دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
‌ پیش‌بینی ورود ۵۰ هزار معلم قرآنی به آموزش و پرورش / بودجه فرهنگی ایران فقط ۲ درصد است

یزد - نشست دو تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با فعالان قرآنی یزد برگزار شد و پیش‌بینی ورود ۵۰ هزار معلم قرآنی به آموزش و پرورش از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد پیش از ظهر دوشنبه در نشست فعالان قرآنی استان یزد با دو تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در استان یزد تعداد مؤسسات قرآنی دارای مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷۰ مؤسسه هستند و مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی نیز به همین تعداد در استان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: اقدام ویژه قرآنی در استان یزد طرح بالندگی ۴ هزار حافظ قران کریم به نیابت از ۴ هزار شهید استان است که از مصوبات شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۰ بود و در حال پیگیری است.

حجت الاسلام حمیدرضا مطهریان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی در حمایت از مؤسسات قرآنی گفت: هزینه‌های مصرفی آب، برق و گاز مؤسسات قرآنی یکی از مباحثی بود که مؤسسات تا میزان الگوی مصرف معاف بودند اما گفته می‌شود در برنامه هفتم توسعه این قانون تغییر پیدا کرده و به میزان مصرف آموزشی از آن‌ها دریافت شود.

وی افزود: باید توجه داشت که مؤسسات قرانی و فرهنگی ضعیف هستند و اگر بخواهند این هزینه‌ها را پرداخت کنند با مشکل روبرو خواهند شد.

مطهریان بیان کرد: به پیشنهاد استاندار یزد طرح «چهار هزار حافظ، چهار هزار شهید» تهیه شده و با همت مؤسسات قرانی نیز آغاز شده است اما مشکل اصلی ما در بحث بودجه‌ای است و هنوز پرداختی‌های وعده داده شده پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: این حرکت قرآنی در استان یزد آغاز شده و سایر استان‌ها هم خواستار این طرح هستند تا در استان‌هایشان اجرا شود. این طرح می‌تواند کشوری شود تا مطالبه رهبری در کمترین زمان ممکن محقق شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد با تأکید بر اینکه متولیان قرآنی در کشور زیاد هستند، گفت: اگر طرحی مبنی بر تأسیس سازمان یا وزارت قرآنی باشد، می‌تواند ما را در این راستا یاری کند.

پیش‌بینی ورود ۵۰ هزار معلم قرآنی به آموزش و پرورش

بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به میزان بودجه‌های فرهنگی در کشورهای مختلف جهان گفت: متوسط بودجه فرهنگی جهان هفت درصد و کشورهای در حال توسعه هم تقریباً پنج درصد است، اما بودجه فرهنگی ایران فقط ۲ درصد است.

وی با تأکید بر اینکه ما مظلومیت فرهنگی را همواره فریاد می‌زنیم، بیان کرد: نگاه‌ها به فرهنگ در حداقل قرار داشته و مصوبات این حوزه نیز ناچیز بود، اما بالاترین میزان و تعداد مواد تصویب شده در برنامه هفتم مربوط به فرهنگ است.

نوباوه ادامه داد: ۴۵ میلیون نفر در کشور از بازی‌های یارانه‌ای استفاده می‌کنند در حالی که تولید ما در این حوزه تقریباً صفر است. بر این اساس، ۲۰ هزار معلم آموزش فضای مجازی را در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: ۵۰ هزار معلم قرآنی هم پیش‌بینی شده تا وارد آموزش و پرورش شوند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار مسجد در کشور روحانی ندارند، گفت: ۱۰ هزار پایگاه قرآنی و هزار و ۲۰۰ مدرسه قرآنی پیش‌بینی شده و همه مساجد و پایگاه‌های قرآنی نیز باید روحانی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط