چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کتاب «نخبه» روانه بازار نشر شد

کتاب «نخبه» (فقه فتوایی به زبان فارسی) همراه با حواشی ۳۷ تن از مراجع در ۵۲۸ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نخبه» (فقه فتوایی به زبان فارسی) همراه با حواشی ۳۷ تن از مراجع اثر آیت الله محمدابراهیم کلباسی اشتری و تحت اشراف علمی شیخ احمد کلباسی اشتری و تصحیح رضا مولایی اصل در ۵۲۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

رساله نخبه، منتخب از کتاب ارشاد المسترشدین است. این اثر حاوی مباحث طهارت، صلاه، زکات، خمس و صوم است. کتاب حاضر از جمله مهم‌ترین آثار فقه فتوایی است که به انگیزه استفاده و مقلدان نگاشته شد.

شخصیت و جایگاه علمی علامه حاجی کلباسی نثر روان و اشتمال اثر مزبور بر مباحث مورد ابتلای مؤمنین باعث شد که حدود ۴۰ مرجع دینی تا ۱۵۰ سال پس از حیات ایشان بر آن حاشیه زده و با ذکر فتاوای خود همان رساله را به مقلدین خود ارائه کردند.

وجود ده‌ها نسخه خطی و چند صد جلد چاپ سنگی از این کتاب با حواشی مختلف در کتابخانه‌های جهان، ما را بر آن داشت که با چاپ این رساله با حواشی ۳۷ مجتهد و فقیه، سیر تحول فقه فتواییِ عالمان برجسته را به محققان پژوهشگران ارائه کنیم.

در قسمت معرفی محشّین کتاب نخبه، به ذکر فهرست اسامی علما و مراجعی که بر رساله نخبه علامه کلباسی طریقه و حاشیه زده‌اند، اشاره شده است که برخی از آنها عبارتند از: شیخ محمدمهدی کلباسی، شیخ مرتضی انصاری (شیخ اعظم)، میرزا حسینعلی تویسرکانی، سید اسدالله بیدآبادی شفتی، میرزا محمدحسن شیرازی (میرزای شیرازی کبیر)، شیخ محمدباقر فشارکی، آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید ابوالحسن اصفهانی و سید حسین طباطبایی بروجردی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط