سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
میرزا کوچک خان شخصیتی ملی هویت ساز است

گیلان- راوی، پژوهشگر و محقق گیلانی با گرامیداشت سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی گفت:میرزا کوچک خان شخصیتی ملی هویت ساز است که مطالبه ملت ایران را پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گیلان، مجید رحمانی روز سه شنبه در عصر شعر «سرسبز تر از جنگل» در رشت با بیان اینکه میرزا کوچک نیاز به سوگواری و تبلیغ ما ندارد، افزود: این ما هستیم که به انسان هویت ساز و تغییر دهنده جهت تاریخ نیاز داریم که از وی بینیم و بشنویم و تاثیر و عبرت بگیریم چرا که گذشته چراغ راه آینده است.

وی تاریخ را یکی از منابع معرفتی انسان ها دانست و گفت: نسل کنونی هر روز از هویت خودشان دورتر می شوند و به طور قطع جوان نسل امروز اگر هویت قابل افتخار نداشته باشد، به سمت قهرمان های فرهنگ های دیگر سوق داده می شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه میرزا کوچک خان یک شخصیت افسانه ای و معصوم نیست بلکه یک انسان عادی است، تصریح کرد: اما میرزا کوچک خان حقانیت زمانه خودش را درک کرده و هر انسان با انصافی به وطن پرست بودن ایشان اذعان دارد.

وی اظهار داشت: میرزا کوچک به هیچ دولت متخاصم (انگلیس و روسیه) و یا گروهی باج نداده و انسانی است که برای ایرانی آباد و مسنقل تلاش می کند و بر همین اساس؛ نهضت جنگل یک تجربه تاریخی است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: میرزا اگر فقط نتیجه مبارزه برایش مهم بود همان اول پیروز می شد اما میرزا انسانیت داشت و نهضت میرزا یک نهضت مقدس و هفت سال مبارزه ایرانی ها در گیلان بود.

وی گفت: آنها شاعران زمانه هستند که سلاح بدست گرفته اند اینها جنگلی نیستند اما میرزا کوچک از دست استعمارگران به جنگل پناه برده است.

رحمانی با بیان اینکه در نهضت جنگل یک ادبیات پر افتخار می بینید، تصریح کرد: این نهضت سعی می کند با شعر و حتی لهجه گیلکی مضامین را تبیین کند و این یک نهضت منحصر بفردی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ها در گیلان برای پاسداشت میرزا کوچک خیلی خوب بوده است، عنوان کرد: معرفی تاریخ این انسان هویت ساز در سطح استان خیلی خوب بود اما باید در سطح ملی از سمت استان نیز این مطالبه باشد.

رحمانی ادامه داد: جوان امروز از کتاب و نوشته های مکتوب دور شده و بیشتر تصاویر و فیلم ها درباره موضوعات مردم بویژه جوانان را جلب می کند و بر ام ها ها تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به ایجاد هشت شبهه نسبت به میرزا کوچک گفت: تمامی این شبهات منشا خارجی دارد، یار داخلی دارد و همه متناقض همدیگرند که محققان ما بیشتر از توجه به این شبهات باید به ویژگی های میرزا توجه داشته باشند.

وی بهترین تاریخ‌گو را خداوند متعال دانست و اظهار داشت: قصه های پیامبران را که می‌نگریم خداوند متعال آن طوری تاریخ را روایت می کند که درس عبرت مان باشد و بدرد انسان بخورد و بزرگان و شعرای ما هم باید میرزا را چنان روایت کنند که به درد نسل جدید بخورد.

وی تصریح کرد: همزمان با میرزا کوچک مبارزان و انسان های بزرگی در جنوب و شرق و غرب ایران نیز داشتیم.

رحمانی با اشاره به ویژگی های میرزا کوچک اظهار داشت: میرزا به یک انتظار عمومی، خواست همگانی و مطالبه عمومی مردم پاسخ داد؛ ضمن اینکه ابهت اجنبی را در ایران به سخره گرفت.

وی افزود: میرزا می توانست یک مجتهد جامع شرایط باشد اما خودش را فدا کرد که یک نسل زنده بماند و راهگشا باشند.

این محقق خاطر نشان کرد: گاهی باید تاریخ را مدام واگویه کرد تا درس عبرتی باشد.

همزمان با یکصدو دومین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی به همت محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، عصر شعر «سرسبز تر از جنگل» با سخنرانی دکتر مجید رحمانی، راوی، پژوهشگر و محقق گیلانی در کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی برگزار شد.

در این محفل فرهنگی که برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید میرزاکوچک خان جنگلی و بررسی اهداف نهضت جنگل و با شعرخوانی جمعی از شعرای مطرح گیلان برگزار شد ضمن نمایش اسناد و تجهیزات تاریخی نهضت جنگل، از برگزیدگان نخستین دوره جشنواره شعر و شور کتاب نیز تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها