دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
نشست ادیبانه‌ای به نام پژمان

چهارمحال و بختیاری - نشست ادیبانه بزرگداشت حسین پژمان بختیاری، شاعر، نویسنده و مترجم بنام ایران در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، نشست فرهنگی ادبی به یاد حسین پژمان بختیاری، از شعرا و نویسندگان معاصر ایران، عصر یکشنبه در سالروز تولد این ادیب فرهیخته به صورت خودجوش و به همت دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ و هنر از جمله فیض‌الله طاهری، نیما ظفری، لهراسب قلی‌پور، مهرزاد کاظمی، پدرام فرخ‌نیا و با حضور دوستدارانش برگزار شد.

لهراسب قلی‌پور در گفتگو با خبرنگار ایبنا در شهرکرد درخصوص برگزاری این نشست گفت: پژمان یکی از چهره‌های برجسته ادبی معاصر کشور و مفاخر بختیاری است که طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اخیراً با تلاش‌های انجمن‌های ادبی پژمان بختیاری در شهرکرد و دشتک برنامه‌های جامعی برای برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و عمومی پیش بینی شده است و نشست امروز، آغازی است برای کارهای بزرگ‌تری که در نظر داریم.

در این مراسم که اساتید بزرگ شعر و ادبیات و موسیقی از جمله ابراهیم ظاهری، همایون علیدوستی، رضا بهرامی دشتکی، رحیم عدنانی و جمعی دیگر از صاحب‌نظران حضور داشتند مباحثی از جمله بازتاب موسیقی در شعر پژمان، تحلیل و واکاوی اشعار و بررسی شخصیت و زندگی این شاعر بلند آوازه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نشست ادیبانه‌ای به نام پژمان

حسین پژمان بختیاری، محقق، مترجم و شاعر بزرگ معاصر (۱۳۵۳-۱۲۷۹) از مفاخر ملی و از شاعران توانمند و پیشرو به شمار می‌رود که در تحول شعر معاصر ایران نقش برجسته‌ای داشت. زادگاه پدری وی در دشتک استان چهارمحال و بختیاری است.

از وی در نظم و نثر آثار فراوانی برجای مانده است از جمله آثار می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

اشعار منظوم شامل: سیه روز، زن بیچاره، تهران، اندرز یک مادر، کویر اندیشه و دیوان اشعار. آثار منثور شامل: تاریخ پست و تلگراف ایران، داستان زندگانی حافظ، تصحیح دیوان حافظ لسان الغیب (حافظ)، کلیات عبدالرحمن جامی، لیلی ومجنون، هفت پیکر، خسرو و شیرین و مخزن الاسرار، نظامی گنجوی و ترجمه آثار: وفای زن، گربۀ سیاه، پیشه، افسانۀ قمار، مریمه، دزد اطفال، قمارباز، مادموازل اسکودری، رویای شارل و ده‎ها مقاله چاپ شده در زمینۀ شعر، ادبیات، موسیقی.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صیدال IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    عالی بود و پسندیده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها