سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
۲ نمایشنامه از زنده‌یاد سعیدتشکری منتشر می‌شود

خراسان رضوی- ۲ نمایشنامه از زنده‌یاد سعیدتشکری، نویسنده فقید خراسانی پس از حدود ۲ سال از فوت وی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، ۲ نمایشنامه با نام‌های «صاد» و «ثمینه» که با اقتباس از نهج‌البلاغه است به قلم استاد سعید تشکری نویسنده و رمان‌نویس برجسته کشور بزودی روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

این نمایشنامه‌ها در روزهای ‏پایانی حیات مرحوم تشکری به نگارش رسیده بود و قرار است به سفارش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر منتشر شود.

سعید تشکری، متولد سال ۱۳۴۲ متولد قوچان در نزدیکی مشهد طی دو دهه گذشته جزو نویسنده‌های پرکار در حوزه نمایشنامه، فیلمنامه نویسی همچنین رمان و داستان در حوزه مفاهیم رضوی است.کارگردانی تئاتر، داستان‌نویسی، مقاله‌نویسی، نمایشنامه و فیلمنامه‌نویسی ازجمله فعالیت‌های کارنامه هنری سی‌ساله اوست که بارها به عنوان نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و فیلم‌نامه‌نویس با حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی چون فجر، امام رضا، یونیسف و … حائز رتبه‌های برتر شد.

«ولادت»، «پاریس پاریس»، «بارِ باران»، «غریب قریب»، «مفتون و فیروزه»، «هرایی»، «هندوی شیدا»، «پاکان و الماس»، «آبی‌ها»، «موقف»، «اوسنه گوهرشاد»، «دورتاب»، «سیمیا»، «آرتیست»، «پریزاد»، «شاه بهار» و «دورگه» برخی از آثار زنده‌یاد سعید تشکری است. از نمایشنامه‌های او نیز می‌توان به هفت دریا شبنمی، قاف، قاصدک، مادر، اهل اقاقیا، عاشق ترین روزگار، آواز پر جبرئیل، آینه وقت آفتاب، وقت کوچ است..، اینک هاویه، آینه چشمان، آبی‌های زمین، حال شباب، برفابه‌های بهاری، وصل هزار مجنون، وقتی زمین دروغ می‌گوید، بشارت، دیده بیدار، آه و ماه، سمنبویان، یک قمقمه از کوثر، دست هزار غریب، شهادت خوانی، یوسف می‌آید، وقت خوب مصائب، من سقراط مجروح را دوست دارم، مجموعه نمایشنامه‌های منتخب تئاتر ایثار (برف)، بچه‌های مسجد (اپرت قزافی)، در پی عشق دویدن و من هستم گیلگمش اشاره کرد.

سعید تشکری، نویسنده، منتقد، کارگردان و رمان‌نویس برجسته کشورمان و خادم و کفشدار حرم امام رضا(ع) که سال‌ها از بیماری MS رنج می‌برد، ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در بیمارستان رضوی مشهد درگذشت و پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ در میان اندوه خانواده و شاگردانش در مشهد تشییع و در جوار امام مهربانی‌ها در رواق حضرت زهرا (س) حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. اما باتوجه به آماده بودن آثار متعددی از تشکری که فرصت انتشار در زمان حیاتش مهیا نشد، انتشار آثار وی همچنان به همت دختران مرحوم استاد تشکری ادامه دارد و در یک سال گذشته آثاری همچون «مشکور»، «والفور»، «مرجانی‌ها»، «طرح آهی از ماه»، «تن‌های هزارساله» بعد از فوت سعید تشکری منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها