سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کتابشهر نو پای کرمانشاه در مسیر موفقیت / فضایی متفاوت برای کتابخوان‌ها

کرمانشاه- کتابشهر کرمانشاه ماحصل تلاش و دغدغه‌ای است که قصد دارد فضایی نو و متفاوت را برای اهالی کتاب فراهم کند و باوجود اینکه در ابتدای فعالیت خود قرار دارد اما این مجموعه در مسیر درخشان موفقیت قرار گرفته است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در حالیکه هر روز نیاز بشر به آگاهی و سواد اجتماعی با اهمیت‌تر از گذشته بیان می شود اقدامات برای ترغیب جامعه به سوی کتابخوان کردن مردم نیز رو به افزایش است و زمینه‌ها را برای استقبال از یار مهربان فراهم می‌شود.

خبرنگار ایبنا به سراغ کتابشهر نو پا و تازه تاسیس این شهر رفته تا اوضاع و میزان استقبال مردم از این مکان فرهنگی آگاه شود.

کتابشهر کرمانشاه مکانی تازه‌تأسیس که در نزدیکی حوزه هنری شهر کرمانشاه بنا شده، به لحاظ موقعیت مکانی تقریباً دسترسی آسانی برای مردم کرمانشاه و به ویژه اهالی هنر و کتاب فراهم کرده است و اگر بگوییم فضای جذابی برای مخاطب ایجاد شده زیاده نگفتیم چرا که از همان نمای بیرونی توجه مخاطب را برای بازدید از داخل جلب می‌کند.

با نگاهی اجمالی به فضای داخلی کتابشهر کرمانشاه می‌توان دریافت که در به روز بودن منابع، کتاب‌ها و لوازم التحریر حرف اول را در شهر می‌زند و اما با این وجود در پی تازه تأسیس بودن آن و عمر یکسال و اندی، این مکان در آینده پاتوق خوبی برای اهالی فرهنگ و ادب و کتاب‌دوستان خواهد شد.

کتابشهر نو پای کرمانشاه در مسیر موفقیت / فضایی متفاوت برای کتابخوان‌ها

کتابشهر کرمانشاه همپای سایر کتابشهرهای موجود در استان‌های دیگر کار خود را آغاز کرده و همتراز با آنها در این عرصه در حال حرکت است و پس از بازدید از این مکان به گفتگو با مسئول کتابشهر کرمانشاه نشستیم.

علی ابراهیمی‌زاده مسئول کتابشهر کرمانشاه می‌گفت که با تعدادی از دوستان خود سال‌ها بود که دغدغه راه‌اندازی یک کتابخانه سالم را داشته اما به دلایل مختلف از جمله شرایط مالی موفق نشده بود تا اینکه با آشنایی و همکاری با شرکت کتابشهر ایران در تهران این دغدغه پس از سال‌ها بوی امید به خود گرفت و مقدمات راه اندازی آن آغاز و بالاخره در ۱۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ این مجموعه افتتاح شد.

او معتقد است کتابشهر ایران یک کتابفروشی با خط و مشی سالم از لحاظ فکری است که انتخاب کتاب‌ها در این مجموعه با دقت و حساسیت بالایی برای مخاطبان انجام می‌گیرد و همچنین بیان کرد: در کنار کتابفروشی ارائه لوازم‌التحریر، گالری، هدایا و کافه را راه اندازی کردیم که مجموع اینها در کنار هم باعث شده این کتابشهر به مجموعه‌ای کامل فرهنگی تبدیل شود.

ابراهیمی زاده با ابراز ناراحتی برای ضعف در تبلیغات، اظهار کرد: به دلیل کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی مجموعه کتابشهر کرمانشاه در زمینه تبلیغات دچار ضعف بودیم و آنچنان که باید مورد پسند باشد در این زمینه فعالیت نشده اما به دلیل اهمیت تبلیغات و شناساندن این مجموعه برنامه‌ریزی جدی طراحی شده که به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: باوجود اینکه تبلیغات از نظر مجموعه کتابشهر کرمانشاه قابل قبول نبود اما استقبال مردم و کتاب دوستان در مدت یکسال و چندماه از زمان تأسیس تاکنون چشمگیر بوده و مخاطبان خاصی پیدا کرده و تا حدی پاتوق بسیاری از گروه‌های هنری و فرهنگی شده است.

مسئول کتابشهر کرمانشاه گفت: با توجه به فضایی که ایجاد شده ماه به ماه شاهد هستیم رشد و استقبال کرمانشاهی‌ها بیشتر می‌شود و با برگزاری نشست‌های مدون و تخصصی با محوریت فلسفی و تربیتی در این مجموعه توانستیم رضایت قشر علاقه مند به این مباحث را جلب کنیم اما در برنامه‌های بعدی قصد ادامه این گونه نشست‌ها و افرایش تعداد آنها را خواهیم داشت.

کتابشهر نو پای کرمانشاه در مسیر موفقیت / فضایی متفاوت برای کتابخوان‌ها

ابراهیمی زاده با بیان اینکه برگزاری جلسه شعر به عنوان مهم‌ترین و پر استقبال‌ترین برنامه در دستور کار قرار گرفته، تأکید کرد: همچنین برگزاری کارگاه‌های متنوع به ویژه در حوزه هنری با همکاری این ارگان را آغاز کرده و اکنون کلاس‌های نقاشی برای کودکان و نوجوان در ترم‌های متعدد و نیز کلاس نویسندگی برای علاقه مندان بدون محدودیت سنی در جریان است.

لازمه ترویج روحیه کتابخوانی در جامعه همکاری و همراهی مسئولین با فعالان این عرصه است

وی به استقبال مخاطبان از برگزاری کلاس‌ها تأکید کرد گفت: در حال حاضر با وجود عدم تبلیغات در برگزاری کلاس‌ها تعداد ۱۲ نفر هنرجو در بخش نویسندگی در حال آموزش دیدن هستند که به زودی با جمع‌بندی آثار نویسندگی آنان در یک کتاب نسبت به رونمایی آن اقدام خواهیم کرد چرا که افراد شرکت کننده از توانایی و استعداد بالایی در این زمینه برخوردار هستند و قابلیت تبدیل آثار انها به کتاب به راحتی وجود دارد.

ابراهیمی زاده مهمترین اولویت کتابشهر کرمانشاه را تبلیغات و ایجاد زمینه‌هایی برای شناخت بیشتر مردم با این مجموعه دانست اما گسترش برنامه‌های دیگر در راستای جذاب‌تر کردن فضا برای مخاطب تا پایان سال جاری را به اهالی فرهنگ کرمانشاه قول داد.

کتابشهر نو پای کرمانشاه در مسیر موفقیت / فضایی متفاوت برای کتابخوان‌ها

وی به لزوم ایجاد فضای جدید و نو در فرهنگ کتابخوانی تاکید و اضافه کرد: به همین منظور اعمال تخفیفات و برپایی غرفه کتاب و محصولات فرهنگی در مدارس، دانشگاه و سطح شهر همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی را داشتیم.

مسئول کتابشهر کرمانشاه سهم بیشتر مخاطبان این مجموعه را از آن بانوان دانست و گفت: قصد و نیت ما از روز نخست ایجاد فضایی برای همه قشری از جامعه بود و در نظر داریم این فضا به گونه‌ای عمل کند که مخاطب با مراجعه به این مجموعه طبق سلیقه شخصی خود محصول مورد نظر خود را پیدا کند و دست خالی خارج نشود و با وجود مراجعه از همه اقشار به کتابشهر اما بانوان سهم بیشتری از آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

ابراهیمی‌زاده خود از علاقه‌مندان به حوزه ادبیات بوده و با مدرک ارشد در ادبیات فارسی این روزها دست به قلم خوبی برای سرودن اشعار دارد و به گفته خودش کتابشهر کرمانشاه ماحصل گرایش، استعداد و البته دغدغه‌های خود در حوزه کتاب و ادبیات است و به دلیل علاقه زیادش به شعر راه اندازی محفل هفتگی شعر را به عنوان اقدامی نو در کتابشهر را دنبال می‌کند.

وی تقویت و ترویج کتابخوانی در جامعه نیازی جدی برمی‌شمرد و معتقد است کتاب می‌تواند بهترین هدیه‌ای باشد که برای اطرافیان خود تهیه کنیم و در مراجعه افراد به کتابشهر برای خرید هدیه خرید کتاب را به عنوان پسندیده‌ترین هدیه به مراجعه کنندگان معرفی می‌کند.

کتابشهر نو پای کرمانشاه در مسیر موفقیت / فضایی متفاوت برای کتابخوان‌ها

ابراهیمی زاده آینده روشنی برای مجموعه کتابشهر کرمانشاه ترسیم کرد و شرط سوق دادن جامعه به سوی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را اهمیت و احساس مسئولیت کردن مسئولان برای کمک کردن به ترویج این فرهنگ به واسطه فعالان این عرصه دانست تا از این طریق و کتابخوان کردن مردم ایجاد روحیه امیدواری را در جامعه روز به روز افرایش دهیم.

وی در پایان نشست‌های کتاب محور را حلقه مفقوده‌ای دانست که برای احیا آن را نیازمند به برنامه‌ریزی پیوسته، همکاری همه جانبه مردم و مسئولان و تولید محتوای مناسب دانست و گفت: امروز کتابشهرها باید مکانی برای اجتماع فرهنگ دوستان و کتاب داستانی باشد که با همکاری اساتید و مسئولان می‌توان فضای فکری برای مشاجره و ترویج این امر را فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها