دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
مسئولیت اجتماعی نویسنده ایجاد احساس نیاز در مخاطب است/ لزوم توجه به جامعه‌شناسی مطالعه

چهارمحال و بختیاری- احمد رحیم‌خانی، نویسنده و پژوهشگر چهارمحال و بختیاری گفت: مطالعه مربوط به احساس نیاز در افراد بوده و مسئولیت اجتماعی نویسنده ایجاد احساس نیاز در مخاطب است.

سرویس استان های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نویسندگان همچون راهنمایانی هستند که با قلمشان آدمی را وارد دنیایی می‌کنند که هر لحظه آن همچون راه زندگی دارای مخاطرات و لذت‌هایی بوده و فرد تلخی و شیرینی را در شرایطی تجربه می‌کند که نه آسیبی می‌بینند و نه خسارتی به او وارد می‌شود و فقط از کتاب درس می‌گیرد و آموزه‌هایش را به کار می‌برد تا هر گوشه و کنار زندگی‌اش بیش از پیش بدرخشد.

نویسنده با مطالعه و پژوهش‌هایش، نه تنها روح خود را جلا می‌دهد بلکه آنچه را که اندوخته است، در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و آنقدر قلم‌فرسایی می‌کند تا در نهایت اثری ماندگار در قلب‌ها و جان‌ها بر جای بگذارد و چراغی در اذهان خواننده روشن کند تا از کوره راه‌ها به سلامت عبور کند. این روشنگران راه، همواره با عشق قلبشان را پر می‌کنند و آن عشق را با بال نوشتار به رشته تحریر در می‌آورند تا مخاطب علاوه بر حظی که از مطلب می‌برد دانشش را بیفزاید و نور علم و آگاهی در وجودش به رقص درآید و انسان را تعالی ببخشد.

احمد رحیم‌خانی، دکتری زبان و ادبیات فارسی، نویسنده، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و معلم بازنشسته استان در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد از کتاب‌خوانی‌اش می‌گوید و اعتقاد دارد کتاب نوشتن نتیجه طبیعی کتاب خواندن است.

او تاکنون بیش از ۱۴ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف از قبیل حوزه تصحیح متون خطی از جمله تصحیح «دیوان افلاکی سامانی»، «داودنامه دهقان سامانی» و «گزیده اشعارتبیان سامانی» را انجام داده و در حوزه تألیف نیز مجموعه‌ای از شعر نو به نام «رباعی‌های تو»، «دریا و من» و مجموعه شعر ترکی «آی یاشی» را دارد و کتاب «معناگران صورت، صورت‌گران معنا» نیز از دیگر آثار این محقق و پژوهشگر بنام چهارمحال و بختیاری است که به صورت مشترک با عباس قنبری در حوزه ادبیات فارسی عمومی دانشگاهی نوشته است.

-چطور احساس نیاز به کتابخوانی در افراد شکل می‌گیرد؟

می‌توان گفت بخشی از جامعه مطالعه ندارند چون فکر می‌کنند نیازی به مطالعه ندارند اما اگر عوامل مهم در فرایند کتاب‌خوانی را در نظر بگیریم، با کاستن از آن‌ها می‌توان مردم را به مطالعه و کسب دانایی و آگاهی ترغیب کرد و اگر کسی در خود احساس کند که نیاز به مطالعه دارد به دنبال آن خواهد رفت چراکه بالاترین نیازی که انسان را به سمت مطالعه رهنمون می‌کند احساس نیاز به تعالی است و اگر کسی حس کند نیاز به آن ندارد به سوی آن گرایش پیدا نمی‌کند.

مطالعه در گرو نیازهای دیگری همچون نیاز به تفکر، تغییر نگرش، تغییر سبک زندگی و خلاقیت هم هست که اگر انسان به این نیازها توجه کند، برای برآورده کردنشان به سمت مطالعه سوق می‌یابد اما باید توجه داشت که پس از این مرحله باید عادت به مطالعه در فرد شکل بگیرد تا مطالعه مداومت داشته و از آن نتیجه بگیرد در حالی که بسیاری از افراد در این مرحله ضعیف هستند و به همین علت مطالعه آنگونه که باید صورت نمی‌گیرد.

-مؤلفه‌های مهم در افزایش سرانه مطالعه چیست؟

نمی‌توان برای یک مسئله پیچیده و چندوجهی راه حلی ساده ارائه داد زیرا مطالعه یک فرایند است و باید همه ارکان آن رعایت شود و امکانات به اندازه کافی و متناسب با جامعه در اختیار مردم قرار گیرد تا سرانه مطالعه ارتقا پیدا کند و جامعه هر چه بیشتر به سمت خودشکوفایی برود.

باید جامعه‌شناسی مطالعه صورت گیرد تا متوجه نیاز جامعه شویم و براساس نیاز جامعه کتاب تولید شود حتی اگر خود جامعه متوجه نیاز خود نباشد باید براساس آنچه به آن احتیاج است، کتاب تولید شود.

زمان و مکان مناسب، وضعیت جسمی و فکری مناسب، امکان تهیه کتاب، شرایط نگهداری و امانت کتاب و علاقه به کتاب‌خوانی از مؤلفه‌های مهم در افزایش سرانه مطالعه هستند به عنوان نمونه مطالعه در مکان شلوغ، زمان نامناسب و با خستگی جسمانی به خوبی امکانپذیر نیست؛ چراکه مطالعه نیاز به تعمق دارد و تعمق در شرایط مناسب مهیا می‌شود.

مسئولیت اجتماعی نویسنده ایجاد احساس نیاز در مخاطب است/ لزوم توجه به جامعه‌شناسی مطالعه

گرانی کتاب هم از دلایلی است که این یار مهربان را از سبد فرهنگی خانواده‌ها تقریباً حذف و یا وجودش را کم‌رنگ کرده است و حتی اگر بخواهیم از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنیم کتاب‌ها و کتابخانه‌ها به تعداد در دسترس همه اقشار مردم نبوده و برخی منابع نیز لازم است به طور مستمر به روزرسانی گردد.

-نظرتان در مورد کتاب‌های الکترونیک چیست؟

کتاب فقط همین کتاب‌های سنتیِ فیزیکی که آن‌ها را ورق می‌زنیم نیستند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توان از کتاب‌های الکترونیک استفاده کرد و از ابزاری چون موبایل، تبلت، لپ تاب و… نیز برای مطالعه بهره جست که هم کتاب‌خوان‌ها، هم نویسندگان، هم ناشران و هم چاپخانه‌ها باید در این مقوله در نظر گرفته شوند و مسئولان و تصمیم‌گیرندگان کلان نیز باید در این زمینه تدابیر لازم را انجام دهند.

کسانی که اهل مطالعه هستند در شرایط سخت هم به کار خود ادامه می‌دهند هر چند با کیفیت پایین‌تر اما کار ما با آن‌هایی است که در گردونه مطالعه نیستند و احساس نیاز به مطالعه ندارند و از همین‌رو باید برای ایجاد احساس نیاز در آن‌ها برنامه‌ریزی شده و از شیوه‌های مناسب استفاده شود.
اهل قلم نه تنها نگارش می‌کنند بلکه یک مسئولیت اجتماعی نیز برعهده دارند و آن هم این است که افراد را به مطالعه تشویق و ترغیب کنند و احساس نیاز به مطالعه را در آنان به وجود آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها