثار اسلامی را مطالعه می‌کردند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعامل سازنده و گسترش همکاری‌ها در حوزه آموزش و خدمات کتابخانه‌ای شاهد رونق کتابخانه‌های مساجد و پیوند آنها با کتابخانه‌های عمومی و در نهایت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها