دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
پژوهشگران تاریخ باید متون کهن و میراث گذشتگان والاتبار ایرانی را بشناسند

عبدالکریم جربزه‌دار، پژوهشگر تاریخ و کتاب‌شناس گفت: پژوهشگر متون کهن باید افزون بر گلستان و شاهنامه فردوسی، تاریخ بیهقی و بقیه متون کهن که میراث گذشتگان والاتبار و میراث فرهنگ دیرپای ایرانی است را بخواند و بشناسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عبدالکریم جربزه‌دار، پژوهشگر تاریخ و کتابشناس به مناسبت ۲۰ آذرماه زادروز هفتاد و دو سالگی‌اش که همزمان با هفته پژوهش است در سخنی با پژوهشگران جوان گفت: نخستین شرط برای اینکه پژوهشگر جوان بتواند در عرصه پژوهش و تحقیق در حوزه متون کهن موفق بشود و به جایگاه مطلوبی که آمال اوست برسد، باید زبان فارسی را خوب و خوب‌تر بفهمد، در این زمینه پژوهش و تحقیق کند و ادب فارسی را بشناسد و اینها را به عنوان ضروریات اولیه مورد نظر قرار بدهد. بعد از شناخت این متون است که موفق خواهد شد.

وی که مدیر انتشارات اساطیر است و بیشتر چاپ متون کهن را برعهده دارد، افزود: پژوهشگر متون کهن به عنوان شروع فقط نباید گلستان سعدی را بخواند بلکه باید آن را در وجودش هضم کرده باشد. همچنین دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی، تاریخ بیهقی و بقیه متون کهن که میراث گذشتگان والاتبار و میراث فرهنگ دیرپای ایرانی است را بداند. بعد از اینها با نثر و شعر فارسی آشنا باشد و امهات اینها را نیز بشناسد.

این کتابشناس و پژوهشگر تاریخ بیان کرد: این سرمایه اولیه و ضروری برای هر پژوهشگر و محققی است که تاریخ و ادبیات دیرپای هفت‌هزار ساله خودش را بشناسد و این را سرمایه و دستمایه قرار بدهد و با این دستمایه وارد عرصه پژوهش بشود که اگر این‌گونه برود، حتماً در زمینه پژوهش متون کهن موفق خواهد شد.

عبدالکریم جربزه‌دار ۲۰ آذر ۱۳۳۰ در بروجرد زاده شد. وی نویسنده، پژوهشگر حوزه تاریخ و ادبیات ایران و مدیرمسئول انتشارات اساطیر است. وی در طی سال‌ها فعالیت خود، آثار متعددی در حوزه تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران منتشر کرده است.

«گشایش و رهایش ناصر خسرو، مقدمه سعید نفیس»، «تاریخ تمدن ایران ساسانی، تألیف سعید نفیسی»، «بابک خرمدین دلاور آذربایجان، تألیف سعید نفیسی»، «تاریخ خاندان طاهری، تألیف سعید نفیسی»، «زین ابزار: جنگ ابزارهای ایران باستان، تألیف ابراهیم پورداوود»، «تاریخ اجتماعی ایران در دوران پیش از تاریخ و آغاز تاریخ، تألیف سعید نفیسی»، «تاریخ اجتماعی ایران از انقراض ساسانیان تا انقراض امویان، تألیف سعید نفیسی»، «تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر: از آغاز سلطنت قاجار تا سرانجام فتحعلیشاه در دو جلد، تألیف سعید نفیسی» و… کتاب‌هایی است که به اهتمام عبدالکریم جربزه‌دار منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد جعفری DE ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    واقعا اقای جربزه دار حق بزرگی بر گردن پژوهشگران تاریخ و زبان های باستانی ایران دارند... یکی از مشکلات پژوهشگران ورق زدن زیاد کتاب(استفاده زیاد از کتاب هست) به جرات می توانم بگویم بهترین کیفیت صحافی کتاب ها این حوزه ها مطالعاتی برای انتشارات اساطیر هست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها